En natt ved Ringshaugstranda med bobilen

Når jeg dro fra Steinbrygga i Borre tok jeg turen sydover og en tur innom Shell i Tønsberg for å benytte tømmestasjonen deres. Selv om jeg fint klarer fire netter når det kommer til vann, så varierer det litt om jeg klarer 3 eller 4 netter før toalettet er fullt. Nå har jeg jo en ekstra toalettkassett til toalettet, så jeg skal alltids klare meg 6-8 netter uten problemer før jeg MÅ oppsøke en tømmestasjon. Men siden jeg nærmer meg tom for vann etter fire netter, ser jeg ingen grunn til å strekke dette lengre enn nødvendig. Hvis muligheten byr seg, så benytter jeg de tømmestasjonene jeg passerer på veien for å være på den sikre siden. Etter tre netter er det uansett greit å tømme og fylle litt.

Men siden dette var helt i starten av mai, var det fortsatt ganske mye Koronarestriksjoner ute og gikk. Tømmestasjonen ved Shell i Tønsberg var derfor stengt på grunn av Korona. Så da tenkte jeg at jeg kunne fint klare en natt til, så jeg kjørte like godt videre sydover mot Tjøme og Verdens ende. I løpet av vinteren hadde jeg snappet opp et sted man kunne fricampe ved Mostranda. En grusplass/parkeringsplass like i nærheten av en campingplass. Det så ut som et ganske fint sted å så og ikke minst idylliske og fine omgivelser! Etter å ha kjørt ned til Tjøme og nesten til Verdens ende og kjørt en ganske smal vei ut mot Mostranda, var skuffelsen veldig stor når Tjøme hadde satt opp et “fint” nytt skilt hvor det stod at det ikke var tillatt å parkere med bobil mellom 00.00 og 06.00. Parkeringsplassen var på dette tidspunktet rimelig full, men det hadde jo blitt en ledig plass i løpet av kvelden. Men det var jo bare av akademisk betydning nå, siden det var forbudt å overnatte her. Så da måtte jeg finne på noe annet.

På vei fra Mostranda møter jeg en liten Polo som dermed måtte rygge litt. Herregud for et sirkus, det gikk mer på kryss og tvers enn bakover. Føreren tredde bilen oppi hekk og trær i ett sett. Men får heldigvis rygga langt nok tilbake etterhvert slik at jeg få passert. Her viste det seg at det hadde vært mye mer effektivt om jeg rygget til nærmeste “møteplass”. Men innen man kom frem til den konklusjonen hadde det pakket på seg med ganske mye biler, både bak meg og nevnte Polo. For at vi i det hele tatt skal få løst opp i denne floken rygger jeg inn til siden og slipper alle sammen forbi før jeg kan kjøre videre. Jeg kjører en tur nedom parkeringen til Verdens ende bare for å se, men antagelsen min var helt korrekt. Plassen var smekk full og det var uten tvil et sted jeg ikke ønsket å stå den kommende natten.

Jeg ender derfor opp med å kjøre tilbake nordover og ender opp ved Ringshaugstranda. Nå er det selvfølgelig vanskelig å vite dette på forhånd, men hadde jeg kjørt fra Steinbrygga til Ringshaugstranda, hadde det bare vært en liten kjøretur på 16 kilometer. Men hvem kunne vite at det ikke var mulig å benytte tømmestasjonen ved Shell i Tønsberg eller parkeringsplassen ved Mostranda? Når jeg kom frem til Ringshaugstranda stod det allerede en bobil på parkeringsplassen, men den kjørte videre etter ganske kort tid. Dette er en ganske gedigen parkeringsplass, og på det tidspunktet jeg var innom kostet det ingenting å parkere. Men siden det er parkeringsautomater på stedet, så regner jeg med at det er parkeringsavgift ihvertfall i høysesongen. Starten av mai er åpenbart ikke sesong enda.

Ringshaugstrand hadde jeg sett i Bobilguiden og det så ut et veldig fint sted å stå med bobilen. Du har bebyggelsen ganske nært på motsatt side, men jeg parkerte selvfølgelig med fronten mot stranda slik at det var det jeg hadde som utsikt og ikke bebyggelsen som befant seg bak meg! Jeg slapp også å bruke nivåklosser for å få bobilen i vater, bobilen var fiks ferdig i vater på plassen. Jeg var selvfølgelig ganske raskt ute for å gå en liten tur og ta litt bilder etter å ha rigget meg på plass! Det er ikke vanskelig å skjønne at dette er en ganske populær plass, både for de som er på dagsbesøk og de som tar turen innom med bobilen for å overnatte! Litt senere på kvelden lager jeg meg middag som rett og slett var en litt oppspritet gryte fra Toro. Tandoori gryte med fersk champignon, løk og paprika med nakkekoteletter skjært i biter servert med ris til! Det smakte rett og slett helt nydelig!

Ved solnedgang måtte jeg ut en ny tur for å ta litt bilder, for dette var først en ganske dramatisk kveld på himmelen med tunge skyer, og så kom solnedgangen og fargela dette til en ganske spektakulær solnedgang spør du meg! Det var i grunn en utrolig magisk opplevelse! Etterpå trakk jeg tilbake inn i bobilen for å kose meg med et par filmer. Jeg åpnet med Da Vinci koden (2006) og avslutta med Engler & Demoner (2009). Utrolig bra filmer, spør du meg! Det er en tredje film med Tom Hanks som Robert Langdon også, Inferno (2016) men den har jeg ikke hatt gleden av å se enda. Det ble en ganske sen kveld denne kvelden også, og jeg var derfor ikke i seng før klokk 01.30 på natta. Da var batteriet på 85% Når jeg våknet dagen etter var batteriet på 79% og på 85% når jeg dro fra Ringshaugstranda ved 11-tiden.

Mer om turen med bobilen til Sør- og Østlandet her:

En natt ved Steinbrygga i Borre med bobilen (07.09.20)
En liten tur innom Hanekleiva stridsanlegg med bobilen (07.09.20)
En natt ved Bjerkøya med bobilen (02.09.20)
Tur med bobilen til Sør- og Østlandet – første natt ved Vansjø (01.09.20)

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2020/09/08/en-natt-ved-ringshaugstranda-med-bobilen/

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.