Fire netter ved Fløterveien – Visterflo avslutter sommerferien i bobilen

Jeg tulla ikke når jeg sa jeg skulle holde meg i nærheten, for det er bare 11 minutter å kjøre fra Extra Yven til Fløterveien ved Visterflo. Jeg hadde hatt to netter ved Fløterveien – Visterflo tidligere i ferien. Jeg kjørte bort på gresset der jeg stod sist også, sleit litt med å finne en plass hvor jeg fikk bobilen i vater, men det ble sånn noenlunde. Det stod en bil rett ved innkjøringen og det satt tre på hver sin campingstol når jeg kom, men de dro etter kort tid. Jeg var ute og tok litt bilder før jeg flyttet bobilen litt. Jeg klarte ikke å slå meg helt med ro med at jeg hadde fått bobilen i så vater som det var mulig å oppnå, for jeg hadde fått bobilen mer i vater første gangen jeg stod her. Etter litt justering, og det er ikke så mye som skulle til, så klarte jeg å få den tilnærmet i perfekt vater, ihvertfall så nærme som jeg var i stand til å få til. Jeg hadde nå bare bittelitt fall mot venstre.

Jeg ruslet etterhvert ut for å ta noen flere bilder. Det ble kyllingklubber med loff med smør på til middag. Enkelt, men snadder, sant? Jeg så filmen Rudy (1993). Jeg var egentlig i seng ganske tidlig, klokka var 00.17, men når jeg skulle flytte på en sixpack med øl i kjøleskapet og legge inn mer Cola, klarte jeg å miste en ølboks i gulvet som det gikk hull på. Plasten som var rundt sixpacken gikk delvis i stykker og dermed ramlet en av boksene ut. Å miste en ølboks på gulvet som det går hull på er mildt sagt noe forbanna klin. Det spruter jo øl “overalt”. Jeg måtte tørke opp og vaske ned “alt” for å få vekk ølklinet. Finnes jo ikke noe værre enn å kline øl, det lukter noe forferdelig. Det er derfor veldig viktig å få vekk alt for å slippe at det ligger igjen noe øl noe sted som vil begynne å lukte noe forferdelig. Dette tok sin tid og jeg var både svett og lettere irritert og brukte derfor litt tid på å sovne når jeg omsider kom meg i seng en time senere enn planlagt.

Dagen etter må jeg innrømme at jeg gikk rundt og “snuste” om jeg kunne lukte noe etter alt klinet fra ølboksen før jeg skulle gå og legge meg. Jeg merket ikke noe i selve bobilen, men syntes jeg kunne lukte det i kjøleskapet. Så jeg tok ut skuffen i bunn av kjøleskapet og gjorde en enda grundigere jobb med å tørke og vaske både skuffen, innvendig og utvendig og i bunn av selve kjøleskapet. Jeg hadde nok glemt igjen noen rester som luktet litt. Godt å få gjort jobben en gang til og være sikker på at alt er vekk. Håper jeg da, jeg kommer nok til å være litt “var” på lukten av øl i dagene fremover. Det var forøvrig veldig god lading fra solcellepanelet når jeg stod opp, inntil 116 watt, men det skyet til før jeg rakk å ta meg en dusj og ladingen falt til rundt 32 watt. Det kom også litt regn, men vi snakker bare om bare litt dråper.

Sånn ca klokka 13.15 kom det en større helintegrert bobil som sikkert ikke så at jeg stod der jeg stod, for plutselig stoppet den opp på vei hit og så rygget den inn på den litt mindre gressplassen mellom der jeg stod og grusplassen. Der ved noe som lignet et sankthansbål stablet opp med gammel plank og paller. Jeg overhørte også at de sa noe sånt som “vi får rygge inn og stå her da”. Så de hadde nok sett for seg at de kunne stå der jeg stod, de regnet nok ikke med at det ville stå en bobil der litt sent på formiddagen en torsdag. Klokk 15.05 kom det en bobil til som parkerte inne på den samme plassen, jeg fikk inntrykk av at de kjente hverandre. Litt senere på kvelden når jeg var ute og tok noen bilder så jeg at det hadde kommet en tredje bobil også, de hadde parkert i “hestesko” og hadde et uteareal sammen der borte. Utrolig hva man får plass til på den gressplassen også. Jeg skjønner godt at de i utgangspunktet ønsket å stå der jeg stod på gresset borte ved tømmerrenna.

Jeg så serien Sex Education (2019) i løpet av ettermiddagen og kvelden. Jeg rakk å se hele første sesong på 8 episoder og jeg så de to første episodene av sesong 2. Fredag så jeg de neste 6 episodene av den samme serien. Jeg levde bobillivet eller hva jeg skal kalle det hele fredagen. Tok livet med ro, slappet av og nøt utsikten. Fantastisk flott her ved Fløterveien ved Visterflo! Og jeg må si at det er mye mer behagelig å stå på gress enn grus og asfalt for den saks skyld. Det har ikke så mye å si når man er inne i bobilen, men når man er ute så blir det liksom noe helt annet. Mye mer kos, uten tvil. Det var livat hos naboene mine som stod litt bortenfor. Men hyggelig at det var flere der. De stod i en hestesko og dermed hadde lukket uteområdet sitt på en måte. Jeg er ikke helt typen som durer inn uanmeldt eller uinvitert, det er noe annet hvis man passerer, hilser og kommer i prat.

Ved 21-tiden på kvelden valgte jeg å kjøre fra Fløterveien for å handle mer brus, frukt, appelsinjuice og brød på Kiwi Grålum. Det ble også en tur til Esso Østfoldhallen for å etterfylle vanntanken. Normalt sett ville jeg klart meg helt fint de siste fire nettene siden jeg fylte opp vanntanken sist, men siden jeg hadde brukt en del vann i forbindelse med klinet etter ølboksen jeg mistet, ville jeg være på den sikre siden. Nå var det en liten omvei fra Kiwi Grålum, men jeg var jo uansett ute og kjørte så det kostet meg ikke stort, i tid eller penger. Jeg skulle uansett en tur innom Extra Yven for å hente pakka fra Stavanger foto. Mitt pent brukte eksemplar av Nikon TC-14E II hadde kommet tidligere på kvelden! Jeg var litt usikker, men det tok ikke så lang tid før jeg bestemte meg for å kjøre tilbake til Fløterveien igjen. Jeg parkerte og rigget meg på plass på samme sted som når jeg dro litt over en time siden.

Jeg kunne selvfølgelig risikere at det hadde kommet noen andre og parkert akkurat der, men det hadde jeg bare måttet løse og finne en løsning på. Men det var ingen som hadde dukket opp i mellomtiden og “trekløveret” på plassen ved siden av hadde heller ikke benyttet muligheten til å flytte på seg. Det hadde ikke jeg giddet heller hvis jeg først hadde rigget meg på plass. Da må det være en rimelig dårlig nødløsning jeg hadde funnet isåfall. Jeg så filmen Holding the Man (2015) og etter det var det på tide å komme seg til sengs og få seg en god natts søvn. Det var meldt veldig bra vær på lørdagen.

Det var så varmt at jeg rømte ut av bobilen så fort jeg hadde fått tatt meg en dusj. Ut med markise, bord og stol. Jeg spiste frokosten ute Ekstra kos når man da hadde gress å boltre seg på. Jeg velger å ta frem og tenne opp Thermacell Backpacker’en jeg har for å holde insektene på avstand. Batteriet var fulladet klokka 11.20, men så skygger treet for sola og ladingen fra solcellepanelet faller dramatisk. Jeg pakker ut Nikon TC-14E II telekonverteren for å teste det på Nikon 300 mm F4 som jeg jo har med meg. Tar litt testbilder, både på avstand og på litt kortere avstand av blomster. Nå er det nok bedre måter å ta bilder av blomster enn med et objektiv som tilsvarer 420 mm, men dette var bare for å teste litt. En fordel med at treet skygget for sola er at det gjør at det ikke blir like ekstremt varmt som om jeg ikke hadde hatt litt skygge fra treet. Men etterhvert runder selvfølgelig sola treet og både bobilen og solcellepanelet er badet i sol igjen. Jeg må stadig flytte litt på meg for å kunne sitte i skygge under markisa til bobilen. Klokka 15.49 er batteriet fulladet igjen. Nå har jeg ikke hatt det helt store forbruket i mellomtiden riktignok.

Jeg hadde forøvrig tatt med meg gradestokken, eller det digitale termometeret som jeg vanligvis har inne i bobilen med meg ut for å se hvor varmt det faktisk var ute denne lørdagen i starten av juli. Når jeg spiste lunsj ute litt før klokka 14 var det ikke mindre enn 31 grader i skyggen under markisa! Temperaturen for “inne” som måles av selve termometeret viste 31 grader og temperaturen for “ute” som måles med en ledning som hang under bordet viste 29,7 grader. Så uansett om korrekt temperatur var nærmere 30 eller 31 grader, var det sinnssykt varmt! Og dette var ute i skyggen under markisa. Nå sørget selvfølgelig sola for å varme opp bobilen og markisa rimelig godt, det var ulidelig varmt inne i bobilen. Det var ikke noe tema enn gang å sitte inne. Nå skal man kanskje ikke klage når det blir så bra vær som dette, men det er ikke noen tvil om at 30-31 grader er varmt.

Jeg var ute hele dagen og langt på kveld, satt bare inne for å spise middag. Jeg var ute til litt etter at ola “gikk ned” bak trærne ved Eidet som skjer ved 19.30-19.45 tiden. Jeg dro opp “teltpluggene” som jeg hadde banket ned i bakken for å sikre markisa, rulla inn markisa og la bordet og stolen baki lasterommet på bobilen igjen. Jeg trakk inn i bobilen og så filmene Zero Dark Thirty (2012) og I Am All Girls (2021). For søndag vekslet værvarselet noe veldig hvordan været ville bli. Det var et voldsomt uvær som skulle komme over området, men akkurat ved Visterflo vekslet værvarselet noe veldig i forhold til om uværet skulle treffe eller ikke treffe området. Jeg var derfor veldig usikker på hva slags vær jeg ville komme til å få. Jeg var sikker på at det ikke kom til å bli en dag med 30-31 grader under markisa ihvertfall.

Jeg fikk litt regn etter at jeg stod opp, så begynte jeg å høre tordenvær i det fjerne og det så ut som det var på vei hit. Jeg hørte tordenværet høyere etterhvert, men det var aldri veldig nærme. Ca 13.45 begynte det å regne litt, så jeg befant meg nok i ytterkant av dette uværet bare. Ikke styrtregn, bare lett regn. Ga seg rett før klokka 14.00. Jeg dro fra Fløterveien klokka 15.50, rett før hadde det kommet en Pössl bybobil med samme farge som min. Den var 5,99 meter og hadde KZ-skilter, så den var på litt lengre tur enn det jeg var. Jeg hilste på Pössl-eieren når jeg var ute for å lukke vinduene i bakdørene og når jeg kjørte fra Fløterveien. Om han flytta seg fra der bak under trærne og til der jeg hadde stått, vet jeg selvfølgelig ingenting om. Men det hadde nok jeg vurdert ihvertfall. Spesielt når han mer eller mindre nettopp hadde kommet og sikkert ikke fått rigga seg ordentlig på plass enda. Men det er faktisk første gang jeg ser en Pössl bybobil med samme rødfarge som jeg har. Jeg har sett mange bilder av slike bobiler på nett, men det var første gang jeg så en med egne øyne faktisk.

Turen gikk til Perry & Williams for å tømme gråvannet, begge toalettankene og det jeg hadde av vann igjen på tanken, i tillegg til søppel selvfølgelig. Det var kø når jeg kom, så det tok litt lengre tid enn normalt. Men jeg hadde muligheten til å gå bort og tømme toalettankene mens en annen stod og tømte gråvannet, da han ikke skulle tømme toalettet. I tillegg tilbød han seg å flytte på seg slik at jeg kunne tømme gråvannet mens han holdt på å kjøre noen tabletter igjennom systemet for å rense gråvannstanken og rørene. Jeg takket for hjelpen og kunne dra derfra med tomme tanker. Jeg tok turen hjemom for å få opp kjølevarer og mesteparten av pikkpakket mitt. Det ble også en tur innom LPG Fredrikstad i Dikeveien for å fylle 30,26 liter gass. Det vil si 15,13 kilo gass på 23 døgn blir 0,66 kilo gass per døgn. Det tilsvarer igjen en kostnad til gass på utrolige 12,96 kroner i døgnet.

Dette er uten tvil den korteste sommerferien jeg har hatt med bobilen når det kommer til antall kjørte kilometer noen gang. Jeg kjørte kun 593,1 kilometer og hadde et gjennomsnittlig dieselforbruk på 0,86 liter diesel per mil. Gjennomsnittshastigheten var på 38 kilometer i timen og jeg hadde kjørt bobilen i 15 timer og 16 minutter. Til sammenligning var turen til Steigen, Harstad, Lofoten og Andøya i 2019 på 4.487,9 kilometer og turen til Senja i 2020 på 4.118,6 kilometer. Jeg hadde uten tvil hatt mye glede av solcellepanelet på taket, i løpet av 23 døgn hadde solcellepanelet produsert 9.360 Wh, det tilsvarer 7,31 ganger et lithiumbatteri på 1.280 Wh. Snittet per døgn er 407 Wh og det meste jeg produserte per dag i løpet var ferien var 640 Wh og den nye rekorden når det kommer til peak-lading er på 159 watt og ble satt den 25. juni. Ikke så rart at det ble satt i slutten av juni, sola “snur” den 21. juni og da blir solvinkelen lavere og lavere igjen.

Kan nevne at jeg ikke har registrert høyere peak-lading enn 159 watt noen gang etter dette med bobilen. Jeg har dog satt en ny rekord i antall Wh produsert i løpet av et døgn, men det kommer jeg tilbake til. Av de 24 dagene jeg var på tur denne gangen, så er det kun tre dager batteriene ikke var fulladet, alt fra 93% til 99%. Åtte av dagene har batteriet blitt fulladet under kjøring, de resterende 13 dagene har batteriet blitt fulladet ene og alene av solcellepanelet. Flere av dagene batteriet har blitt fulladet under kjøring ville nok blitt fulladet av solcellepanelet også, men jeg har kjørt før det har skjedd. Med å holde meg i mitt eget distrikt, så fikk jeg nok det beste været som var mulig å få denne sommerferien! Nord-Norge hadde drittvær og vestlandet hadde også drittvær. Med det mener jeg mye regn, jeg har også hatt noen få dager med regn, men det er ikke annet å vente i løpet av 24 dager. Men selv om jeg ikke kjørte så langt eller så noe nytt denne sommerferien, har jeg hatt en kjempefin sommer hvor jeg har hatt mulighet til å være litt sosial med venner samtidig!

Les mer om årets sommerferie i bobilen her:

To netter ved Sæbyvannet med bobilen (25.03.22)
Fem netter ved Gansrød med bobilen (24.03.22)
En natt ved Enningdalen med bobilen (23.03.22)
To netter ved Fløterveien – Visterflo med bobilen (22.03.22)
To netter ved Høysand med bobilen (21.03.22)
En natt ved Vansjø med bobilen (20.03.22)
Fire netter ved Gansrød med bobilen (19.03.22)
Sommerferien i bobilen startet med to netter ved Puttesund (18.03.22)

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/26/fire-netter-ved-floterveien-visterflo-avslutter-sommerferien-i-bobilen/

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.