Når jeg var ferdig ved Solbergfoss kraftverk gikk turen videre hjemover via Sæbyvannet til Pæddekummen. Der fikk jeg tømt gråvannet og de to toalettankene. Men her hadde jaggu noen vært litt uheldig eller slurvete om du vil, og klint noe forferdelig med gråvannet. Vedkommende hadde nok ikke helt truffet rista og det hadde rent ut over hele plassen. Hvis det bare hadde vært brukt vann med litt såpe i, hadde ikke dette bydd på så store problemene. Men dette var en illeluktende affære som vedkommende som kvitta seg med denne shiten burde rydda opp i selv. Men etter at jeg hadde fått tømt det jeg skulle, flytta jeg bobilen bort til en av bobilplassene og tok frem vannslange og vanndyse. Jeg koblet meg på vannkrana på tømmestasjonen og spylte bort det illeluktende klinet etter beste evne. Ihvertfall så langt jeg kunne komme med den seks meter vannslangen som jeg brukte.
Kategori: Ferie
des 18 2022
Tre netter ved Gansrød med bobilen
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/18/tre-netter-ved-gansrod-med-bobilen/
des 17 2022
En tur til Solbergfoss kraftverk med bobilen
Fra Vamma kraftverk gikk turen videre til Solbergfoss kraftverk som bare ligger en halvtime unna. Men steike, bakken opp fra Vamma kraftverk ødela dieselforbruket mitt. Det steg fra 0,78 til 0,79 bare på den “lille” (ganske bratt da) bakken opp derfra. Jeg hadde ikke planer om å overnatte ved Solbergfoss kraftverk, så jeg parkerte på parkeringsplassen på høyre side med en gang man kommer til kraftverket. Men hvis man kjører over demningen og over på den andre siden, er det en grusplass der som jeg vet at det er mulighet til å stå parkert på. Så etterpå at det faktisk er mulig å stå der i tre døgn uten at man blir “jaget bort”. Men før jeg ruslet en runde på Solbergfoss kraftverk som jeg besøkte for første gang i 2015, spiste jeg lunsj i bobilen. Med mindre man bare skal ut en liten tur, er det greit å få litt mat i magen før man skal ut og rusle litt. Hvis ikke begynner det ganske fort å rumle i magen og gjør dagen “sur”.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/17/en-tur-til-solbergfoss-kraftverk-med-bobilen/
des 11 2022
En natt ved Vamma kraftverk med bobilen
Jeg måtte dra fra Rånåsfoss kraftverk en dag tidligere enn jeg hadde tenkt, da vannpumpa mi tok kvelden midt under lørdagens dusj. Overlykkelig over at jeg skulle få hjelp til å få bytta vannpumpa en lørdag kveld, valgte jeg å kjøre til Askim. En god venn av meg som hadde kommet på besøk fulgte etter i sin egen bil. Men herregud for en svingete og forferdelig vei fra Rånåsfoss til Askim, vi kjørte 172 fra Sørumsand til Fet, Fetveien videre mot Skjønhaug og 115 / Trøgstadveien til Askim. Men men, jeg var overrasket over at jeg bare brukte fire minutter lengre tid på å kjøre denne strekningen enn det Google maps hadde estimert at jeg skulle bruke. Vi var fremme klokka 16.48. En annen ting som imponerte meg var at dieselforbruket fortsatt var på 0,78 liter per mil! Han som skulle hjelpe meg med vannpumpa kom etter en liten stund, jeg hadde allerede rydda tomt den delen av senga som måtte løftes vekk slik at man kom til vanntanken som ligger på høyre side under senga.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/11/en-natt-ved-vamma-kraftverk-med-bobilen/
des 09 2022
En natt ved Rånåsfoss kraftverk med bobilen
På vei fra Røgden tok det bare en halvtime før batteriene var fulladet med inntil 99 A lading underveis. Det var en omkjøring før Kongsvinger på grunn av en stengt bru på E16. Google maps ville ha meg på en omkjøringsvei med en bru/undergang med en klaring på bare 3,1 meter. Det hadde sikkert gått helt fint, men jeg valgte å være på den sikre siden og fulgte den skiltede omkjøringen. Etter Kongsvinger var det ut på E16, og der fikk jeg meg en liten overraskelse med at jeg måtte betale 38 kroner i bompenger. Årsaken til overraskelsen er at Google maps påstod at det var en bompengefri rute. Men da hadde nok ikke Google maps fått med seg denne bomstasjonen enda. Men for å si det sånn, det var ikke noe tema å prøve å finne en alternativ rute nå, det var bare å betale og se blid ut. Det er ikke slik at jeg prøver å unngå bompenger for enhver pris. Men hvis det er en alternativ rute som ikke er “til unødvendig hinder” eller tar veldig mye lengre tid, tar jeg heller den.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/09/en-natt-ved-ranasfoss-kraftverk-med-bobilen/
des 06 2022
To netter ved Røgden i Finnskogen med bobilen
Etter syv netter ved Langneset, Halsjøen i Finnskogen ser det seg selv at jeg hadde behov for å finne en tømmestasjon. Erfaringen fra tidligere er at den eneste tømmestasjonen i nærheten er i Elverum, ved Elverum caravansenter. Det blir derfor en liten omvei når jeg hadde tenkt meg videre til Røgden. Men sånn er det bare. Jeg kjørte mot Braskereidfoss, så riksvei 2 til Elverum. Tømte gråvannet først, så de to toalettkassettene. Jeg rygget så nærme vannpåfyllingen som jeg kunne komme når jeg skulle fylle opp vanntanken. Men jeg hadde store problemer med å få fylt vann. Vannslangen hoppet av hver gang jeg startet vannet. Vannet sprutet veggimellom og det er vel unødvendig å si at også jeg ble våt av dette. Jeg var overhodet ikke forberedt på at vannslangen skulle hoppe av den første gangen ihvertfall.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/06/to-netter-ved-rogden-i-finnskogen-med-bobilen/
des 04 2022
Syv netter ved Langneset, Halsjøen i Finnskogen med bobilen
Etter at bobilen har stått store deler av 2022 på grunn av sykdom, skulle jeg omsider ut på første ferietur etter et par amputerte turer. Jeg prøvde meg på en tur i mai som ble fort avslutta på grunn av helsa og en i august på grunn av kjøleskapet. Men nå hadde jeg vært en tur i Askim og fått fiksa kjøleskapet. For å teste ut kjøleskapet på gass, hadde jeg latt det stå på fra mandag til onsdag og det kjølte som det skulle. Når jeg var en tur innom med litt kjølevarer på tirsdag holdt kjøleskapet 3,7 grader og hadde vært nede i 2,5 grader på det laveste. Når jeg kom på onsdag var kjøleskapet på 2,5 grader og hadde vært nedi 1,2 grader på det laveste. Man kan trygt si at kjøleskapet fungerte mye bedre nå! Normalt sett hadde jeg henta bobilen i pausa mi dagen før ferien starta, men med litt vel kort pause ble det utsatt til onsdagen.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/04/syv-netter-ved-langneset-halsjoen-i-finnskogen-med-bobilen/
apr 06 2022
To netter ved Røgden bruk i Finnskogen med bobilen
Batteriet var på 67% når jeg dro fra Langneset, Halsjøen i Finnskogen. Hovedårsaken for å flytte på seg var fordi kjøleskapet var i ferd med å gå tom. Det var ikke så mye igjen i vanntanken heller, men det kunne jeg regulert bedre hvis jeg hadde hatt mulighet til å bli ved Langneset i to netter til. Fordelen med å flytte på seg nå etter frem netter er jo selvfølgelig at jeg kunne få se et sted til av de tilsammen seks stedene jeg hadde plukket ut på forhånd. Jeg skulle innom Elverum for å benytte tømmestasjonen der. Men jeg gjorde mildt sagt en liten brøler av et veivalg. Istedenfor å kjøre den samme veien tilbake som jeg hadde kommet, kjørte jeg en annen vei, nordover i håp om at jeg skulle være raskere fremme på riksvei 25. Men det var som sagt overhodet ikke noe sjakktrekk, det viste seg å være flere mil med grusvei! Grusvei hele veien opp til riksvei 25 faktisk!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/06/to-netter-ved-rogden-bruk-i-finnskogen-med-bobilen/
apr 05 2022
Fem netter ved Langneset, Halsjøen i Finnskogen med bobilen
Fra Hallangen gikk turen videre nordover mot Finnskogen. Selv om jeg bare hadde hatt to netter siden sist jeg fylte og tømte ville jeg gjerne finne en tømmestasjon på veien for å ha tom gråvannstank, tomt toalett og full vanntank før jeg kjørte inn i Finnskogen. For å slippe å avbryte idyllen tidligere enn nødvendig. Jeg levde ihvertfall i håpet om at dette kom til å bli idyllisk! Siden jeg aldri hadde vært i Finnskogen før eller heller aldri vurdert å dra til Finnskogen med bobilen, visste jeg ikke helt hva jeg hadde i vente. Jeg kjørte selvfølgelig ikke helt på måfå, jeg hadde gjort litt research på forhånd. I de to artiklene jeg hadde snublet over om Finnskogen som mente at Finnskogen var et eldorado for oss i bobil, fikk jeg selvfølgelig noen tips. I tillegg har jeg søkt og lett i flere grupper på Facebook, apper og i tillegg studert satellittbilder på Google maps selv!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/05/fem-netter-ved-langneset-halsjoen-i-finnskogen-med-bobilen/
apr 04 2022
To netter ved Hallangen på vei til Finnskogen med bobilen
Så kom omsider ferien jeg trodde jeg skulle hatt uka før og tur nummer 100 med bobilen! Ikke alle 100 turene med min nåværende bobil riktignok, jeg hadde 70 turer med den første og dette er tur nummer 30 med min nåværende bobil. Jeg hadde tidligere i 2021 lest om Finnskogen som et eldorado for oss med bobil. Aldri tenkt på Finnskogen som noe alternativ tidligere faktisk. Men det var et par nettsteder som skrev veldig varmt om nettopp Finnskogen. Jeg hadde derfor tatt en nærmere titt og lurt på å ta turen til Finnskogen ved flere anledninger i løpet av 2021. Men det var ikke gitt at jeg faktisk skulle ende opp i Finnskogen denne gangen, da jeg var litt usikker på værvarselet. Jeg hadde sørget for å få på litt lading og få i gang kjøleskapet allerede på tirsdag, da jeg hadde planer om å hente bobilen på torsdag.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/04/to-netter-ved-hallangen-pa-vei-til-finnskogen-med-bobilen/
mar 26 2022
Fire netter ved Fløterveien – Visterflo avslutter sommerferien i bobilen
Jeg tulla ikke når jeg sa jeg skulle holde meg i nærheten, for det er bare 11 minutter å kjøre fra Extra Yven til Fløterveien ved Visterflo. Jeg hadde hatt to netter ved Fløterveien – Visterflo tidligere i ferien. Jeg kjørte bort på gresset der jeg stod sist også, sleit litt med å finne en plass hvor jeg fikk bobilen i vater, men det ble sånn noenlunde. Det stod en bil rett ved innkjøringen og det satt tre på hver sin campingstol når jeg kom, men de dro etter kort tid. Jeg var ute og tok litt bilder før jeg flyttet bobilen litt. Jeg klarte ikke å slå meg helt med ro med at jeg hadde fått bobilen i så vater som det var mulig å oppnå, for jeg hadde fått bobilen mer i vater første gangen jeg stod her. Etter litt justering, og det er ikke så mye som skulle til, så klarte jeg å få den tilnærmet i perfekt vater, ihvertfall så nærme som jeg var i stand til å få til. Jeg hadde nå bare bittelitt fall mot venstre.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/26/fire-netter-ved-floterveien-visterflo-avslutter-sommerferien-i-bobilen/
Siste kommentarer: