Klein Zicker rundt på Rügen

Det var når jeg var på vei til Klein Zicker at jeg endte opp med å “jage” Rasender Roland i steden. Eller ihvertfall midlertidig. For etter å ha tatt de bildene jeg ønsket av det smalsporede Rasender Roland damplokomotivet på Rügen, kjørte jeg videre til Klein Zicker. Klein Zicker er den ytterste biten sydøst på Rügen som ligger etter at man passerer Thiessow. Thiessow har jeg besøkt flere ganger, som har resultert i artiklene Solnedgang over Thiessow på Rügen, Mørke skyer over Thiessow på Rügen og Stranda i Thiessow på Rügen. Klein Zicker derimot besøkte jeg for første gang i april i år. Jeg har forsåvidt vær der tidligere også, men da har det vært et mareritt å få parkeringsplass. Men både i april og juni var det av alle ting ikke noe problem. Snodig at det skal være lettere å få parkeringsplass på våren og sommeren, enn høsten?

I april putta jeg på litt snaut med penger på parkeringsautomaten, så jeg putta på for i overkant av 2,5 time denne gangen. Da ville jeg ha bedre tid til å rusle meg en runde rundt på Klein Zicker. Det var mye høyere vann enn i april og stranda var derfor ikke like “bred” og alle stablene med stein er fraværende. De var et fotomotiv i seg selv i april. Men det er flott sommervær og noen fantastiske farger! Siden jeg har putta på mer penger på parkeringsautomaten denne gangen, kan jeg ta det litt mer med ro og ta flere pauser på krakkene underveis. Ikke nødvendigvis fordi jeg må ha en pust i bakken fordi man er sliten, men rett og slett fordi man vil nyte været, utsikten og rett og slett ta livet med ro. Man har jo ferie.

Må si det var noen fantastiske farger i dette strålende været i dag, f.eks klippene nede langs vannet som er veldig gule i fargen! Mot den knallblå himmelen og noen “dotter” med skyer. Sola stråler for harde livet der den henger forholdsvis høyt på himmelen. Jeg synes de har laget noen veldig fine turstier her på Klein Zicker, med noen strategisk plasserte benker underveis, slik at man kan nyte utsikten! For utsikt er det ikke noen tvil om at man har her på Klein Zicker! Når man har kommet opp på det høyeste punktet så er det som jeg nevnte sist jeg var her informasjon om Svensk-Pommern. Jeg ble litt overrasket sist jeg var på tur å finne den typen informasjon her. Men gøy da, på svensk og det hele. Sist hadde jeg bare med meg mitt Sony RX100 III kompaktkamera til Klein Zicker. Da begrenser det seg til 24-70 mm. Nå som jeg har med speilrefleksen, kan jeg ta bilder med alt fra 16 til 300 mm. Det gjør også at jeg kan zoome inn på noen motiver som ikke var mulig å ta bilder av på 70 mm. Deriblant utkikkstårnet jeg har besøkt to ganger i Thiessow.

Jeg møtte ikke på noen hester denne gangen, de var lengre ned i enga og beitet i dag. Jeg møtte derimot noen sauer på vei ned fra toppen igjen. Må si det er utrolig mange fotomotiver som venter på en når man tar turen til Klein Zicker. Uansett hvor man snur seg eller går så er det en masse fin natur å ta bilder av! Og det gjør selvfølgelig ikke noe at naturen viser seg fra sitt aller beste som denne dagen heller! På vei ned denne gangen valgte jeg å gå til venstre istedenfor den korteste veien tilbake til parkeringsplassen. Siden det var der jeg gikk sist. Nå var det ikke så veldig mye nytt ned der kanskje, men man kommer ned et litt annet sted, i tillegg fikk jeg møte sauene da.

En tredje mulighet er å gå hele veien rundt Klein Zicker og ikke gå opp men holde seg ned langs vannet. Jeg tror det også skal være mulig. Eller at man går opp slik som jeg gjorde nå, ned til venstre og når man kommer ned til vannet, gå videre til venstre for å gå ut til “sandbanken” eller “grenen” som ligger helt nord på Klein Zicker. Tipper det også er et fint fotomotiv. Men da trenger jeg faktisk enda mer tid. For jeg hadde kalkulert dette rimelig perfekt, jeg ankom parkeringsplassen kl 18.05. Men det er bare å putte på mer penger, så har man all verdens tid til det man kunne tenke seg å gjøre!

Jeg satt i bilen litt før jeg kjørte videre, tok turen nedom havna i Thiessow før jeg kjørte videre tilbake til hotellet. Jeg valgte å kjøre via Bergen auf Rügen begge veier, rett og slett for å slippe den brosteinbelagte strekningen som jeg ikke er spesielt glad i. Synes dette var en fin nest siste dag på Rügen. Morgendagen gjenstår turen hjem til Norge igjen. Men i motsetning til de tre første turene mine til Rügen, skal jeg reise hjem på kvelden. Jeg reiste ned på kvelden og reiser også hjem på kvelden. Det var ganske mye penger å spare på det. Utenfor høysesongen har man dog ikke mulighet til å velge om man ønsker å reise tidlig eller seint. Da går ferga bare en gang om dagen.

Søndagen ble en tur på 97 kilometer med et gjennomsnittlig dieselforbruk på 0,52 liter per mil og 5.047 skritt.

Mer om Klein Zicker her:

Klein Zicker på Rügen (17.06.18)

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/12/24/klein-zicker-rundt-pa-rugen/

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.