Jeg hadde koblet bobilen til strøm når jeg parkerte sist med kjøleskapet i gang med Cola og det hele. Da slapp jeg å ta en ekstra tur innom på tirsdag for å gjøre dette. Planen var å starte turen etter jobb på lille julaften og bli i bobilen frem til mandag. Selv om jeg i motsetning til i 2020 når jeg feiret jula i bobilen ved Fløterveien – Visterflo og Ystehede alene, hadde jeg denne gangen takket ja til å komme til min bror, samboer og alle ungene! Men det var jo ingenting i veien for at jeg kunne gjøre dette fra bobilen, det er null stress! Jeg hadde ingen deltskiftpause på lille julaften, så jeg hadde med meg veldig mye av pikkpakket mitt torsdag morgen. Etter jobb ble det en tur til Europris Sorgenfri for å kjøpe litt mer julepynt. Nå er jeg ikke den som vanligvis pynter til jul hjemme, da jeg ikke er der i jula og har heller ikke besøk hjemme akkurat de få dagene. Men jeg hadde et behov for å kjøpe litt julepynt når jeg skulle feire jula alene i bobilen for et år siden.
Kategori: Foto
apr 20 2022
Kortreist juletur med bobilen til Fløterveien – Visterflo
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/20/kortreist-juletur-med-bobilen-til-floterveien-visterflo/
apr 19 2022
Kortreist tur med bobilen til Puttesund
Helga etter at jeg parkerte bobilen etter å bodd i den i 47 døgn var det egentlig meningen at vi skulle ha årets julebord på jobben, men på grunn av Koronasituasjonen ble det avlyst på kort varsel. Det føltes rett og slett ikke trygt eller gjennomførbart å samle så mange så tett på ett og samme sted på det tidspunktet. Ikke det, jeg hadde det veldig hyggelig den helgen allikevel, jeg inviterte en kollega av meg og vi hadde vårt eget lille julebord. Kan vel tross alt ikke kalles julebord, for vi spiste ikke noe julemat. Eller noe annet som har noe med jula å gjøre heller, for den saks skyld. Men hyggelig hadde vi det! Men det betydde at jeg måtte rydde leiligheten tilbake til normalen etter å ha pakket deler av den ned og ikke minst pakket inn og dekket til ALT i plastikk! I tillegg var en storrengjøring nødvendig for å bli kvitt alt støvet som hadde samlet seg i kriker og kroker. Ikke de veldig store mengdene, men det var støv absolutt overalt! Og da snakker jeg ikke om vanlig husstøv, men byggestøv!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/19/kortreist-tur-med-bobilen-til-puttesund/
apr 18 2022
Tur med bobilen til Gansrød og Pernes i kulda
Den syvende og siste uka i bobilen mens badet mitt hjemme ble totalrenovert bød mildt sagt på litt problemer. Jeg skulle bo i bobilen i 47 døgn, nesten syv hele uker for å slippe å bo hjemme i støyen og mangelen av vann, kloakk og et bad hjemme i min egen leilighet. Alt hadde gått bra de første seks ukene og jeg hadde tømt gråvannstanken og fylt opp vanntanken og alt var i skjønneste orden på søndag. Mandag den siste uke var det – 7 grader på mandag, – 4 grader på tirsdag med lett snødryss. Det kom heldigvis ikke så mye snø som det var meldt, det var meldt at det skulle komme inntil 15 cm med snø. I pausa mi møtte jeg en kompis og vi tok en kaffe på Espresso House i Fredrikstad sentrum. Etter jobb på vei til Kongsten fort var det – 7 grader igjen ute. Det begynte derfor å nærme seg de temperaturene som jeg hadde opplevd at gråvannet mitt hadde fryst den første vinteren med min Pössl Roadcruiser. Den helgen var det 10-12 minusgrader.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/18/tur-med-bobilen-til-gansrod-og-pernes-i-kulda/
apr 17 2022
Tur med bobilen til Fløterveien – Visterflo i kulda
Den sjette uka i bobilen gikk uten at det skjedde de helt store tingene. Foruten at vi nå hadde kommet til den nest uka i november, den siste helgen i november faktisk. Temperaturen ute faller og både strøm- og gassforbruket øker. Siden sist fylling gikk den første gassflaska tom på mandagen etter 8 døgn. Det var – 5 grader på vei til jobb på mandag, og etter å ha vasket bobilen dagen før, var det ikke så veldig overraskende at trinnet ikke ville gå ut. Men det ble varmegrader i løpet av dagen så trinnet tinte og gikk derfor ut og inn som normalt igjen. I motsetning til foregående uke fikk jeg derfor tid til å se noen filmer i løpet hverdagene denne uka. Jeg så The Da Vinci Code (2006), Angels & Demons (2009), Inferno (2016), Panic Room (2002), The Truman Show (1998) og The Last of the Mohicans (1992).
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/17/tur-med-bobilen-til-floterveien-visterflo-i-kulda/
apr 16 2022
Tur med bobilen til Isesjø og julebord i Fredrikstad
Den femte uka i bobilen startet med at jeg fikk problemer med minnekortet i mobilen. Jeg ante ikke hva som var feilen, men når jeg startet mobilen på nytt fikk jeg beskjed om at det var noe galt med minnekortet, at det ikke kunne leses. Løsningen som mobilen foreslo? Formater minnekortet! Ikke at bildene fra mobilen var veldig viktig for meg, men det var ganske mange tusen bilder jeg hadde liggende på minnekortet. Jeg hadde i tillegg all nedlastet musikk der. Det kunne selvfølgelig bare lastes ned på nytt igjen. Men jeg var ikke helt klar for å formattere minnekortet uten å sjekket denne feilen ut nærmere. Jeg tok derfor turen hjem i deltskiftpausa mi for å hente en minnekortleser som også kunne lese microSD minnekort, etter at det ikke hadde hjulpet å bare ta minnekortet ut og så inn igjen.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/16/tur-med-bobilen-til-isesjo-og-julebord-i-fredrikstad/
apr 15 2022
Tur med bobilen til Engelsviken og Fergeleiet friluftsområde ved Dillingøya
Den fjerde uka i bobilen startet med at jeg ble oppringt av vaktmesteren hjemme som lurte på om jeg ikke kunne flytte bilen fra parkeringsplassen min i garasjen. Entreprenøren skulle holde på med røra i taket rett ved der bilen min står parkert, og da er det greit å få flytta den. Så fort jeg var ferdig med første delt av skiftet mitt kjørte jeg derfor hjem for å kjøre ut bilen og parkere den på gjesteparkeringa ute. Noe som vanligvis ikke er tillatt og ville resultert i en parkeringsbot, men nå i disse dager var det innafor. Det var jo uansett noe jeg hadde fått beskjed om å gjøre. Ikke noe annet sted jeg kunne gjort av bilen hjemme uansett. Jeg benytta også muligheten til å legge fra meg litt skittentøy i boden og hentet en liten pakke som lå i postkassa. Tok også en liten tur innom Kiwi Grålum for å fylle opp “bruslageret” jeg har i bobilen.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/15/tur-med-bobilen-til-engelsviken-og-fergeleiet-friluftsomrade-ved-dillingoya/
apr 14 2022
Tur med bobilen til Fløterveien – Visterflo
Den tredje uka med å bo i bobilen mens badet mitt totalrenoveres hjemme går også fint. Det er litt mer “styr” når man skal opp tidlig om morgenen og på jobb hele tiden enn når man er på ferie og ikke trenger å planlegge så mye og kjøre så mye etter klokka. Men det går helt greit. Selv om jeg har en mye kortere kjøretur bort til jobben når jeg står ved Kongsten fort på arbeidsdager, så står jeg faktisk opp 10 minutter tidligere enn når jeg er hjemme. Noe av det jeg var litt spent på på forhånd er hvordan jeg skulle klare meg med strøm med bare småkjøring frem og tilbake mellom Kongsten fort og jobben og litt lengre kjøring helgene bare. Men det har gått overraskende veldig bra hittil. Jeg har faktisk klart å holde batteriet mellom 90% og 100% hver dag hittil. Det er jo tross alt ikke mange minuttene det tar å kjøre frem og tilbake. Men jeg gjørs på å kjøre litt saktere enn normalt, slik at jeg får ladet så mye som mulig. For det er ikke hvor langt jeg kjører som er avgjørende, men hvor lang tid jeg bruker selvfølgelig.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/14/tur-med-bobilen-til-floterveien-visterflo/
apr 13 2022
Tur med bobilen til Puttesund og Kjøkøy fort
Hverdagene gikk sin vante gang den neste uka mens jeg bor i bobilen. På onsdag var jeg en tur hos Askim Caravan & Fritid for at Vidar skulle ta en titt på kjøleskapet, demonterte brenneren og fikk blåst den ren, fikk også montert ny lås til kjøleskapdøra som hadde gått i stykker sist vinter. Syntes bobilen var såpass møkkete blitt etter turen til Askim at jeg tok en tur innom selvvasken på Hafslund. Brukte skumforvask og høytrykk bare, og det så veldig rent og pent ut med en gang. Men så fort bobilen tørket så det rett og slett forferdelig ut. Skumforvasken som jeg hadde latt henge på en stund før jeg spylte den av hadde bare klart å ta møkka noen steder, resten av bobilen var derfor like møkkete. Så her må kontaktvask til for å si det sånn. Det ble derfor en tur innom selvvasken på Esso Express på Sellebakk etter jobb for å vaske den grundigere. Og resultatet ble mye bedre denne gangen!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/13/tur-med-bobilen-til-puttesund-og-kjokoy-fort/
apr 11 2022
Tur med bobilen til Øymarksjøen
Midt i oktober valgte jeg å få bytta om til vinterdekk på bobilen og jeg hadde planlagt å kjøre en litt lengre tur. Ikke veldig langt, men litt lengre enn til Fløterveien og Gansrød ihvertfall. For å gjøre en lengre historie kort. Jeg trodde jeg hadde med meg alt pikkpakket jeg trengte fredag morgen, henta bobilen og fylte opp, fant ut senere på dagen mens jeg var på jobb at jeg hadde glemt Hähnel-laderen til kamerabatteriene mine. Så det ble en liten tur hjemom etter jobb for å hente laderen før jeg kunne reise avgårde. Jeg hadde planlagt å reise til Ytterbølstranda i Marker kommune. Jeg hadde sett at Per Vie hadde vært der en tur og det så fint ut. Når jeg dro hjemmefra var det ikke mer enn 4 grader ute. Men jeg fikk meg en liten overraskelse når jeg kom frem til Ytterbølstranda. Allerede ved innkjøringen hadde det dukket opp ett no camping-skilt. Men jeg kjørte ned for å ta en titt allikevel.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/11/tur-med-bobilen-til-oymarksjoen/
apr 10 2022
Tur med bobilen til Grønnetkilen, Skjæløy og Engelsviken brygge
Den andre helgen i oktober skulle jeg selvfølgelig ut med bobilen som vanlig. Når jeg parkerte bobilen sist søndag parkerte jeg de med 77% på batteriet, når jeg var innom onsdag for å slå på kjøleskapet var batteriet kommet opp i 90%. Men jeg valgte allikevel å koble til strøm for å lade opp både bodels- og startbatteriet. Jeg pakket det jeg skulle ha med meg torsdag kveld, deriblant fotoutstyret og tok med regntøy og gummistøvler som jeg tenkte å ha liggende i bobilen. Det er ikke mer enn to uker til jeg skulle flytte inn i bobilen og bo i bobilen i 6-7 uker. Jeg hentet bobilen i pausa mi og fikk fylt opp vanntanken, spylt av bobilen litt og bunkret opp det jeg trengte på butikken. Jeg traff på en kollega etter å kjørt andre del av skiftet mitt og ble stående og skravle i 45 minutter om primært bobil. Det er flere som kunne tenke seg å teste ut bobillivet og kanskje har en stor drøm om å kjøpe seg en bobil. Men det er for de aller fleste et stort steg å ta.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/10/tur-med-bobilen-til-gronnetkilen-skjaloy-og-engelsviken-brygge/
Siste kommentarer: