En natt ved Brennviksanden i Steigen

Det jeg var på vei til, var Brennvika og Brennviksanden som ligger syd for Leines og øst for Auvika som jeg hadde besøkt noen dager tidligere. Men på det tidspunktet jeg var i Auvika hadde jeg ikke lest om Brennviksanden enda. Hvis jeg syntes at Auvika var idyllisk og Bøsanden var fantastisk med sine majestetiske fjell, kan de to tilsammen ikke måle seg med med Brennviksanden! Dette er rett og slett bare WOW. Man blir rett og slett bare stående å måpe. Jeg måtte stoppe bobilen og ta et bilde allerede før jeg hadde kommet frem til parkeringsplassen til Brennviksanden! Man blir helt tom for ord og vet liksom ikke helt hvordan man skal beskrive det som møter en, når man tar turen til Brennviksanden i Steigen!

Men først litt informasjon om Brennvika, Brennviksanden og naturreservatet fra wikipedia:

Brennvika er ei vik sør for Leines i Steigen kommune i Nordland som går inn fra Vestfjorden i østlig retning på halvøya mellom Leinesfjorden og Folda.

I bunnen av vika ligger den to kilometer lange sandfjæra Brennviksanden, og på sørsiden ligger blant annet Stortinden (837 moh. og Brenntinden (754 moh.). Skjærgård på nordsiden. Området benyttes som tur- og rekreasjonsområde for lokalbefolkningen.

Av bosetninger ligger Helnessund, som har anløp av Nordlandsekspressen, på nordsiden. Lokal vei fra Helnessund fortsetter østover til Skår. Lokal vei til grenden Brennvika i bunnen av vika. Sørsiden er veiløst og uten bebyggelse.

Naturreservatet

Brennvika naturreservat omfatter store deler av Brennviksanden i bunnen av Brennvika og har som vernetema strand og sanddyner. Arealet er på 542 dekar hvorav 361 daa er landareal.

Naturreservatet består av et sør-sørvest-eksponert sanddyneområde der sanden transporteres mot nordøst. Mellom stranden og dynene er det en bratt erosjonskant. Det er flere mindre ferskvannstilsig inn til stranden. Artsmangfoldet er stort og representativt for sandstrand, og dette er en av tre lokaliteter mellom Helgeland og Ofoten hvor det forekommer strandskolm.

Området ligger rett ved grenden Brennvika og er noe påvirket av en liten grusvei med en enkel bru over sanddynene. Stranden brukes som utfartsområde og badestrand.

Formålet med vernet er å ivareta et stort strandområde med intakte og interessante soneringer i vegetasjonen, som for det meste består av etablert dyne, som er meget sårbar for tekniske inngrep.

Brennvika naturreservat ble opprettet den 6. desember 2002.

På vei til Brennviksanden hadde jeg et lite håp om at jeg kanskje kunne overnatte her også. Det stod riktignok “No camping” på parkeringsplassen, men så lenge jeg ikke tar ut campingstol, bord, markisa, grill og lignende så er det ikke camping men derimot bare parkering jeg bedriver. I tillegg var det veldig lite biler på parkeringsplassen, så jeg ville ikke akkurat være i veien for noen. Jeg kjørte derfor helt innerst på parkeringsplassen og fant fort ut at hvis jeg stod med “ryggen til” Brennvika så ville jeg stå i vater med bobilen. Forsåvidt feil vei i forhold til hvilken vei mesteparten av den fantastiske utsikten var, men jeg hadde nå utsikt når jeg stod denne veien også. Men nå var ihvertfall bobilen parkert og klar for en natt, hvis jeg valgte å bli her.

Alternativt hadde jeg tenkt at jeg kunne ha Auvika som backup hvis det ikke lot seg gjøre å overnatte her i Brennviksanden. Jeg kunne alltids stå parkert et eller annet sted med med mobildekning og gjøre litt “kontorarbeid” før jeg kjørte videre og parkerte for kvelden i Auvika. Det er bare 5,8 kilometer og 10 minutter kjøring mellom disse to stedene. Men etter å ha rigget meg på plass og ikke minst med knall DAB-signaler og veldig bra 4G-signaler, regnet jeg med at jeg ikke ville få behov for backupløsningen! Dette var jo rett og slett et helt utrolig fantastisk sted! Og det er helt utrolig at det var så lite trafikk der som det tross alt var, og dette var på fredag i midten av juli!

Veldig bra vær var det også, det har riktignok ikke vært så veldig varmt her oppe i Nord-Norge den siste uka! Ikke i forhold til sørpå ihvertfall. Det er en dag vi har vært over 20 grader, ellers har det ligget på maks 15-16 grader. Men det er ganske bra her nordpå, er det ikke? Jeg for min del synes at det er en temperatur som er helt topp. Både for å gå turer og ikke minst at man får ned temperaturen i bobilen om natta! Da er det mye lettere å sove om natta, og man slipper å våkne til nærmere 30 grader i bobilen om morgenen. Så alt i alt helt knall, spør du meg! Hadde det bare ikke vært for de helvettes fluene! Men det er tross alt bedre enn mygg!

Jeg tenkte å rusle meg en tur bort til Brennviksanden, altså stranda. Det er visst normalt å kalle en strand både på Vestlandet og her nordpå har jeg skjønt. Bøsanden, Brennviksanden osv. Jeg tok med meg mitt Sony RX100 III kompaktkamera i første omgang. Så får vi se hvor langt jeg kom med det kameraet før jeg måtte ta frem “større kanoer”. Brennviksanden ble bare mer WOW for hvert skritt man gikk. For en strand, for noen fjell og for et vær! I tillegg grønne enger og skyene som henger lavt over fjelltoppene danner et fantastisk skue over Brennviksanden og de fjellene som omkranser Brennvika i øst!

De høyeste fjelltoppene, Stortinden på 837 meter over havet og Brenntiden på 754 meter over havet ruver over Brennvika! Og som nevnt i flere tidligere artikler fra turen med bobilen til Nord-Norge, fjellene bare spretter opp av havet og blir ekstremt høye og rett og slett et utrolig imponerende syn her nordpå! Den første turen med kompaktkameraet var visst bare på 16 minutter, fra første til siste bilde. Men jeg fikk tatt en masse knallbilder, hvis jeg får si det selv! Men tenkte å ta en runde med speilrefleksen litt senere. Det ble 50 minutter i bobilen først før jeg tok med meg tyngre skyts, altså mitt Nikon D750 speilreflekskamera med 16-35 mm objektivet på. Jeg følte jeg manglet litt vidvinkel med kompaktkameraet. Det har et objektiv som tilsvarer 24-70 mm. Det holder til det meste, men man mangler litt vidvinkel og ikke minst litt tele for å dekke alt.

Derfor gikk jeg en ny runde med speilrefleksen for å kunne få med meg enda mer i bildene på en gang, det er ganske stor forskjell på 16 mm og 24 mm i antall grader man får med seg på ett og samme bilde. Men jeg ville ikke kunne zoome mer inn enn 35 mm med dette objektivet. Med kompaktkameraet har jeg inntil 70 mm. Men det var vidvinkelbildene jeg ville ha flere av, så det gjorde ingenting. En som satt på en campingstol utenfor bilen sin på parkeringsplassen sa et eller annet når jeg skulle passere, men jeg fikk det ikke med meg med en gang. Så jeg måtte få han til å si det en gang til. Jeg husker ikke ordrett hva han sa, men poenget var ihvertfall at jeg hadde tatt med meg et større kamera denne gangen. Han hadde lagt merke til at jeg “bare” hadde et kompaktkamera på den første turen.

Nå skal man riktignok ikke kimse av mitt Sony RX100 III kompaktkamera, det tar utrolig flotte bilde. Og til kompaktkamera å være har den en stor sensor på 1 tomme. Men det kan ikke måle seg mot fullformatsensoren i speilrefleksen selvfølgelig. Men til bruk på internett er det nok ikke så mange som ser forskjell på den tekniske forskjellen. I tillegg til stor sensor og optikk fra Zeiss med en lysstyrke på f1.8-2.8 er noe av det viktigste “funksjonen” dette kameraet har er at man kan bilder i RAW. Det gjør mildt sagt underverker i forhold til hva man kan gjøre med bildene i Adobe Lightroom (eller Photoshop for den saks skyld) etterpå! Det er noe helt annet enn å ta bilder i JPEG som de aller fleste gjør. Jeg tar selvfølgelig bilder i RAW med speilrefleksen også.

Denne runden gikk jeg også litt lengre enn jeg gjorde på den første, og brukte derfor en halvtimes tid. Noen av motivene ble nok sikkert litt like den første runden. Men det betyr bare at jeg mener jeg fant noen gode motiver underveis som jeg valgte å forevige på nytt, dog denne gangen med enda mer vidvinkel enn på den første runden jeg hadde. Det ble faktisk en tredje tur med et kamera også, da var det mitt kompaktkamera som ble tatt med. Men dette var en veldig kortreist tur, for det var bare en tur ut for å forevige hvor jeg var med bobilen denne kvelden og påfølgende natt! Bildemessig stod jeg forsåvidt perfekt plassert med fronten mot kamera og med fantastiske Brennvika og Brennviksanden bak. Legg merke til at det hadde kommet enda mer skyer nå, kort tid etter at jeg hadde vært ute med speilrefleksen. Og det kom bare mer og mer skyer utover kvelden i Brennvika og over Brennviksanden!

Siden jeg hadde Glemt å se etter det når jeg var innom Bunnpris Bogøy tidligere på dagen, tok jeg turen innom Coop Prix i Leinesfjord for å se om de hadde en oppvaskbørste. Jeg hadde nemlig kvelden før klart å knekke min andre (identiske) oppvaskbørste fra Jordan. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan det er mulig. Den knakk også på samme sted som den første gangen. Så her må det være en i beste fall en produktsvakhet kanskje en produksjonsfeil. Det er jo ikke så hardt man vasker opp tross alt. Og så har jeg klart å knekke to identiske oppvaskbørster på det samme stedet. Disse to oppvaskbørstene har heller ikke blitt vasket i oppvaskmaskinen som jeg normalt sett gjør hjemme. Disse har kun vært brukt i bobilen og aldri vært i nærheten av en oppvaskmaskin. Den første oppvaskbørsten holdt en del måneder, men den andre holdt ikke mange ukene dessverre.

Derfor var jeg på jakt etter en ny oppvaskbørste, og jeg må si at jeg hadde mistet litt tillitten til Jordan sine oppvaskbørster. De koster mye mer enn billige oppvaskbørster man får kjøpt overalt også. Men det er en ting jeg liker mye bedre med Jordan sine oppvaskbørster, og det er at selve børsten er både større, har mer bust og tettere bust virker det som. Men jeg var ikke så veldig interessert i å betale 40-60 kroner for en oppvaskbørste på Coop Prix, så det ble to stykk av Coop sin egen oppvaskbørste i to forskjellige farger til 7,50 kroner stykket. De duger sikkert i lange baner til oppvasken her i bobilen. Men jeg bruker nok oppvaskbørsten her i bobilen mye mer enn de jeg har hjemme. Hjemme bruker jeg bare oppvaskbørsten til å vaske stekepanna, wok-panna, beholderen og lokket til riskokeren og slike ting som ikke skal i oppvaskmaskinen.

Jeg krøp etterhvert til sengs i bobilen parkert ved Brennviksanden i Steigen fredag kveld etter å ha gått 5.808 skritt i løpet av dagen.

Les mer om turen med bobilen til Nord-Norge her:

Nordfold i Steigen (15.07.19)
Engeløya rundt i Steigen (15.07.19)
Bøsanden på Engeløya i Steigen (14.07.19)
To netter til på Engeløya i Steigen (12.07.19)
Idyllisk i Auvika i Steigen (12.07.19)
Tømmestasjon ved Leinesfjord i Steigen (11.07.19)
Storslått natur på Engeløya i Steigen (11.07.19)
To netter ved Batterie Dietl på Engeløya i Steigen (11.07.19)
Batterie Dietl på Engeløya i Steigen (10.07.19)
Midnattssol over Forsan i Steigen (08.07.19)
Flott rasteplass her på Forsan i Steigen (07.07.19)
Fremme med bobilen på Forsan i Steigen (07.07.19)
På tur med bobilen til Nord-Norge (06.07.19)

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/07/15/en-natt-ved-brennviksanden-i-steigen/

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.