Kategoriarkiv: Ferie

nov 12 2017

Støttepunkt Börsmose-Dorf i Danmark

Mandag var den første store bunkerferiedagen, og det hele startet med en tur til Børsmose. Nærmere bestemt Stützpunkt Börsmose-Dorf. Dette infanteri-støttepunktet ble etablert våren 1943 for å beskytte veikrysset 3,5 kilometer innenfor kysten. Dette er med andre ord ikke et batteri med kanonbunkere, kommandobuker med ildledning og lignende som vi er vant til å se. Dette støttepunktet hadde derimot fire stykk Regelbau R622 mannskapsbunkere, en stykk R675 bunker for vannoppbevaring og kjøkken, en stykk R607 ammunisjonsbunker og en stykk R610 kommandobunker. Den tyske benevnelsen for R610 er Gefechtsstand für eine verkstärkte Kompanie, Battle headquarters for a strenghtened company på engelsk. Dette er derfor mer et hovedkvarter/kommandobunker enn en kommandobunker med ildledning som vi vanligvis ser på batterier og fort som har store kanoner.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2017/11/12/stottepunkt-borsmose-dorf-i-danmark/

nov 12 2017

Vester Vedsted batteriet i Danmark

Søndag tok jeg en liten tur til Vester Vedsted batteriet som ligger rett nord for landsbyen i Esbjerg kommune. Dette batteriet ble etablert så sent som i januar 1944 og de begynte støpingen av de fire Regelbau R669 kanonbunkerne i slutten av mars og den siste i slutten av april 1944. R669 var en kanonbunker for feltkanoner og ble bygget for første gang andre kvartal 1943. Det gikk med 495 kubikkmeter med betong for å bygge denne typen kanonbunker. R669 bunkeren het Schartenstand für Feldgeschütze (60°) på tysk og Casemate for field guns (60°) på engelsk og var bygget som en permanent Ständig bunker med Baustärke B. Det ble bygget åtte slike R669 kanonbunkere i Danmark, ingen i Norge og 600 totalt i løpet av andre verdenskrig. Ingen uvanlig kanonbunker med andre ord, men ingen i Norge og ikke så altfor mange i Danmark. Siden det ble bygget fire slike på Vester Vedsted, befinner de fire andre seg et annet sted i Danmark.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2017/11/12/vester-vedsted-batteriet-i-danmark/

nov 11 2017

Vigsø batteriet i Danmark

Fra Bulbjerg bunkermuseum, observasjonsposten til Hanstholm festning i Danmark gikk turen lengre vest i Vigsø bugt til Vigsø batteriet. Helt vest har vi Hanstholm festning. Dette batteriet het HKB 1/180 Vigsö og ble påbegynt i november 1941. Hensikten med dette batteriet var å forsterke forsvaret østsiden av Hanstholm festning mot alliert ilandstigning i Vigsø bugt. Hovedskytset var fire franske 10,5 cm K331 kanoner som i starten var plassert i åpne stillinger og besetningen i brakker. Først høsten 1942 bestemte tyskerne seg for å bygge kraftigere bunkere og stillinger av typen permanente Ständig i Baustärke B. Det vil si at veggene var på to meter med armert betong. Til de fire franske 10,5 cm K331 kanonene ble det bygget Regelbau R671 kanonbunkere, i tillegg til en R636 kommandobunker. I dag er dessverre flere av disse bunkerne delvis i eller under vand. Men det er fortsatt masse interessant å se av Vigsø batteriet!

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2017/11/11/vigso-batteriet-i-danmark/

nov 05 2017

Bulbjerg bunkermuseum – observasjonspost for Hanstholm festning i Danmark

Etter et hyggelig besøk i Arentsminde gikk turen videre til Bulbjerg. Her er det et bunkermuseum som er åpent hele tiden. Ihvertfall deler av den. Bunkermuseet består av en kommando/observasjonsbunker og en mannskapsbunker. Mannskapsbunkeren er avlåst. Den har dog vært åpen tidligere. Kommandobunkeren av typen Regelbau S449 fungerte som en observasjonsbunker for Hanstholm festning, MKB 2/118 Hanstholm II. Observasjonsposten for Hanstholm festning ble opprettet på Bulbjerg allerede i 1941, men da bestod den bare av en trebygning. Regelbau S449 kommandobunkeren som vi ser i dag ble støpt i august 1944. Det finnes to av disse i Danmark. Denne typen bunker som i dette tilfellet fungerer som observasjons- og peilestasjon for Hanstholm festning, ble bygget for aller første gang tredje kvartal i 1942. Det gikk med 550 kubikkmeter med betong for å bygge denne bunkeren.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2017/11/05/bulbjerg-bunkermuseum-observasjonspost-for-hanstholm-festning-i-danmark/

nov 04 2017

Furreby kystbatteri i Danmark

Etter at regnet hadde gitt seg i Løkken tok jeg turen ned til stranda for å ta en nærmere titt på Furreby kystbatteri. Stützpunktgruppe Lökken bestod av flere anlegg, deriblant Sperrbatterie-Nord, MKB 4/509 Lökken-Nord som jeg besøkte. Sperrbatterie-Süd, MKB 5/509 Lökken-Süd heter det andre batteriet. Men siden det er det nordligste batteriet som har mest å by på i dag, er det jeg konsentrerte meg om. Både Sperrbatterie-Nord, MKB 4/509 Lökken-Nord og Sperrbatterie-Süd, MKB 5/509 Lökken-Süd ble påbegynt på høsten i 1942. Her bygde man bare bunkere av typen Ständig, solide permanente bunkere og ikke feltmessig forsterkede bunkere av typen Vf som man så en del av tidlig i krigen. Begge kystbatteriene var utstyrt med danske 12 cm kanoner, men ble i 1944 erstattet med tyske 12,7 cm kanoner i nord, mens man fikk danske 15 cm kanoner fra Niels Juel i syd.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2017/11/04/furreby-kystbatteri-i-danmark/

nov 04 2017

Sommerferien startet i Danmark

Årets sommerferie var booket og planlagt allerede i desember og den skulle starte syd på Jylland i Danmark. Jeg ser ingen grunn til å betale mangedobbelt så mye for å komme meg fra Gøteborg til Frederikshavn for å kunne reise til litt “normal” tid, så jeg valgte å reise på natta. Da slapp jeg unna med en brøkdel av hvor mye det koster å reise på morgenen. En annen fordel var at jeg da kunne sette av litt tid oppe i nord på Jylland for å besøke noen steder jeg kunne tenke meg å ta bilder av før jeg reiser sydover. Steder jeg ikke hadde tid til å besøke sist jeg hadde en runde på Jylland, nærmere bestemt i 2015. De fleste har sikkert skjønt at jeg snakker om militærhistoriske anlegg.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2017/11/04/sommerferien-startet-i-danmark/

jul 28 2017

Presidentpalasset, den jødiske ghetto, rådhuset og morgengryets port i Vilnius

Jeg hadde lagt meg tidlig kvelden før og hadde vekking kl 7 denne lørdagen, for å få så mye som mulig ut av den siste dagen i Vilnius. Etter å ha besøkt Katedralen, Gediminastårnet og gått gatelangs i Vilnius på torsdag og besøkt KGB-museet i Vilnius på fredag, hadde jeg flere ting jeg kunne tenke meg å se i løpet av dagen! Jeg var klar og på vei ut i 10-tiden. Siden første mål for dagen ikke lå så langt fra Katedralkvartalet i Vilnius, tok jeg buss 17 som tidligere. Med litt hjelp av Google maps i tillegg for å være sikker på at jeg kom meg av på rett holdeplass. Jeg havnet forøvrig på en av de virkelig gamle trolleybussene på vei til gamlebyen. Her har rusten virkelig begynt å ta tak. Når man er ved katedralkvartalet står det et skilt med retningen til Presidentpalasset i Vilnius. Så da var det bare å gå i den retningen. Men jeg må si at jeg gikk meg litt bort. Trodde jeg da.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2017/07/28/presidentpalasset-den-jodiske-ghetto-radhuset-og-morgengryets-port-i-vilnius/

jul 26 2017

KGB-museet i Vilnius

Fredag i Vilnius var litt gråere enn dagen før, da jeg besøkte katedralen, Gediminastårnet og gikk gatelangs i Vilnius, så jeg valgte derfor å dra til KGB-museet som jeg hadde lyst til å besøke. Det var ikke slik at det var så dårlig vær at man måtte trekke inn, men når man først hadde lyst til å besøke et museum, så er det jo greit å legge det besøket til den dagen det er litt grått ihvertfall. KGB-museet, eller Museum of Genocide Victims som det egentlig heter, på engelsk. Jeg startet som regel dagen med å ta en enkel frokost på hotellrommet med frukt og appelsinjuice før jeg ruslet en tur bort til RIMI for å bunkre litt. Jeg kjøpte litt å drikke og litt lunsj.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2017/07/26/kgb-museet-i-vilnius/

jul 25 2017

Katedralen, Gediminastårnet og gatelangs i Vilnius

Etter en forholdsvis god natts søvn, den harde senga sørga nok for at den ble litt kortere enn planlagt riktignok. Men oppe og hopper og klar for en hel dag i Vilnius! Jeg hadde på forhånd ikke klart å finne en reisehåndbok for Vilnius, så jeg reiste rimelig uforberedt må jeg innrømme. Men på flyplassen fikk jeg tak i en «Vilnius in 3 days» brosjyre. Med forslag til hva man kunne gjøre i løpet av disse tre dagene. De to første dagene i sentrum, og den siste dagen utenfor byen. Bussjåfør som jeg er, og etter den gode erfaringen med å ta ekspressbussen G3 fra flyplassen til hotellet, bestemte jeg meg for å benytte meg av buss denne dagen også. Når man først vet hvor nærmeste bussholdeplass er og man finner enkelt ut hvilke bussruter man kan bruke i Google maps, synes ihvertfall jeg det er unødvendig å sløse penger på drosje. Som bussjåfør synes jeg jo også det er litt gøy å se på kollektivtrafikken og de bussene som benyttes.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2017/07/25/katedralen-gediminastarnet-og-gatelangs-i-vilnius/

jul 23 2017

Flytur til Vilnius

I sammenheng med «Himmelspretten» i mai hadde jeg tatt ut flere fridager for å få en skikkelig oval helg. Først tok jeg ut fredagen for å få en langhelg, så endte jeg oppp med å ta ut onsdagen også, for det var så mye billigere å fly ned til Vilnus på onsdag fremfor på torsdag. Jeg skulle nå fly med Ryanair for aller første gang fra Gardermoen. Hittil har jeg bare flydd med Ryanair fra Rygge. Denne ferien, i likhet med alt annet i år var planlagt og booket allerede i desember. Jeg hadde funnet meg rimelig hotellovernatting som ligger 1,7 kilometer unna selve sentrum. Men etter mildt sagt litt dårlige erfaringer med Ondskapens hotell utenfor Stavanger, var jeg litt usikker på om jeg skulle prøve å finne meg et annet overnattingssted. Hotellet, LEU Guest house hadde 1 stjerne. Men jeg hadde lest tilbakemeldingene dette stedet har fått både på hotels.com og tripadvisor, så jeg slo meg til slutt til ro med at dette går nok bra.

Les resten av denne artikkelen »

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2017/07/23/flytur-til-vilnius/