Category: Krigshistorie

Hitterøy kystfort på Hågåsen, Hidra

Endelig var det klart for en ny tur opp til Hågåsen på Hidra, Flekkefjord. Når jeg hadde en tur til Stavanger for to år siden, hadde jeg en dagstur til Hidra, Flekkefjord og opp til Hågåsen kystbatteri. Det ga såpass mersmak at jeg hadde lyst til å ta en ny tur til både Hidra og opp til Hågåsen. I tillegg viste det seg i ettertid at jeg hadde gått glipp av en stilling som tilhørte Luftwaffe på toppen av Hågåsen. Så da må jeg jo selvfølgelig ta turen helt til topps av Hågåsen denne gangen! Det var ihvertfall planen. Etter å ha utsatt turen på langfredag, var jeg klar påskeaften. Jeg startet turen fra bobilen i Kirkehamn bobilpark klokka 13.30 og tok turen innom Matkroken for å både ta ut litt mer penger til bobilparkeringen og kjøpe en ekstra halvliter med Cola og en pakke med kjeks. Da ville jeg ha med meg 1,5 liter med drikke og to pakker med kjeks. Da regna jeg med at jeg ville kunne komme meg igjennom dagen, når jeg hadde både frokost og lunsj i magen fra før.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/04/28/hitteroy-kystfort-pa-hagasen-hidra/

Kortreist tur med bobilen til Stokken og Kjøkøy fort

En uke har gått og jeg skulle ut på ny kortreist tur med bobilen. Denne gangen slutta jeg litt over klokka 16 og hadde derfor mulighet til å komme meg avgårde litt tidligere. Men pratet meg litt bort, men kom meg nå avgårde etterhvert. Men først etter å ha fylt opp bobilen med det jeg trenger og ikke minst en tur innom bobilparkeringa på Værste for å fylle opp ferskvannstanken. Det var tydelig at bobilsesongen hadde startet for mange, for det var fullt på “brygga“ og det stod i tillegg fire biler på grusplassen langs Værstebrua. Men det var ingen omvei denne gangen, siden jeg hadde tenkt meg utover til Hvaler. Planen var at jeg skule til Vesterøy den første natta og så reise videre på lørdagen. Jeg hadde sett for meg et par muligheter for steder jeg kunne fricampe og overnatte med bobilen på Vesterøy. Det var ingen “spektakulære” steder med en fantastisk utsikt, men planen var å overnatte på enten parkeringsplassen til Guttormsvauen eller Kuvauen på Vesterøy og så rusle meg en tur lørdag morgen. Det var først og fremst Guttormsvauen og Guttormstangen jeg kunne tenke meg å ta en tur til.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/04/13/kortreist-tur-med-bobilen-til-stokken-og-kjokoy-fort/

Tur med bobilen til Mysen og Fossumstrøkets festning

Sist helg var jeg klar for å ta en tur med bobilen igjen. Men i motsetning til tidligere hadde jeg en så kort deltskiftpause at jeg ikke hadde mulighet til å dra hjem og pakke og dra innom bobilen for å sette i gang varmen. Det ble derfor litt mer “styr” enn tidligere. Men uansett hadde jeg vært en tur innom bobilen dagen før for å koble bobilen til strøm og lade batteriene for å sørge for at de var toppladet før jeg la avgårde på tur. På vei hjem fra jobben dro jeg dog innom bobilen for å sette på varmen, slik at det var godt og varmt i den før jeg skulle på tur. Det er både behagelig og ikke minst man får ikke problem med frostsikringsventilen når man skal fylle opp ferskvannstanken ombord. Deretter ble all pakking gjort hjemme. En annen ting som var “nytt” denne gangen var at jeg spiste middag hjemme før jeg dro på tur. Primært fordi jeg hadde rester igjen fra dagen før.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/03/02/tur-med-bobilen-til-mysen-og-fossumstrokets-festning/

Bolærne fort i strålende sol

En kollega av meg og jeg har i flere år snakket om å ta turen ut til Bolærne fort. Det hele startet med at jeg nevnte ved en anledning at jeg kunne tenke meg en tur ut til Bolærne fort som ligger på Østre Bolærne i Oslofjorden. Men at jeg håpte at Flybåten skulle starte opp igjen, slik at jeg kunne reise ut fra Engelsviken isteden for å måtte dra over til Tønsberg og ta ferge ut derfra. Men Flybåten lot vente på seg og en søndag midt i juli kom endelig dagen da vi tok turen ut til Bolærne fort! I egen båt la vi fra kai fra Fjeldberg båthavn i Fredrikstad kl 9 med Oslofjorden og Bolærne fort som mål. Men først måtte vi ut Vesterelva og vi tok turen igjennom Strømsund mellom fastlandet utenfor Foten og Strømtangen. Jeg har aldri vært ute på selve Strømtangen og Strømtangen fyr, men har vært ute på fastlandssiden av Strømsund og tatt litt bilder for noen år tilbake. Men selv om jeg har vært på mange av de stedene vi var forbi, er det jaggu ikke alltid så lett å kjenne seg igjen fra sjøsiden.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/01/06/bolarne-fort-i-stralende-sol/

Ny tur til Hjelmkollen fort

Mer enn fire år siden jeg besøkte Hjelmkollen fort første gangen, returnerte jeg for en ny tur i den ekstreme varmen vi hadde i sommer. På mitt første besøk fikk jeg lov til å parkere på låvebrua til Blåsopp gård. Nå parkerte jeg nede på den gamle Svinesund tollstasjon. Der de aller fleste må parkere hvis de skal ta turen opp til Hjelmkollen fort. Og jeg må si at det var en usedvanlig tung tur opp til Hjelmkollen fort. Det var varmt som det aldri har vært varmt i distriktet og det var helt stillestående luft pga skogen på vei opp til fortet. Men det er verdt det når man kommer opp til Hjemkollen fort. For det er en fantastisk utsikt man har inn mot Halden og ikke minst til både den gamle og den nye Svinesundbrua! Men aller først må man ta seg en tur inn i den gamle bunkeren i forbindelse med en av de to kanonene på Hjelmkollen fort.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/12/26/ny-tur-til-hjelmkollen-fort/

Bunker og nærforsvar ved Metaberget i Torsnes

I vinter la jeg merke til at en onkel av meg hadde vært ute og syklet og lagt ut noen bilder fra en bunker og nærforsvarstillinger som jeg ikke hadde sett før. Etter å ha studert sykkelruta den dagen, for det var ikke oppgitt hvor bildene hadde blitt tatt, fant jeg raskt ut at det måtte ha vært ute i Torsnes. Så da var det bare å sette seg ned og studere satellittbilder på Google maps. Men fikk også bekreftet etterhvert at mine funn stemte overens med onkels bilder. Så da var det bare å notere GPS-koordinatene til stedet og ta seg en tur ved en anledning. Og det gjorde jeg på tampen av sommerferien i år, etter at jeg hadde kommet hjem fra Rügen. Ekstra gøy er det når bunkeren og nærforsvarstillingene er i såpass god stand som de er ved Metaberget i Ulvika, Torsnes. Som man ser av bildene, så renoveres løpegravene også!

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/12/26/bunker-og-narforsvar-ved-metaberget-i-torsnes/

HMS Otus (S18): Ubåt-museum på Rügen

Så hadde mandagen kommet, hjemreisedagen etter to uker på Rügen. Ferga fra Sassnitz til Trelleborg hadde dog ikke avgang før kl 23.00 på kvelden, så jeg hadde hele mandagen til rådighet. Jeg startet dagen med å vaske bilen litt igjen, denne gangen i et selvvaskeanlegg rett utenfor Sassnitz. Her kunne jeg bruke eget middel for å få fjernet insektene jeg hadde i hele fronten på bilen. Med litt gnikking og gnukking så var dem borte alle sammen. Nå hadde jeg riktignok en lang kjøretur hjem igjen, så jeg ville nok få enda mer fluer i fronten, men de gamle var i det minste en saga blott. Jeg tok derfor etterhvert turen ned i havna i Sassnitz. Jeg hadde tenkt til å tilbringe dagen, ettermiddagen og kvelden der. Blant annet for å besøke ubåt-museet i havna.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/12/25/hms-otus-s18-ubat-museum-pa-rugen/

V-3 bunker museum i Wicko, Polen

Det var i forbindelse med min tur til Peenemünde i Tyskland i september 2017 at jeg leste litt om V-3. I Peenemünde utviklet de V-1 og V-2 rakettene under andre verdenskrig. V-3 er ikke en rakett, men et tredje “gjengjeldesvåpen” som Hitler og Tyskland utviklet under andre verdenskrig. Dette var ingen rakett, men derimot en “superkanon”. V-3 var en kanon som var tenkt å brukes mot London under andre verdenskrig. Kanonen hadde et løp på 130 meter og flere slike skulle graves ned nær Mimoyecques på den franske kanalkysten. V-3 skulle skyte ut granater med en kaliber på 15 cm som veide 140 kilo hver. Den teoretiske rekkevidden skulle være 165 kilometer. Tanken var at man med disse kanonene skulle skyte opp til 600 granater per døgn mot London. Langs løpet var det kruttkamre som tente når prosjektilet hadde passert for å gi økt utgangshastighet, men etter testing viste det seg at rekkevidden ikke var mer enn 2/3 av den teoretiske. Når dette ble meddelt Hitler la han ned hele prosjektet.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/12/22/v-3-bunker-museum-i-wicko-polen/

Bunkere ved Wustrow i Tyskland

Etter å ha besøkt Technik-Museum Pütnitz som var en stort funn når jeg satt og studerte om det var noen flere steder jeg kunne besøke på vei til Wustrow, kjørte jeg direkte til Wustrow. Her var det noen bunkere jeg hadde sett bilder av, primært ute i vannet riktignok. Jeg hadde også sett et bilde av en inngang til en bunker. Men jeg var ikke helt sikker på hva som ville møte meg når jeg kom til Wustrow i Tyskland. Selv om jeg nå befinner meg på fastlandet i Tyskland, er jeg fortsatt i distriktet Mecklenburg-Vorpommern, det gamle DDR / Øst-Tyskland. Eller Deutsche Demokratische Republik (DDR) og Den tyske demokratiske republikk på norsk. På mine turer til Rügen har jeg hittil ikke tatt turen utenfor dette distriktet. Men det er et ganske stort distrikt også, selv om det har den laveste befolkningstettheten i Tyskland.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/12/02/bunkere-ved-wustrow-i-tyskland/

Technik-Museum Pütnitz i Tyskland

Jeg hadde ikke planlagt så veldig mye for hva jeg kunne tenke meg å besøke i løpet av de to ukene jeg skulle ha på Rügen. Det gjaldt selvfølgelig også for turen jeg hadde til Rügen i april, for den ble booket dagen før jeg reiste. Men jeg hadde før jeg dro ned denne gangen sett at det var noe interessant i Wustrow. Når jeg lørdag morgen sitter og ser etter ting jeg kunne tenke meg å besøke i tillegg til Wustrow, fant jeg et teknologimuseum i Pütnitz, Technik-Museum Pütnitz som så veldig interessant ut. Jeg startet dagen med å ta turen via Bergen auf Rügen for å ta ut litt kontanter i en minibank jeg har brukt tidligere når jeg har vært på Rügen. Jeg regnet med å bruke kontanter både til parkering og til selve museet selvfølgelig. Jeg kjørte deretter direkte til museet og GPS’en sendte meg litt på ville veier.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/11/25/technik-museum-putnitz-i-tyskland/