Kategoriarkiv: Krigshistorie

des 02 2018

Bunkere ved Wustrow i Tyskland

Etter å ha besøkt Technik-Museum Pütnitz som var en stort funn når jeg satt og studerte om det var noen flere steder jeg kunne besøke på vei til Wustrow, kjørte jeg direkte til Wustrow. Her var det noen bunkere jeg hadde sett bilder av, primært ute i vannet riktignok. Jeg hadde også sett et bilde av en inngang til en bunker. Men jeg var ikke helt sikker på hva som ville møte meg når jeg kom til Wustrow i Tyskland. Selv om jeg nå befinner meg på fastlandet i Tyskland, er jeg fortsatt i distriktet Mecklenburg-Vorpommern, det gamle DDR / Øst-Tyskland. Eller Deutsche Demokratische Republik (DDR) og Den tyske demokratiske republikk på norsk. På mine turer til Rügen har jeg hittil ikke tatt turen utenfor dette distriktet. Men det er et ganske stort distrikt også, selv om det har den laveste befolkningstettheten i Tyskland.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/12/02/bunkere-ved-wustrow-i-tyskland/

nov 25 2018

Technik-Museum Pütnitz i Tyskland

Jeg hadde ikke planlagt så veldig mye for hva jeg kunne tenke meg å besøke i løpet av de to ukene jeg skulle ha på Rügen. Det gjaldt selvfølgelig også for turen jeg hadde til Rügen i april, for den ble booket dagen før jeg reiste. Men jeg hadde før jeg dro ned denne gangen sett at det var noe interessant i Wustrow. Når jeg lørdag morgen sitter og ser etter ting jeg kunne tenke meg å besøke i tillegg til Wustrow, fant jeg et teknologimuseum i Pütnitz, Technik-Museum Pütnitz som så veldig interessant ut. Jeg startet dagen med å ta turen via Bergen auf Rügen for å ta ut litt kontanter i en minibank jeg har brukt tidligere når jeg har vært på Rügen. Jeg regnet med å bruke kontanter både til parkering og til selve museet selvfølgelig. Jeg kjørte deretter direkte til museet og GPS’en sendte meg litt på ville veier.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/11/25/technik-museum-putnitz-i-tyskland/

Borgholms slott på Öland

På vei sydover igjen på Öland tok jeg turen innom Borgholms slott. Det er ikke helt sikkert når Borgholm ble ført opp, men de første noteringene om Borgholm er fra 1281. Det som senere ble Borgholms slott, var i starten en borg en festning. I dag er kalles Borgholms slott for Borgholms slottsruin på wikipedia. Jeg fikk ikke tatt turen inn på Borgholms slott, men jeg hadde en runde utenfor, og det er ikke noen tvil om at det et stort byggverk med enorme dimensjoner! Borgen var en av de føeste som ble bygd av kongemakten. I år 1281 tilhørte den Magnus Ladulås og inngikk i rikets faste forsvar. Borgen var et symbol for makt og når den ble inntatt var også kongen beseiret. På et informasjonsskilt utenfor Borgholms slott finner man både et kart og litt informasjon om borgen:

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/06/16/borgholms-slott-pa-oland/

Forsvarsbunker i Sandvik på Öland

Med nylig reparert belte var det ut på tur som aldri før på Öland! Langfredag gikk turen nordover på Öland, påskeaften gikk turen sydover på Öland. Nå var det første påskedag og planen var å dra innom alt det jeg ikke hadde rukket i løpet av de to første dagene. I tillegg hadde jeg ikke “funnet” denne forsvarsbunkeren enda når jeg var nordover på langfredag. Jeg var jo like i nærheten når jeg tok bilder av Sandviks kvarn. En liten original forsvarsbunker som den svenske forsvarsmakten bygde under andre verdenskrig etter hva jeg har forstått. Denne bunkeren ble brukt som kommandobunker for kystartilleriet på Öland. Bunkeren er bygget i betong som vanlig, men den er kledd i kalkstein for å sikkert prøve å kamuflere den på best mulig måte. Foran (mot vannet) har den to små vinduer, en som er vinklet sydover og en som er vinklet nordover.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/06/16/forsvarsbunker-i-sandvik-pa-oland/

Forsvarsbunker og Kvarnkrogen i Grönhögen på Öland

Videre på vei sydover skulle jeg forbi både en Kvarnkrog og en forsvarsbunker i Grönhögen. Dette er den andre “vindmøllekroa” jeg besøker som er stengt for sesongen. Så det er dårlig med servering å få. Denne vindmølla er også av holländertypen hvor bare toppen av vindmølla kan roteres etter vindretningen. Før jeg dro til Öland hadde jeg ikke gjort noe forarbeid i forhold til å finne bunkere eller rester etter et forsvar på øya. Men det gjorder jeg når jeg først hadde kommet ned til Öland. For et eller annet måtte vel finnes på øya? Og det stemte selvfølgelig. Forsvarsbunkeren rett syd for Grönhögen ligger rett ved veien og er ikke noe problem å finne. Men å gå ned i “Kaptenbunkeren” var helt umulig når jeg besøkte den. For trappa ned til inngangen var jo fullstendig fylt med snø! Om det var noe interessant å se der nede vet jeg heller ikke. Det er mulig man bare kom til en låst panserdør.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/06/16/forsvarsbunker-og-kvarnkrogen-i-gronhogen-pa-oland/

mar 04 2018

Utviklingen av V-1 og V-2 raketter i Peenemünde i Tyskland

I tillegg til at jeg skulle besøke Prora på Rügen på nytt, var det en annen ting jeg hadde bestemt meg på forhånd, nemlig å ta turen til PeenemündeUsedom i Tyskland når jeg skulle på ny tur til Rügen. Fra hotellet rett utenfor Putbus er det en biltur på 1 time og 45 minutter, men jeg satt mer enn gjerne av en hel dag til en slik tur. En god frokost er viktig før jeg dro avgårde fra Rügen og over til fastlandet i Tyskland før jeg igjen skal ut på en øy, Usedom. Her ligger Peenemünde, en by som ligger på øya Usedom, som faktisk deles mellom Tyskland og Polen. Peenemünde er mest kjent for sin rolle for den tyske rakettutviklingen. Fra 1936 til 1945 lå Heeresversuchsanstalt Peenemünde (engelsk: Peenemünde Army Research Center), som senere ble utvidet med en forskningsstasjon for Luftwaffe, i Peenemünde. Blant annet ble V-1 og V-2 rakettene utviklet her i Peenemünde.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/03/04/utviklingen-av-v-1-og-v-2-raketter-i-peenemunde-i-tyskland/

mar 03 2018

Ny tur til Prora på Rügen

Når jeg var tilbake på Rügen i Tyskland var en av de stedene jeg ville besøke på nytt igjen nettopp Prora. Jeg besøkte Prora på Rügen for første gang i oktober 2016, et enorm ferieanlegg bygget mellom 1936 og andre verdenskrig brøt ut i 1939 av Adolf Hitler. Derfor gikk også turen til Prora dagen etter at jeg kom tilbake til Rügen. Nå brukte jeg to dager når jeg besøkte Prora på Rügen første gangen og hadde dermed en grundig gjennomgang etter det. Dette besøket er derfor bare et lite besøk av Prora for å se hva som har skjedd siden sist. Jeg var ganske spent på hvor raskt utviklingen hadde gått i løpet av de 11 månedene som hadde gått siden mitt forrige besøk. Jeg “spådde” nemlig at hvis man skulle se Prora slik det har sett ut etter krigen og frem til for noen få år siden, hadde veldig dårlig tid.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/03/03/ny-tur-til-prora-pa-rugen/

feb 23 2018

Flyutstilling i København

I sammenheng med at danske flyvere jubilerte med 100 år på vingene i sommer, var det en flyutstilling på Kløvermarken. Kløvermarken er en idrettsplass på Amager. Jeg hadde ikke fått med meg at dette skulle skje på forhånd, men ble tipset om dette av Gro i København. Så mens Gro var ute og shoppet og gjorde klart til hjemmelaget pizza på kvelden, tok jeg inn til Kløvermarken for å se på fly. Det skulle også fly F16-fly over København også denne dagen. Dette fikk jeg ikke tatt noen bilder av. Jeg hadde tross alt bare med meg mitt Sony RX100 III kompaktkamera. Nå skal man ikke kimse av det kameraet, men å ta bilder av F16 jagerfly som flyr over sentrum er det nok ikke det rette kameraet til. Men utrolig genialt til ting som både er litt nærmere og ikke beveger seg like fort.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/02/23/flyutstilling-i-kobenhavn/

feb 22 2018

Musée Mémoire 1939-1945 i Calais, Frankrike

Etter en lang dagstur til Normandie hvor hvor jeg besøkte Batterie Dollemard, Batterie Longues-sur-Mer og Omaha beach, var det på tide å ta en litt roligere dag. Lørdagen i Calais hadde jeg derfor bestemt meg for å ta en tur til et lokalt museum i Calais. Det lå bare 5 minutter gange fra Airbnb-overnattingen jeg hadde en uke i Calais. Dette museet ligger i en enorm bunker som ligger midt i parken et par steinkast fra rådhuset i Calais. Museet het tidligere Musee de la Guerre, men heter nå Musée Mémoire 1939-1945. Museet ligger i en bunker som Organisation Todt startet tidlig i 1941, mindre enn et år etter okkupasjonen av Frankrike. Jeg er ikke sikker på når bunkeren var fullført, men når den stod ferdig huset den en gedigen kommunikasjonssentral for telefon, telegraf og radio for den tyske Kriegsmarine. Her hadde man blant annet kontakt med Batterie Todt, Batterie Lindemann og Batterie Oldenburg!

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/02/22/musee-memoire-1939-1945-i-calais-frankrike/

feb 20 2018

Omaha beach, Normandie i Frankrike

Etter å ha besøkt Batterie Dollemard og Batterie Longues-sur-Mer i Normandie, tok jeg like godt turen videre til Omaha beach, når jeg allikevel var så nærme. Vi snakker om en halvtime med bilen og var ikke noe som var planlagt på forhånd. Hele Normandie-området kunne jeg nok ha brukt mange dager på for å utforske, men denne gangen ble det med en dagstur fra Calais. Alt av museer og slik var stengt når jeg kom til Omaha beach, men det var litt å ta bilder av allikevel. Mitt første stopp ble Overlord Museum, og det var naturligvis stridsvognene som stod utenfor som fanget min oppmerksomhet umiddelbart. Museet hadde vært stengt i nesten to timer allerede når jeg kom forbi. Men jeg fikk mulighet til å ta bilder av Sherman (M4), Wolwerine (M10), Sexton og M32B1 Sherman TRV (Tank Recovery Vehicle).

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2018/02/20/omaha-beach-normandie-i-frankrike/