Kategori: Ferie

To netter ved Sæbyvannet med bobilen

Etter å ha vasket bobilen og fått tømt alt og fylt opp vanntanken gikk turen til Sæbyvannet i Svinndal. Jeg parkerte på den vanlige plassen hvor jeg får bobilen i vater uten å bruke nivåklossene mine. Lettvint middag i dag, bacongrill og pølsebrød bare. Men enkelt og godt. Jeg så filmen Breathe (2017) før jeg satt og leste litt på nett, test av objektiver. Gjorde dette mens jeg lyttet til Lemaitre og Daft Punk på TIDAL. Litt før jeg gikk og la meg la jeg inn en bestilling på et pent brukt eksemplar av Nikon 300 mm F4 (AF-S ED) hos Stavanger foto. Min aller første 300 mm, jeg har hatt rimelige zoom-objektiver på inntil 300 mm, men det kan ikke måle seg med fastoptikk som dette. Ikke F2.8 riktignok, det koster mye mer, men F4 er heller ikke så værst. I forhold til zoom-objektivet Nikon 70-300 mm F4.5-F5.6 er det en hel blender lysere på nettopp 300 mm.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/25/to-netter-ved-sabyvannet-med-bobilen/

Fem netter ved Gansrød med bobilen

Etter å ha bunkret hos Kiwi Borgarveien hadde jeg mer eller mindre bestemt meg for å kjøre til Hallangen i Aurskog-Høland. Men det er ikke noen tvil om at jeg var usikker, for jeg kom ikke lengre enn krysset Borgarveien og Habornveien før jeg ombestemte meg, for istedenfor å kjøre til venstre svingte jeg til høyre og kjørte til Gansrød isteden. Det fristet mye mer å være fremme i løpet av noen få minutter enn å kjøre i nesten to timer. To timer er ikke så langt i denne sammenheng, det var jo sommerferien. Men etter en litt dårlig opplading til sommerferien, vaksine den første uka og dermed gikk turen til Nord-Norge i vasken, så endte jeg opp med å heller ha lyst til å være i nærheten og ikke kjøre så langt. I tillegg hadde jeg fordelen med at jeg kunne få besøk av og treffe venner og familie underveis. Det er første gang i sommerferien med bobilen.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/24/fem-netter-ved-gansrod-med-bobilen/

En natt ved Enningdalen med bobilen

Det ble en tur innom tømmestasjonen i Halden for å tømme og fylle før jeg kjørte til Ystehede. Men der hadde det dukka opp et camping forbudt-skilt siden jeg var der sist i mars 2021. Riktignok tidsbestemt som andre steder i Halden som har slike skilter mellom 10.00 og 21.00. Det vil si at man kan campe så mye man vil fra klokka 21.00 på kvelden frem til klokka 10.00 dagen etter. Men jeg hadde egentlig tenkt til å ha to netter ved Ystehede. Etter erfaringen jeg hadde i slutten av juni året før, ville jeg ikke vurdert å tatt turen til Ystehede i helga, da er det mye aktivitet der. Men nå kom jeg på en tirsdag og regna med at det ikke ville være noe problem. Det var heller ikke en eneste bil eller en levende sjel å se ved parkeringsplassen jeg har pleid å bruke. Men det var mildt sagt en strek i regninga. Jeg kan ikke tenke meg at jeg ville vært i veien for noen som helst hvis jeg hadde blitt to netter, men jeg valgte allikevel å kjøre videre.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/23/en-natt-ved-enningdalen-med-bobilen/

To netter ved Fløterveien – Visterflo med bobilen

Jeg tok turen til Fløterveien – Visterflo, jeg parkerte på grusplassen som jeg har brukt hittil. Jeg hadde fått med meg at andre benyttet gresset borte ved tømmerrenna, men jeg ville gå en tur bort og sjekke underlaget før jeg eventuelt kjørte bort. Hvis man ser bort fra et lite parti akkurat fra veien var det tørt, hardt og fint. Jeg henta derfor bobilen og parkerte borte på gresset isteden. Jeg brukte dog litt tid på å finne en plass hvor jeg fikk bobilen i vater. Ihvertfall nesten i vater, for jeg hadde litt fall mot venstre. Jeg tok litt bilder av bobilen på gresset for aller første gang! Ikke noen tvil om at det er mer “kos” enn å stå på en grusplass. Terskelen for å ta ut campingstolene, bordet og fyre opp grillen for den saks skyld er uten tvil lavere på gress! Nå regnet det litt riktignok, så jeg hadde ikke de helt store planene om å rigge meg på plass ute.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/22/to-netter-ved-floterveien-visterflo-med-bobilen/

To netter ved Høysand med bobilen

Jeg tok en tur hjemom for å legge fra meg skittentøy, tok inn posten og satt og slappe av litt. Så ble det en liten tur innom thansen for å levere tilbake 12 volt adapteret jeg hadde kjøpt for å bruke til pc’en, men ingen av adapterne passet dessverre. Så var egentlig planen om å ta en tur innom Østfold Autovask på Hafslund, men det begynte å bli litt trangt med tid. Jeg kjørte derfor direkte til foreldrene mine og var på plass litt tidligere enn planlagt, men det er ihvertfall bedre enn å komme for seint. Vi hadde en veldig hyggelig feiring av mamma som hadde hatt bursdag to dager tidligere. Mens de fleste dro rett før klokka 23 på kvelden, ble jeg sittende og skravle med foreldrene mine til langt på natt. Jeg hadde ikke på forhånd bestemt meg helt for hvor jeg skulle dra etter bursdagen, det var litt avhengig av av hvor sent det ble.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/21/to-netter-ved-hoysand-med-bobilen/

En natt ved Vansjø med bobilen

På vei for å vaksineres tok jeg en tur innom thansen, men fant ikke butikken inne på Stopp-bygget. Men det var jo ikke så rart, de hadde flytta ut av Stopp-bygget og inn ved siden av Power i det “gamle” Obs-bygget. Jeg hadde funnet et 12volt adapter for pc der som jeg trodde kunne brukes til min bærbare pc. Det var et slikt universelt adapter med flere forskjellige adaptere/plugger. Det hadde ihvertfall vært utrolig mye enklere enn å måtte bruke inverter hver gang jeg skal bruke pc’en i bobilen. Ikke at det skjer så veldig ofte. Så gikk turen direkte til Quality Hotel på Grålum, jeg hadde time for vaksinering der klokka 13.55. Jeg rusla mot vaksineringssenteret sånn ca 10 minutter før timen min etter å tatt på meg munnbind. Når jeg kom til vaksinasjonssenteret så var det håndsprit, av med gammelt munnbind, på med nytt munnbind og så stille seg i kø. På vei inn fikk jeg også datoen for dose to. At det var datoen for dose to jeg fikk i hånda skjønte jeg ikke før jeg satt og ventet etter at jeg hadde fått min første Phizer vaksine mot Covid-19.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/20/en-natt-ved-vansjo-med-bobilen/

Fire netter ved Gansrød med bobilen

Fra Puttesund gikk turen til Gansrød noen få minutter fra jobben. Når jeg kom frem til Gansrød ble jeg rimelig overrasket, til og med sjokkert, over at det allerede stod en bobil der jeg pleier å stå. Det har jeg aldri opplevd noen gang før. Jeg parkerte bobilen i bakkant og ruslet bort til den “store” parkeringen litt lengre frem. Det er en grusplass i litt bakke, så jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle få parkert bobilen i vater der borte. Men helt oppe og innerst til høyre tror jeg at det skulle være mulig å få det til. Jeg rusler derfor tilbake og henter bobilen og kjører på plass innerst til høyre og opp på toppen. Kjører også fronten et stykke inn i “ugresset” for å komme langt nok opp til å få bobilen noenlunde i vater. Jeg fikk bobilen i vater fra side til side men bittelitt fall bakover i bobilen. Men det skal jeg nok leve med.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/19/fire-netter-ved-gansrod-med-bobilen/

Sommerferien i bobilen startet med to netter ved Puttesund

Sommerferien 2021 hadde ikke helt den oppladinga som jeg hadde håpet på. Tirsdag i uka før fikk jeg en melding fra helsenorge om at jeg hadde blitt kalt inn til første dose av Koronavaksine torsdag i den første uke av ferien min. Jeg hadde egentlig lyst til å ta en tur til Nord-Norge for tredje gang på like mange år, men var veldig skeptisk med veldig dårlige værvarsel for regionen. Hele langtidsvarselet så begredelig ut faktisk. Og på toppe nav det hele fikk jeg koronavaksine å forholde meg til i tillegg. Men jeg tok ikke sjansen på å si nei til timen for koronavaksine i frykt for at det kunne ta sin tid før jeg fikk en ny time. Men jeg måtte gå noen runder med meg selv først. Men jeg valgte å takke ja til vaksine og heller tilpasse meg. Da ble ihvertfall den første uka av sommerferien 2021 veldig lokal. For jeg så ingen grunn til å kjøre langt avgårde for så å måtte kjøre tilbake hjem igjen innen torsdag.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/18/sommerferien-i-bobilen-startet-med-to-netter-ved-puttesund/

To netter ved Svennevig bru i Lillesand avslutter turen til Sørlandet med bobilen

Fra Korshamn gikk turen østover og litt nordover, men jeg kjørte ikke så langt før jeg kjørte av E18 og tok turen til Svennevig bru i Lillesand. Batteriet var forresten fulladet når jeg kjørte igjennom Lyngdal. Det ble også en tur innom Grønvika renseanlegg i Mandal for å tømme og fylle. Det var også behov for en tur innom Kiwi for å etterfylle kjøleskapet litt. Jeg har vært der med bobilen tre ganger tidligere. Det ligger rett ved den gamle E18, men det er ikke så mye trafikk der at det er noe problem. Jeg har alltid hatt det fint ved Svennevig bru. Jeg har stått parkert på tre forskjellige steder når jeg har vært der tidligere, først det jeg kaller “oppe”, så “nede” og så langs vannet/veien før man kommer til selve brua. Jeg prøvde å finne meg en plass langs vannet denne gangen også, siden jeg likte meg godt der.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/15/to-netter-ved-svennevig-bru-i-lillesand-avslutter-turen-til-sorlandet-med-bobilen/

Tre netter i Korshamn på Revøy med bobilen

Videre gikk turen til Korshamn på Revøy som ligger nordvest for Lindesnes. Jeg har ikke vært i Korshamn eller i dette området tidligere, jeg fant stedet i park4night-appen. Når jeg kom frem til Korshamn og kjørte ned bakken til parkeringen må jeg innrømme at jeg ble litt usikker på hvordan jeg skulle parkere for å parkere lovlig. Det samme skiltet som viser hvordan man kan og ikke kan parkere står flere steder og jeg må si at jeg måtte studere det noen ganger for å navigere meg i forhold til plassen. Jeg treffer på to som jeg spør for å være på den sikre siden. Da får jeg bekreftet at man kan parkere på de midtre plassene borte ved marinaen og på midten på den andre plassen. Jeg prøver først å finne en plass jeg kan stå i vater uten å bruke nivåklossene, men gir det opp ganske fort. Og parkerer slik som jeg helst vil stå med bobilen “rett vei” og kjører opp på nivå to på nivåklossene foran.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/14/tre-netter-i-korshamn-pa-revoy-med-bobilen/