På vei fra Røgden tok det bare en halvtime før batteriene var fulladet med inntil 99 A lading underveis. Det var en omkjøring før Kongsvinger på grunn av en stengt bru på E16. Google maps ville ha meg på en omkjøringsvei med en bru/undergang med en klaring på bare 3,1 meter. Det hadde sikkert gått helt fint, men jeg valgte å være på den sikre siden og fulgte den skiltede omkjøringen. Etter Kongsvinger var det ut på E16, og der fikk jeg meg en liten overraskelse med at jeg måtte betale 38 kroner i bompenger. Årsaken til overraskelsen er at Google maps påstod at det var en bompengefri rute. Men da hadde nok ikke Google maps fått med seg denne bomstasjonen enda. Men for å si det sånn, det var ikke noe tema å prøve å finne en alternativ rute nå, det var bare å betale og se blid ut. Det er ikke slik at jeg prøver å unngå bompenger for enhver pris. Men hvis det er en alternativ rute som ikke er “til unødvendig hinder” eller tar veldig mye lengre tid, tar jeg heller den.
Kategori: Foto
des 09 2022
En natt ved Rånåsfoss kraftverk med bobilen
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/09/en-natt-ved-ranasfoss-kraftverk-med-bobilen/
des 06 2022
To netter ved Røgden i Finnskogen med bobilen
Etter syv netter ved Langneset, Halsjøen i Finnskogen ser det seg selv at jeg hadde behov for å finne en tømmestasjon. Erfaringen fra tidligere er at den eneste tømmestasjonen i nærheten er i Elverum, ved Elverum caravansenter. Det blir derfor en liten omvei når jeg hadde tenkt meg videre til Røgden. Men sånn er det bare. Jeg kjørte mot Braskereidfoss, så riksvei 2 til Elverum. Tømte gråvannet først, så de to toalettkassettene. Jeg rygget så nærme vannpåfyllingen som jeg kunne komme når jeg skulle fylle opp vanntanken. Men jeg hadde store problemer med å få fylt vann. Vannslangen hoppet av hver gang jeg startet vannet. Vannet sprutet veggimellom og det er vel unødvendig å si at også jeg ble våt av dette. Jeg var overhodet ikke forberedt på at vannslangen skulle hoppe av den første gangen ihvertfall.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/06/to-netter-ved-rogden-i-finnskogen-med-bobilen/
des 04 2022
Syv netter ved Langneset, Halsjøen i Finnskogen med bobilen
Etter at bobilen har stått store deler av 2022 på grunn av sykdom, skulle jeg omsider ut på første ferietur etter et par amputerte turer. Jeg prøvde meg på en tur i mai som ble fort avslutta på grunn av helsa og en i august på grunn av kjøleskapet. Men nå hadde jeg vært en tur i Askim og fått fiksa kjøleskapet. For å teste ut kjøleskapet på gass, hadde jeg latt det stå på fra mandag til onsdag og det kjølte som det skulle. Når jeg var en tur innom med litt kjølevarer på tirsdag holdt kjøleskapet 3,7 grader og hadde vært nede i 2,5 grader på det laveste. Når jeg kom på onsdag var kjøleskapet på 2,5 grader og hadde vært nedi 1,2 grader på det laveste. Man kan trygt si at kjøleskapet fungerte mye bedre nå! Normalt sett hadde jeg henta bobilen i pausa mi dagen før ferien starta, men med litt vel kort pause ble det utsatt til onsdagen.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/04/syv-netter-ved-langneset-halsjoen-i-finnskogen-med-bobilen/
aug 22 2022
På hyttetur til Hurum
Når det ble nok en amputert tur med bobilen, denne gangen riktignok på grunn av tekniske problemer med et kjøleskap, hadde jeg egentlig planer om å være hjemme helgen som stod på trappene. Jeg kunne forsåvidt tatt noen småturer i distriktet og tatt litt bilder, men jeg vet ikke hvor sannsynlig det er at det hadde blitt noe av det. Derfor trengte jeg en liten opptur, og det fikk jeg i form av at jeg ble invitert på hytta til en god venn av meg på Hurum! Jeg har vært på mang en hyttetur til Hurum de siste årene, den siste var helgen før jeg skulle opereres midt i januar. Og så har jeg vært mer eller mindre “ute av drift” i mellomtiden. Jeg var riktignok litt “kaputt” etter to veldig dårlige netter i varmen og litt bekymringer med kjøleskapet. Jeg prøvde å få meg en liten powernap på sofaen, men det foregikk tydeligvis for mye mellom ørene til at det lot seg gjøre. Så da valgte jeg å hoppe i det, få meg en dusj og en matbit og så komme meg avgårde til Hurum!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/08/22/pa-hyttetur-til-hurum/
aug 21 2022
Nok en amputert tur med bobilen
Etter å hatt en amputert tur med bobilen til Fløterveien – Visterflo midt i mai har bobilen stått parkert siden. Hvis man ser bort fra de to nettene midt i mai så har bobilen stått siden jeg hadde den siste vellykkede turen som var en kortreist tur med bobilen til Tangen i snøen den andre helgen i januar. Bobilen har med andre ord ikke blitt brukt stort. Men jeg har måttet kjøre en liten tur med den nå og da for at den ikke skal stå seg ihjel. Det er blant annet greit å holde rusta vekk fra bremseskivene. Men da snakker vi bare om en liten kjøretur i distriktet for å trille litt med hjula og bremse av litt rust. Det er mildt sagt en litt annen hverdag enn de to bobilene jeg har hatt har hatt inntil januar i år. Men jeg håper å komme i gang igjen snart. Både med hverdagen og ikke minst turene mine med bobilen og kameraet!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/08/21/nok-en-amputert-tur-med-bobilen/
aug 20 2022
Tysk kanon fjernet fra Torgauten fort
Jeg hadde en tur til Torgauten fort sist den 29. mars i år, da var jeg litt overrasket over at 10 cm K17/04 kanonen i den åpne stillingen fortsatt stod under en presenning, som den har gjort de siste vinterne. Det burde den kanskje ha gjort hele tiden mens den har stått ute på Torgauten fort, for forfallet har vært stort. Men det er kanskje ikke så rart etter snart 80 år ute i vær og vind og uten noe jevnlig bruk og vedlikehold? Nå skal ikke jeg påstå at jeg har noe godt innblikk i hva slags stell denne kanonen har fått i løpet av disse 80 årene, men det er ikke noen tvil om at kanonen har forfalt og at den bærer preg av det. I midten av juni tok jeg meg en ny tur ut til Torgauten fort etter å ha kommet meg litt til hektene igjen for å ta bilder av kanona på nytt, forhåpentligvis uten presenning denne gangen.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/08/20/tysk-kanon-fjernet-fra-torgauten-fort/
aug 10 2022
Amputert tur med bobilen til Fløterveien – Visterflo
Bobilen har stått parkert igjennom vinteren siden jeg hadde min siste bobiltur til Tangen den andre helgen i januar. Årsaken til det er at jeg har vært sykemeldt siden 18. januar og er i skrivende stund fortsatt sykemeldt. Den planlagte operasjonen for min navlebrokk gikk ikke helt som jeg hadde sett for meg. Og da tenker jeg primært på hvor lang tid det skulle ta før jeg kom meg tilbake i jobb igjen, for å ikke prøve å dramatisere det altfor mye. Men jeg må virkelig si at jeg kommer til å tenke meg igjennom både en og to ekstra ganger før jeg gjennomgår en frivillig operasjon i mageregionen en gang til. For det har ikke akkurat vært noen dans på roser. Det er det jo heller ikke meningen at det skal være når man er 100% sykemeldt fra å utføre arbeid. Men at det skulle ta så lang tid hadde jeg aldri sett for meg. Jeg hadde blitt skriftlig varslet at jeg ville bli sykemeldt en uke eller to.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/08/10/amputert-tur-med-bobilen-til-floterveien-visterflo/
aug 09 2022
En liten tur til Mærrapanna i Fredrikstad
Jeg var ikke helt “ferdig” med å ta bilder enda denne siste lørdagen i april. Dermed gikk turen rett fra Saltholmen i Råde til Mærrapanna i Onsøy, Fredrikstad. Det var litt folk ved Mærrapanna denne lørdagen, men veldig lite i forhold til midt i badesesongen selvfølgelig. Ikke lange turen, men det er en liten tur å gå fra den store parkeringsplassen til man er ute ved vannet på Mærrapanna. Det første som møtte meg var en gedigen oransje stol som har blitt satt ut flere forskjellige steder i distriktet. Om de flyttes rundt i løpet av sesongen vet jeg ikke, men det virker ihvertfall som de flyttes litt rundt fra sesong til sesong. Det ser kanskje litt malplassert ut, men det er uten tvil et artig innslag. Ungene synes disse stolene er utrolig morsomme å klatre i. Og det er ikke helt uvanlig å se godt voksne avbildet oppi disse stolene heller. Det får jo hvem som helst til å se ut som et lite barn igjen!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/08/09/en-liten-tur-til-marrapanna-i-fredrikstad/
aug 08 2022
En liten tur til Saltholmen i Råde
Den siste lørdagen i april, den siste dagen i april faktisk, tok jeg meg en tur ut med kameraet i litt mer “gråvær”. Turen gikk til Saltholmen i Råde. Jeg har vel faktisk aldri vært ved Saltholmen med så mye skyer på himmelen noen gang, ihvertfall ikke de gangene jeg har tatt bilder der. Og hvor mye er jeg ute på tur uten å ha med meg kamera? Det er jaggu ikke ofte. Å gå en tur bare for å gå en tur er for meg mer eller mindre meningsløst. Det er nok mange som er uenig med meg i det. Men hvis jeg har med meg et kamera og dermed kan ta litt bilder, går jeg mer enn gjerne en tur. Jeg tar gjerne med meg en kikkert også for å ta en nærmere titt på omgivelsene som man ikke kan se med det blotte øye.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/08/08/en-liten-tur-til-saltholmen-i-rade/
aug 07 2022
En liten tur til Humlekjærstranda i Torsnes
Dagen etter turen til Kålvikholmen i Sarpsborg ble det en tur mer “lokalt”. Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Det tar 24 minutter å kjøre til Kålvikholmen i Skjeberg og det tar 28 minutter å kjøre til Humlekjærstranda i Torsnes. Hvis man kjører den raskeste veien ifølge Google maps. Men selv om jeg har bodd i Greåkerdalen som befinner seg i Sarpsborg kommune nå i 12 år, er det Fredrikstad som er min hjemkommune, og da spesifikk Rolvsøy. Jeg ser derfor uten tvil på Fredrikstad som “hjemme” og der jeg kommer fra og ikke Sarpsborg, selv om det er der jeg bor. Selv om enkelte liker å påpeke at jeg faktisk bor i Sarpsborg. Det er fakta, det er ikke å komme utenom. Men man blir ikke særping selv om man flytter til Sarpsborg. Skulle like å se en trønder bli kalt særping etter at han flytta til Sarpsborg. For ikke å snakke om en bergenser.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/08/07/en-liten-tur-til-humlekjarstranda-i-torsnes/
Siste kommentarer: