Kategori: Ferie

To netter ved Røgden bruk i Finnskogen med bobilen

Batteriet var på 67% når jeg dro fra Langneset, Halsjøen i Finnskogen. Hovedårsaken for å flytte på seg var fordi kjøleskapet var i ferd med å gå tom. Det var ikke så mye igjen i vanntanken heller, men det kunne jeg regulert bedre hvis jeg hadde hatt mulighet til å bli ved Langneset i to netter til. Fordelen med å flytte på seg nå etter frem netter er jo selvfølgelig at jeg kunne få se et sted til av de tilsammen seks stedene jeg hadde plukket ut på forhånd. Jeg skulle innom Elverum for å benytte tømmestasjonen der. Men jeg gjorde mildt sagt en liten brøler av et veivalg. Istedenfor å kjøre den samme veien tilbake som jeg hadde kommet, kjørte jeg en annen vei, nordover i håp om at jeg skulle være raskere fremme på riksvei 25. Men det var som sagt overhodet ikke noe sjakktrekk, det viste seg å være flere mil med grusvei! Grusvei hele veien opp til riksvei 25 faktisk!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/06/to-netter-ved-rogden-bruk-i-finnskogen-med-bobilen/

Fem netter ved Langneset, Halsjøen i Finnskogen med bobilen

Fra Hallangen gikk turen videre nordover mot Finnskogen. Selv om jeg bare hadde hatt to netter siden sist jeg fylte og tømte ville jeg gjerne finne en tømmestasjon på veien for å ha tom gråvannstank, tomt toalett og full vanntank før jeg kjørte inn i Finnskogen. For å slippe å avbryte idyllen tidligere enn nødvendig. Jeg levde ihvertfall i håpet om at dette kom til å bli idyllisk! Siden jeg aldri hadde vært i Finnskogen før eller heller aldri vurdert å dra til Finnskogen med bobilen, visste jeg ikke helt hva jeg hadde i vente. Jeg kjørte selvfølgelig ikke helt på måfå, jeg hadde gjort litt research på forhånd. I de to artiklene jeg hadde snublet over om Finnskogen som mente at Finnskogen var et eldorado for oss i bobil, fikk jeg selvfølgelig noen tips. I tillegg har jeg søkt og lett i flere grupper på Facebook, apper og i tillegg studert satellittbilder på Google maps selv!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/05/fem-netter-ved-langneset-halsjoen-i-finnskogen-med-bobilen/

To netter ved Hallangen på vei til Finnskogen med bobilen

Så kom omsider ferien jeg trodde jeg skulle hatt uka før og tur nummer 100 med bobilen! Ikke alle 100 turene med min nåværende bobil riktignok, jeg hadde 70 turer med den første og dette er tur nummer 30 med min nåværende bobil. Jeg hadde tidligere i 2021 lest om Finnskogen som et eldorado for oss med bobil. Aldri tenkt på Finnskogen som noe alternativ tidligere faktisk. Men det var et par nettsteder som skrev veldig varmt om nettopp Finnskogen. Jeg hadde derfor tatt en nærmere titt og lurt på å ta turen til Finnskogen ved flere anledninger i løpet av 2021. Men det var ikke gitt at jeg faktisk skulle ende opp i Finnskogen denne gangen, da jeg var litt usikker på værvarselet. Jeg hadde sørget for å få på litt lading og få i gang kjøleskapet allerede på tirsdag, da jeg hadde planer om å hente bobilen på torsdag.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/04/to-netter-ved-hallangen-pa-vei-til-finnskogen-med-bobilen/

Fire netter ved Fløterveien – Visterflo avslutter sommerferien i bobilen

Jeg tulla ikke når jeg sa jeg skulle holde meg i nærheten, for det er bare 11 minutter å kjøre fra Extra Yven til Fløterveien ved Visterflo. Jeg hadde hatt to netter ved Fløterveien – Visterflo tidligere i ferien. Jeg kjørte bort på gresset der jeg stod sist også, sleit litt med å finne en plass hvor jeg fikk bobilen i vater, men det ble sånn noenlunde. Det stod en bil rett ved innkjøringen og det satt tre på hver sin campingstol når jeg kom, men de dro etter kort tid. Jeg var ute og tok litt bilder før jeg flyttet bobilen litt. Jeg klarte ikke å slå meg helt med ro med at jeg hadde fått bobilen i så vater som det var mulig å oppnå, for jeg hadde fått bobilen mer i vater første gangen jeg stod her. Etter litt justering, og det er ikke så mye som skulle til, så klarte jeg å få den tilnærmet i perfekt vater, ihvertfall så nærme som jeg var i stand til å få til. Jeg hadde nå bare bittelitt fall mot venstre.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/26/fire-netter-ved-floterveien-visterflo-avslutter-sommerferien-i-bobilen/

To netter ved Sæbyvannet med bobilen

Etter å ha vasket bobilen og fått tømt alt og fylt opp vanntanken gikk turen til Sæbyvannet i Svinndal. Jeg parkerte på den vanlige plassen hvor jeg får bobilen i vater uten å bruke nivåklossene mine. Lettvint middag i dag, bacongrill og pølsebrød bare. Men enkelt og godt. Jeg så filmen Breathe (2017) før jeg satt og leste litt på nett, test av objektiver. Gjorde dette mens jeg lyttet til Lemaitre og Daft Punk på TIDAL. Litt før jeg gikk og la meg la jeg inn en bestilling på et pent brukt eksemplar av Nikon 300 mm F4 (AF-S ED) hos Stavanger foto. Min aller første 300 mm, jeg har hatt rimelige zoom-objektiver på inntil 300 mm, men det kan ikke måle seg med fastoptikk som dette. Ikke F2.8 riktignok, det koster mye mer, men F4 er heller ikke så værst. I forhold til zoom-objektivet Nikon 70-300 mm F4.5-F5.6 er det en hel blender lysere på nettopp 300 mm.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/25/to-netter-ved-sabyvannet-med-bobilen/

Fem netter ved Gansrød med bobilen

Etter å ha bunkret hos Kiwi Borgarveien hadde jeg mer eller mindre bestemt meg for å kjøre til Hallangen i Aurskog-Høland. Men det er ikke noen tvil om at jeg var usikker, for jeg kom ikke lengre enn krysset Borgarveien og Habornveien før jeg ombestemte meg, for istedenfor å kjøre til venstre svingte jeg til høyre og kjørte til Gansrød isteden. Det fristet mye mer å være fremme i løpet av noen få minutter enn å kjøre i nesten to timer. To timer er ikke så langt i denne sammenheng, det var jo sommerferien. Men etter en litt dårlig opplading til sommerferien, vaksine den første uka og dermed gikk turen til Nord-Norge i vasken, så endte jeg opp med å heller ha lyst til å være i nærheten og ikke kjøre så langt. I tillegg hadde jeg fordelen med at jeg kunne få besøk av og treffe venner og familie underveis. Det er første gang i sommerferien med bobilen.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/24/fem-netter-ved-gansrod-med-bobilen/

En natt ved Enningdalen med bobilen

Det ble en tur innom tømmestasjonen i Halden for å tømme og fylle før jeg kjørte til Ystehede. Men der hadde det dukka opp et camping forbudt-skilt siden jeg var der sist i mars 2021. Riktignok tidsbestemt som andre steder i Halden som har slike skilter mellom 10.00 og 21.00. Det vil si at man kan campe så mye man vil fra klokka 21.00 på kvelden frem til klokka 10.00 dagen etter. Men jeg hadde egentlig tenkt til å ha to netter ved Ystehede. Etter erfaringen jeg hadde i slutten av juni året før, ville jeg ikke vurdert å tatt turen til Ystehede i helga, da er det mye aktivitet der. Men nå kom jeg på en tirsdag og regna med at det ikke ville være noe problem. Det var heller ikke en eneste bil eller en levende sjel å se ved parkeringsplassen jeg har pleid å bruke. Men det var mildt sagt en strek i regninga. Jeg kan ikke tenke meg at jeg ville vært i veien for noen som helst hvis jeg hadde blitt to netter, men jeg valgte allikevel å kjøre videre.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/23/en-natt-ved-enningdalen-med-bobilen/

To netter ved Fløterveien – Visterflo med bobilen

Jeg tok turen til Fløterveien – Visterflo, jeg parkerte på grusplassen som jeg har brukt hittil. Jeg hadde fått med meg at andre benyttet gresset borte ved tømmerrenna, men jeg ville gå en tur bort og sjekke underlaget før jeg eventuelt kjørte bort. Hvis man ser bort fra et lite parti akkurat fra veien var det tørt, hardt og fint. Jeg henta derfor bobilen og parkerte borte på gresset isteden. Jeg brukte dog litt tid på å finne en plass hvor jeg fikk bobilen i vater. Ihvertfall nesten i vater, for jeg hadde litt fall mot venstre. Jeg tok litt bilder av bobilen på gresset for aller første gang! Ikke noen tvil om at det er mer “kos” enn å stå på en grusplass. Terskelen for å ta ut campingstolene, bordet og fyre opp grillen for den saks skyld er uten tvil lavere på gress! Nå regnet det litt riktignok, så jeg hadde ikke de helt store planene om å rigge meg på plass ute.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/22/to-netter-ved-floterveien-visterflo-med-bobilen/

To netter ved Høysand med bobilen

Jeg tok en tur hjemom for å legge fra meg skittentøy, tok inn posten og satt og slappe av litt. Så ble det en liten tur innom thansen for å levere tilbake 12 volt adapteret jeg hadde kjøpt for å bruke til pc’en, men ingen av adapterne passet dessverre. Så var egentlig planen om å ta en tur innom Østfold Autovask på Hafslund, men det begynte å bli litt trangt med tid. Jeg kjørte derfor direkte til foreldrene mine og var på plass litt tidligere enn planlagt, men det er ihvertfall bedre enn å komme for seint. Vi hadde en veldig hyggelig feiring av mamma som hadde hatt bursdag to dager tidligere. Mens de fleste dro rett før klokka 23 på kvelden, ble jeg sittende og skravle med foreldrene mine til langt på natt. Jeg hadde ikke på forhånd bestemt meg helt for hvor jeg skulle dra etter bursdagen, det var litt avhengig av av hvor sent det ble.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/21/to-netter-ved-hoysand-med-bobilen/

En natt ved Vansjø med bobilen

På vei for å vaksineres tok jeg en tur innom thansen, men fant ikke butikken inne på Stopp-bygget. Men det var jo ikke så rart, de hadde flytta ut av Stopp-bygget og inn ved siden av Power i det “gamle” Obs-bygget. Jeg hadde funnet et 12volt adapter for pc der som jeg trodde kunne brukes til min bærbare pc. Det var et slikt universelt adapter med flere forskjellige adaptere/plugger. Det hadde ihvertfall vært utrolig mye enklere enn å måtte bruke inverter hver gang jeg skal bruke pc’en i bobilen. Ikke at det skjer så veldig ofte. Så gikk turen direkte til Quality Hotel på Grålum, jeg hadde time for vaksinering der klokka 13.55. Jeg rusla mot vaksineringssenteret sånn ca 10 minutter før timen min etter å tatt på meg munnbind. Når jeg kom til vaksinasjonssenteret så var det håndsprit, av med gammelt munnbind, på med nytt munnbind og så stille seg i kø. På vei inn fikk jeg også datoen for dose to. At det var datoen for dose to jeg fikk i hånda skjønte jeg ikke før jeg satt og ventet etter at jeg hadde fått min første Phizer vaksine mot Covid-19.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/20/en-natt-ved-vansjo-med-bobilen/