Kategori: Ferie

Würzburg Riese FuMO 214 radaren på Lista flyplass med bobilen

Når jeg dro fra Lista fyr hadde jeg egentlig ikke planer om å dra innom Würzburg Riese FuMO 214 radaren på Lista flyplass, da jeg har vært innom den tre ganger og tatt bilder. Jeg passerte derfor den første avkjøringen jeg kom til, men ombestemte meg og kjørte av på den neste og måtte derfor kjøre tilbake inne på området til Lista flyplass. Jeg klarer rett og slett ikke å bare kjøre forbi når jeg vet at det er en Würzburg Riese FuMO 214 radar stående og skriker etter litt oppmerksomhet og en ny mulighet til å ta litt bilder! Selv om det skal ha blitt produsert over 4.000 varianter av denne radaren og rundt 1.500 eksemplarer av Würzburg Riese FuMO 214 spesifikk, er det ikke så mange av dem som gjenstår i dag. Men det er veldig mange av fortene langs Atlanterhavsvollen som hadde en slik eller lignende radar!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/13/wurzburg-riese-fumo-214-radaren-pa-lista-flyplass-med-bobilen/

En natt ved Lista fyr med bobilen igjen

Fra Landehobde gikk turen til Grønvika renseanlegg for å tømme og fylle igjen, nå hadde jeg hatt fire døgn siden sist, så nå var det mye mer vann å fylle opp. Når man fyller drikkevann her så må man trykke på en knapp for at vannet skal starte og så stopper den automatisk. Jeg vet ikke hvor mange liter vann man får for hver gang man trykker, men jeg måtte ihvertfall trykke veldig mange ganger for å fylle opp vanntanken. Ble også en tur innom Kiwi Mandal for å handle litt og fylle opp kjøleskapet igjen. Deretter var planen å kjøre ut til Brekneholmen utenfor Borhaug/Borshavn som jeg hadde to netter året før, men der var det noe arbeid på gang og var ikke like fint som sist. I tillegg var jeg bekymret for at det skulle bli litt “leven” dagen etter. Så da valgte jeg heller å kjøre til Lista fyr som en nødløsning. Det var såpass sent på kvelden allerede at det var ikke aktuelt å begynne å lete etter noen andre steder. Og Lista fyr fungerer veldig bra for en natt!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/12/en-natt-ved-lista-fyr-med-bobilen-igjen/

Landehobde kystfort utenfor Mandal

Når jeg dro fra Skjernøya etter fire netter gikk turen direkte til Landehobde utenfor Mandal etter en tur innom Uno-X i Mandal for å fylle diesel. En stor del av poenget med å velge Skjernøya som andre stopp på denne turen var nettopp fordi det var en kort tur videre til Landehobde. Der ligger det nemlig et kystfort bygget av tyskerne under andre verdenskrig som jeg ikke hadde besøkt enda. Nå endte jeg riktignok opp med å vente lengre på bedre vær enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Men når jeg skulle ta turen til Landehobde for aller første gang, ville jeg ha så bra vær som mulig og ikke risikere at det begynte å plaske ned etter en times tid. Og den som venter på noe godt, venter aldri forgjeves! Jeg parkerte på parkeringsplassen som turgåerne bruker når de skal til Landehobde. Jeg spiste lunsj og var i bobilen i nesten 1 time og 20 minutter før jeg pakket sekken og gjorde meg klar for den bratte turen opp “steinrøysa” fra parkeringsplassen.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/11/landehobde-kystfort-utenfor-mandal/

Fire netter og 17. mai på Skjernøya utenfor Mandal med bobilen

Det var 20-21 grader når jeg dro fra Merkebekk brygge og det ble veldig fort varmt i bobilen. I motsetning til min forrige bobil med helautomatisk klimaanlegg, har jeg manuelt klimaanlegg nå. Så jeg trykker inn AC-knappen ved behov, og det gjorde jeg for aller første gang på denne turen! Steike det var behagelig! Jeg tok en tur innom Kiwi Nedenes for å handle litt matvarer og stod i kø igjennom Kristiansand i rushtrafikken. Tok også en tur innom Grønvika renseanlegg i Mandal for å tømme toalettanken, gråvannet og fylle opp vanntanken. Det var ikke nødvendig å gjøre dette enda, men greit å få gjort det så man start med fulle/tomme tanker når man allikevel er ute og kjører.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/10/fire-netter-og-17-mai-pa-skjernoya-utenfor-mandal-med-bobilen/

Tur med bobilen til Sørlandet startet med to netter ved Merkebekk brygge

Den andre uka i mai startet turen min til sørlandet etter jobb på onsdagen allerede. Med “himmelspretten” på torsdag, hadde jeg tatt fri fredag, hele uka etter og kunne være på tur til og med andre pinsedag på mandag. Med dette fikk jeg ikke mindre enn 12 netter på tur i bobilen! Siden jeg valgte å være hjemme etter siste tur måtte jeg en tur innom LPG Fredrikstad i Dikeveien for å få fylt opp gassflaskene mine og fikk plass til 18,10 liter. Var også innom Esso Østfoldhallen for å etterfylle litt luft i sommerdekkene som jeg hadde fått lagt på på mandag og fylt opp vanntanken. Jeg fikk ikke handlet eller noe sånt. En vask av bobilen, en tur hjem med jobbryggsekk/klær og Kiwi for å handle ble gjort etter jobb. Men da var jeg klar for avreise fra Kiwi Grålum klokka 19.25 onsdag kveld.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/09/tur-med-bobilen-til-sorlandet-startet-med-to-netter-ved-markebekk-brygge/

En natt ved Sæbyvannet avslutter turen til Senja

Etter å ha vært ved Trandumskogen i halvannen time kjører jeg sydover, fortsatt litt usikker på hvor jeg skal stoppe for kvelden, men ender til slutt å faktisk kjøre til Sæbyvannet i Svinndal. Der har jeg vært mange ganger tidligere, og hver eneste ferietur i 2020 ble faktisk avsluttet ved nettopp Sæbyvannet. Den første og den andre turen jeg hadde i mai ble avsluttet ved Sæbyvannet, og denne turen til Senja ble også avsluttet ved Sæbyvannet. Nå var jeg så nærme hjemme at det bare var å trille pent hjem på søndag. Behagelig, og veldig kort siste etappe med andre ord. Jeg kom forøvrig frem til Sæbyvannet lørdag kveld klokka 19.01. Da var det bare å få laga seg litt middag og roe helt ned. Været var strålende og det var bare å kose seg det siste døgnet av sommerferien!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2021/04/27/en-natt-ved-sabyvannet-avslutter-turen-til-senja/

En tur innom tanksskytebanen i Trandumskogen

Når jeg dro fra Garbekkegga i Østerdalen lørdag formiddag klokka 12.38 hadde jeg ikke bestemt meg for hvor jeg skulle ta den siste natten enda. Men jeg hadde ihvertfall bestemt meg for at jeg ikke skulle kjøre hjem allerede lørdag. Jeg ville ha en natt til før jeg reiste hjem på søndag. På vei sydover ble det et lite stopp ved Langset litt før Minnesund hvor jeg hadde en liten pause. En liten plass på en høyde med utsikt ned til E6 og Mjøsa. Det neste stoppet på turen var alt annet enn planlagt. Det hadde jeg ikke en gang tenkt på på forhånd. Men av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på Tanksskytebanen som ligger i Trandumskogen. Jeg var jo på vei sydover mot den nå, så det ville være dumt å ikke ta turen innom. Jeg hadde sett en del bilder fra dette stedet, men aldri vært innom selv. Nå hadde jeg en gylden mulighet til å ta en tur innom og få tatt noen egne bilder.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2021/04/26/en-tur-innom-tanksskytebanen-i-trandumskogen/

En natt ved Garbekkegga i Østerdalen

Turen sydover gikk fra Kausbukta i Levanger fredag klokka 12.15. Siden jeg var litt sent avgårde hadde alle bensinstasjonene satt opp prisene allerede, prisen lå på 15,40 til 15,60. Men jeg håpte å få fylt opp tanken før jeg parkerte for kvelden. Men i følge min estimater skule jeg ha nok diesel til å komme frem til Stor-Elgen eller Garbekkegga som jeg tenkte å overnatte denne gangen. En liten rasteplass i skogen sør for Stor-Elgen. Jeg hadde lagt merke til at det stod noen her når jeg var på vei nordover på denne turen. Siden jeg hadde overnattet ved Stor-Elgen noen ganger nå, ville jeg prøve noe annet, selv om det ikke var så langt unna. På vei sydover ble det en tur innom Coop Prix i Kvål for å gå på do (i egen bobil) og å handle inn noen småting jeg trengte. Det viktigste var Polarbrød, men jeg endte opp med å kjøpe potetgull også. Jeg smurte meg lunsj i bobilen, men jeg valgte å spise mens jeg kjørte.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2021/04/21/en-natt-ved-garbekkegga-i-osterdalen/

En natt ved Kausbukta i Levanger

Jeg forlot Måsvasstjønnan torsdag klokka 12.08 og hadde ikke på forhånd bestemt meg for hvor jeg skulle ta den neste natta. Men det ble en tur innom tømmestasjonen i Steinkjer og så rasteplassen som heter Inderøy som jeg overnattet på når jeg var på vei sydover fra Nord-Norge i 2019. Jeg var der klokka 16.35 og det var en del trafikk på plassen, i tillegg syntes jeg at det var for gæli å slå seg til ro allerede nå. Så jeg prøver å finne et annet sted som jeg kunne ta en natt med bobilen. Jeg finner et friområde som heter Kausbukta i Levanger i park4night-appen som ser fin ut. Det er i tillegg bare en halvtimes tid å kjøre dit. Når jeg kommer til Kausbukta står det allerede en bobil fra Nederland på plassen, men parkeringsplassen er såpass stor at det er overhodet ikke noe problem. Jeg parkerer litt bortenfor og for å få bobilen i vater kjører jeg litt opp i “skråningen” og vips så har jeg bobilen i vater uten å måtte bruke nivåklossene mine!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2021/04/20/en-natt-ved-kausbukta-i-levanger/

En natt ved Måsvasstjønnan på vei sydover

Jeg kjører ned fra Saltfjellet og det ble en tur innom Kiwi Langneset, Mo i Rana for å bunkre for resten av turen. Jeg kjøper brus, polarbrød, pålegg, fisk, pølser, potetgull, is, tomater og potetsalat. Jeg kjøper laksefilet (500 gr, 4 stykker) fra Lerøy. Det står 99 kroner per kilo på hylla. Det var da en fin pris tenkte jeg og tok med meg ei pakke. Når jeg kommer til kassa blir de derimot slått inn til 99 kroner per stykk, ikke 99 kroner per kilo. Jeg fulgte heldigvis med når varene ble skannet inn i kassa. Jeg reagerer og forteller at det står 99 kroner per kilo, ikke per stykk på hylla. Og pakka er bare på en halv kilo. Så da burde det bli halvparten. Han trykker litt på kassa og sier at prisen er per pakke. Men på hylla står det 99 kroner per kilo og ikke noe mer. Hadde det vært en pris per pakke, hadde det stått en kilopris i tillegg. Men det gjorde det ikke. Vanligvis er de bak kassa i butikkene ganske raske med å ringe noen for å få dem til å sjekke hva som står på hylla. Men her var det tydeligvis ikke aktuelt i det hele tatt. Han stod på at det var pris per pakke. Så da måtte jeg bare slå igjennom og si: “Enten får jeg den til prisen på hylla, eller så vil jeg ikke ha den.” Etterhvert sier han at jeg skal få den til prisen på hylla, han legger inn “Kolonial 45 kroner”. Det var jo faktisk litt mindre enn halve prisen, men okay. Jeg handlet for over 800 kroner, og jeg var fornøyd med at han ga seg på prisen til slutt. Synd jeg ikke tok med en pakke til kanskje?

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2021/04/19/en-natt-ved-masvasstjonnan-pa-vei-sydover/