En natt ved Storesand, Fevik med bobilen

På vei fra Svennevig bru gikk turen innom UnoX Nedenes for å fylle diesel til 9,59 kroner per liter! Det er røverpris i forhold til hva vi vanligvis er vant med! Ikke dumt å få fylt opp tanken til slike priser! Med et smil om munnen kjørte jeg videre til Sandvigen festning som jeg hadde tenkt til å ha en ny grundig runde på. Jeg har bare besøkt det fortet/festningen en gang tidligere, og det var tilbake i 2014. Og jeg har hatt lenge hatt lyst til å ta en ny tur innom. For ikke å gå på en “smell” valgte jeg å spise lunsj i bobilen før jeg tok turen inn på fortet. Greit å ha litt mat i maten før man skal ut på tur. Så slipper man å måtte avbryte før man har lyst fordi man holder på å sulte ihjel. Sist jeg besøkte Sandvigen festning og Kalvøysund festning var været så som så, spesielt mot slutten av dagen. Denne dagen skinte sola fra blå himmel og det var rimelig varmt i bobilen! Måtte derfor sørge for å ha taklukene åpne for å ha litt lufting mens jeg var ute på tur.

Jeg hadde en veldig fin tur på Sandvigen festning som varte i overkant av fire timer! I motsetning til sist kom jeg også inn i en av kanonbunkerne av typen Regelbau R671, den såkalte “vinduskasematten”. Nå aner jeg ikke om det er noen andre som kaller den for det, men det var bare noe  jeg kalte den den første gangen jeg var på besøk i 2014. Nå fikk jeg dessverre ikke tatt turen inn i kommandobunkeren, som i likhet med Kalvøysund festning også var av typen Regelbau R636. Men jeg har fått vite i ettertid at det kan kanskje bli muligheter for det en annen gang. Da har jeg med andre ord en VELDIG god grunn til å ta turen tilbake til Sandvigen festning på en senere tur forbi Arendal! Jeg har også blitt tipset om at jeg burde ta en tur ut til Tromøya som ligger mellom Hisøy som Sandvigen festning ligger på og Flostaøya som Kalvøysund festning ligger på. Så det får jeg komme tilbake til.

Les mer om turen til Sandvigen festning her:

En tur til Sandvigen festning med bobilen (10.09.20)

Det ble en liten pause i bobilen etter runden på Sandvigen festing. Deilig med en pust i bakken i varmen. Beltet (til buksa) mi gikk i stykker før jeg dro fra Sandvigen festning. Og som vanlig har jeg ikke med meg noen reserve. Det er ikke første gang beltet mitt går i stykker på tur. Denne gangen befinner jeg meg dog ikke på Öland midt i påska, så da var det litt bedre muligheter til å få kjøpt seg et nytt belte. Og det viste seg at det ikke var mer enn 15 minutter til nærmeste Jula, så da var det jo null stress. Fikk kjøpt meg et nytt belte for en hundrelapp hos Jula i Arendal og kjørte fornøyd videre. Jeg hadde behov for å etterfylle litt i kjøleskapet og noe snacks, så da ble det en tur innom Kiwi Nedenes. Og det viste seg at UnoX Nedenes og Kiwi Nedenes lå bare et steinkast fra hverandre.

Deretter gikk turen til Storesand utenfor Fevik, det er bare en kjøretur på 8 minutter eller noe fra Kiwi. Jeg har overnattet to ganger ved Storesand utenfor Fevik tidligere, nemlig turen jeg hadde til Sørlandet med bobilen i september. En natt på vei sydover og så en natt igjen på vei nordover. Selve stedet man står parkert med bobilen er kanskje ikke så veldig idyllisk, det er en stor gressparkeringsplass inne i skogen litt innenfor Storesand. Det betyr at det ikke er lange gåturen før man er ute ved vannet og jeg må si at det var rimelig idyllisk der i september! Når jeg nå var såpass nære, var det ganske naturlig å ta en ny tur innom synes jeg.

Laget meg middag mer eller mindre med en gang etter at jeg hadde rigga meg på plass sånn ca på samme sted som sist. Det ble marinert ytrefilet med urter og hvitløk i tikka masala saus med ris til. Det er alltid digg med mat etter at man har vært på tur! Og det er jo utrolig genialt å ha med seg kjøkkenet og stua på tur, alt på en og samme plass, på fire hjul faktisk! En annen ting som jeg synes er uvurderlig å ha med på tur, er kjøleskap! Tilgang til noe kaldt å drikke hele tiden! Er man virkelig tørst, spiller det ingen rolle om det er kaldt eller lunka, men det er ekstra digg med kald drikke, ikke noen tvil om det!

Etter middag tok jeg med meg kameraet og ruslet ned til Storesand og stranda for å ta noen bilder. Det er første gang jeg har sett at det står biler helt nede ved stranda. Det er forsåvidt en handikap-parkeringsplass der. Det stod parkert to biler her og det var noen som hadde slått opp leir med hengekøyer mellom trærne. I vika ved siden av var det flere ungdommer som teltet og fisket. Det var med andre ord litt mer liv og aktivitet enn når jeg har vært der tidligere. Men det har nok også noe med været å gjøre. Turen jeg hadde i september regnet det hver eneste dag. Ikke hele dagen riktignok, men jeg hadde en utrolig fin tur allikevel. Denne kvelden var det litt kjip solnedgang med veldig lite skyer på himmelen nede ved Storesand. Det var faktisk mer skyer og penere solnedgang når jeg kom tilbake til bobilen!

Tilbake i bobilen så jeg filmen American History X (1998) med Edward Norton. Jeg mener at jeg bare har sett denne filmen en gang tidligere, det er en veldig bra film, men det er en scene i den filmen som jeg ikke er spesielt glad i. Jeg får rett og slett vondt langt inn i beinmargen når jeg ser den. Men filmen er uten tvil verdt et gjensyn! Når jeg la meg klokka 0.50 på natta var det faktisk ikke mer enn 16 grader i bobilen. Men jeg hadde ikke valgte å fyre. Jeg syntes ikke det var noe behov for det. Når jeg la meg var batteriet på 91% og på 82% når jeg våknet. Det ble en dusj og frokost og litt rolig tid i bobilen før jeg dro fra Storesand klokka 11.50. Da var batteriet på 92%.

Mer om turen med bobilen til Sør- og Østlandet her:

En tur til Sandvigen festning med bobilen (10.09.20)
En natt ved Svennevig bru, Lillesand med bobilen (10.09.20)
En tur til Kalvøysund festning med bobilen (09.09.20)
En natt ved Ringshaugstranda med bobilen (08.09.20)
En natt ved Steinbrygga i Borre med bobilen (07.09.20)
En liten tur innom Hanekleiva stridsanlegg med bobilen (07.09.20)
En natt ved Bjerkøya med bobilen (02.09.20)
Tur med bobilen til Sør- og Østlandet – første natt ved Vansjø (01.09.20)

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2020/09/17/en-natt-ved-storesand-fevik-med-bobilen/

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.