Kategori: Krigshistorie

Tur til Hamn i Senja og et militært anlegg fra den kalde krigen i Stormoa på Senja

Jeg dro fra Ballesvikskaret klokka 12.15 og tok en liten tur innom Hamn i Senja. Et veldig lite men sjarmerende sted på Senja med marginalt med parkeringsplasser. Men jeg fikk meg en plass på det som egentlig er bobilparkeringen. Muligens litt småfrekk, men håpte at det gikk greit å stå der i noen minutter for å rusle meg en liten tur for å ta noen bilder. Det var uansett plass til en bobil til hvis det skulle komme noen i mellomtiden. Når jeg tar en kjapp titt på tidslinjen på Google maps, var jeg bare der i et kvarter, og det hadde ikke kommet noen på den ledige plassen i mellomtiden heller. Så da gikk det heldigvis greit.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2021/03/10/tur-til-hamn-i-senja-og-et-militart-anlegg-fra-den-kalde-krigen-i-stormoa-pa-senja/

Kortreist tur med bobilen til Gansrød

Etter å ha vært sykemeldt nesten hele uka siden forrige tur var jeg klar for en ny tur med bobilen. Jeg hadde pakket klart en del allerede kvelden før og tok resten etter at vekkerklokka begynte å mase klokka 02.55 natt til fredag. Jeg skulle være på jobb klokka 04.35 denne fredagen. I deltskiftpausa mi som var på 3,5 time tok jeg en tur hjem for å hvile en halvtimes tid før jeg pakket med meg resten og dro hjem til foreldrene mine for å hente bobilen. Jeg fikk også fylt opp vanntanken før jeg dro tilbake på jobb for å kjøre siste del av skiftet mitt. Jeg var ferdig klokka 16.05 og denne helgen skulle jeg ut på en ekstremt kortreist tur. Jeg skulle faktisk bare kjøre noen få minutter fra jobben i retning Torsnes. Nærmere bestemt til Gansrød som ligger ved Øra naturreservat. Jeg er, som nevnt tidligere, veldig glad i mine kortreiste turer! Man trenger overhodet ikke dra langt for å finne perler i distriktet!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2021/01/23/kortreist-tur-med-bobilen-til-gansrod/

Tur til Møvikknatten og Møvik fort i Kristiansand med bobilen

Turen videre gikk til Kristiansand og en butikk før jeg tok turen ut til Møvik fort. Jeg har besøkt Møvik fort og tatt bilder fem ganger tidligere, første gang i februar 2014 og senest i september 2019. Da tok jeg turen innom for å ta bilder av den nyrestaurerte 38 cm SKC/34 kanonen som hadde fått tilbake de originale fargene fra krigens dager, nærmere bestemt slutten av krigen! Det var dårlig vær, så jeg startet med å ta litt bilder med kompaktkameraet først, før jeg gikk en ny runde med speilrefleksen etter at været hadde roet seg ned. Men det var derimot en ting jeg glemte, å fjerne beskyttelseshetta eller hva jeg skal kalle det som står ytterst på løpet. Når man tar bilder av hele kanonen litt på avstand, så er det ikke veldig skjemmende. Men når man tar nærbilder av kanonen ser det rett og slett rart og teit ut. Må si jeg var passe irritert på meg selv for at jeg ikke hadde husket på å ta av denne. Det hadde jeg jo husket på tidligere. Men nå var jeg på nytt på Møvik fort for å at bilder av kanona! Denne gangen skulle jeg huske på å ta av “hetta”.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2020/12/01/tur-til-movikknatten-og-movik-fort-i-kristiansand-med-bobilen/

Tur til Varnes fort med bobilen

Deretter gikk turen direkte til Varnes fort. Varnes fort besøkte jeg første gang i mai 2016 og har hatt lyst til å ta en ny tur siden. Første gangen var det mildt sagt et slit å komme meg frem til fortet da jeg valgte å følge de merkede turstiene og det resulterte i en tur rundt fjellet istedenfor å bare gå tvers igjennom tunnelen som tyskerne laget under krigen. I tillegg hadde jeg gått glipp av noen stillinger på toppen av fjellet som jeg hadde lyst til å utforske ved neste besøk. Varnes fort var derfor noe av det jeg hadde bestemt meg allerede før denne turen at jeg skulle besøke! Turen fra Lista flyplass til parkeringen ved Varnes fort tar bare et kvarters tid ifølge Google maps. Litt mer tid tar det nok, for de siste 3-4 kilometerne kjører man på grusveier.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2020/11/26/tur-til-varnes-fort-med-bobilen/

Tur til Würzburg Riese FuMO 214 radaren på Lista flyplass med bobilen

Sist jeg var i området tok jeg også en tur innom Lista flyplass for å ta en ny titt på deres Würzburg Riese FuMO 214 radar, eller antenne som jeg rett som det er blir korrigert på. Men da var den under oppussing og “så ikke ut”. Det viste seg at det ikke tok så lang tid etter mitt forrige besøk før den var ferdig oppusset. Så da var det ganske naturlig at jeg tok en ny tur innom denne gangen. Fra Lista fyr til Lista flyplass, noe som uansett er på veien, er det bare 5 kilometer. De har også et “Festung Lista” museum i den ene hangaren der, men museet har aldri  vært åpent når jeg har vært innom. Denne gangen var jeg innom på en mandag, men første hverdag som de ville holdt åpent var på torsdag. Men Würzburg Riese FuMO 214 radaren står jo ute, så den er “åpen” 24-7!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2020/11/22/tur-til-wurzburg-riese-fumo-214-radaren-pa-lista-flyplass-med-bobilen/

En tur til Sandvigen festning med bobilen

Jeg hadde allerede røpet at jeg også hadde tenkt meg en tur innom Sandvigen festning. Når jeg var på disse traktene i 2014 var jeg først en tur på Sandvigen festning, eller Sandvigen fort som jeg valgte å kalle det på det tidspunktet først og så tok jeg turen videre til Kalvøysund festning. Siden jeg lenge har hatt lyst til å ta en ny tur til begge disse to fortene fra krigens dager, var det naturlig å ta en tur innom på denne turen med bobilen. Tirsdag gikk derfor turen til Sandvigen festning. Sola skinte fra nesten skyfri himmel og det var godt og varmt. Det var derfor lurt å åpne opp taklukene litt for å ihvertfall ha litt lufting mens den stod parkert i sola. Men før jeg gikk meg en tur rundt på Sandvigen festning, ble det lunsj i bobilen først. Sandvigen festning ble forøvrig kalt HKB 33/979 Hisöen av den tyske okkupasjonsmakten under andre verdenskrig.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2020/09/10/en-tur-til-sandvigen-festning-med-bobilen/

En tur til Kalvøysund festning med bobilen

Det var ikke så mange mål jeg hadde med denne turen, jeg tenkte å ta det meste på sparket. Men en av de stedene jeg har hatt lyst til å besøke på nytt en stund  er Kalvøysund festning på Flostaøya utenfor Tvedestrand. Jeg var her sist (og første gang) i august 2014. Da var jeg litt uheldig med været på tampen av dagen og besøket ble nok litt amputert. Men Kalvøysund festning var såpass interessant at jeg hadde lyst til å ta en ny runde og da selvfølgelig ta nye bilder! Jeg dro fra Ringshaugstranda ved Tønsberg i rett tid, men det var en del praktiske og nødvendige gjøremål som tok litt tid på veien, så jeg var ikke fremme ved Kalvøysund festning før klokka 15 på ettermiddagen. Da var det høyst på tide å få seg en liten matbit, så jeg spise lunsj i bobilen før jeg pakket fotoryggsekken og tok turen inn på festningen!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2020/09/09/en-tur-til-kalvoysund-festning-med-bobilen/

En liten tur innom Hanekleiva stridsanlegg med bobilen

Når jeg skulle videre lørdag formiddag, var ikke valget vanskelig å ta når jeg fant ut at det bare var 18 minutter ifølge Google maps videre til Hanekleiva stridsanlegg. Og jeg skulle jo allikevel den veien når jeg skulle litt sydover, men først må man jo litt nordover når man befinner seg ved Bjerkøya. Nå brukte jeg riktignok litt mer enn 18 minutter med bobilen, jeg ser på min tidslinje på Google maps at det tok meg 23 minutter å kjøre fra Bjerkøya til Hanekleiva stridsanlegg. Jeg har besøkt Hanekleiva stridsanlegg to ganger tidligere, den første gangen i mars 2014 og andre gangen i mai 2017. Den første gangen stod anlegget åpent rett og slett fordi noen hadde klart å løfte panserdøra av festene. Det norskbygde stridsanlegget bar virkelig preg av å ha stått åpent og blitt både ramponert og plyndret over en lengre periode. Men jeg må si at det var utrolig spennende å få tatt en titt inni Hanekleiva stridsanlegg!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2020/09/07/en-liten-tur-innom-hanekleiva-stridsanlegg-med-bobilen/

Ny tur til Greåker fort med nytt objektiv

Nesten 2,5 uke etter Korona-nedstengingen i Norge tok jeg en tur til Greåker fort for å teste et nytt objektiv jeg hadde kjøpt meg. Jeg har lenge hatt lyst på mer vidvinkel enn det jeg hadde fra før. Jeg hadde et Nikon 16-35 F4 VR fra før, og i november kjøpte jeg meg et Sigma 12-24 F4 Art som jeg hadde hatt lyst på en god stund. Jeg fikk det til en hyggelig pris også når en fotobutikk i Oslo hadde salg. Derfor gikk turen ut for å teste dette objektivet på en kortreist tur med bobilen til Vikerhavn, Skipstadhavn og Papperhavn i november. Nå viste det seg dessverre at dette objektivet hadde en produksjonsfeil og det gikk fort i retur. Det var også det siste eksemplaret fotobutikken hadde inne, så jeg valgte bare å heve kjøpet. Men i mars forsøkte jeg meg  på å kjøpe et nytt objektiv. Denne gangen et Nikon-objektiv som normalt sett koster skjorta. Og vel så det.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2020/07/16/ny-tur-til-greaker-fort-med-nytt-objektiv/

Tur med bobilen til Enningdalen

Den siste helgen i februar hadde jeg vurdert å dra en tur til Vikerhavn på Hvaler. Men så er det en jeg kjenner som lurer på om jeg har kjørt den blå-grønne veien. Jeg har kjørt deler av den, men ikke så veldig mye. Derfor ble det litt endring i planene og jeg velger å legge opp til en tur langs den blå-grønne veien isteden. Den blå-grønne veien er en veistrekning mellom Halden og Hällevadsholm i Munkedal i Sverige. Veien er en del av fylkesvei 22 i Norge og länsväg 165 i Sverige og er ment som en alternativ turistvei til E6 mellom Gøteborg og Oslo. Den blå-grønne veien har navnet sitt etter naturen langs veien; fjorden og de blå sjøene, kombinert med de grønne skogene. Langs veien er det flere campingplasser og severdigheter, den mest kjente er Elgåfossen som har besøkt tidligere. Jeg har vært ved Elgåfossen flere ganger, men den første gangen jeg tok bilder der var for seks år siden, det siste besøket av med bobilen i juni 2019 når jeg var på tur med bobilen til Enningdalen, Krokstrand og Hälle.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2020/06/23/tur-med-bobilen-til-enningdalen/