Jeg tok en tur hjemom for å legge fra meg skittentøy, tok inn posten og satt og slappe av litt. Så ble det en liten tur innom thansen for å levere tilbake 12 volt adapteret jeg hadde kjøpt for å bruke til pc’en, men ingen av adapterne passet dessverre. Så var egentlig planen om å ta en tur innom Østfold Autovask på Hafslund, men det begynte å bli litt trangt med tid. Jeg kjørte derfor direkte til foreldrene mine og var på plass litt tidligere enn planlagt, men det er ihvertfall bedre enn å komme for seint. Vi hadde en veldig hyggelig feiring av mamma som hadde hatt bursdag to dager tidligere. Mens de fleste dro rett før klokka 23 på kvelden, ble jeg sittende og skravle med foreldrene mine til langt på natt. Jeg hadde ikke på forhånd bestemt meg helt for hvor jeg skulle dra etter bursdagen, det var litt avhengig av av hvor sent det ble.
Kategori: Bobil
mar 21 2022
To netter ved Høysand med bobilen
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/21/to-netter-ved-hoysand-med-bobilen/
mar 20 2022
En natt ved Vansjø med bobilen
På vei for å vaksineres tok jeg en tur innom thansen, men fant ikke butikken inne på Stopp-bygget. Men det var jo ikke så rart, de hadde flytta ut av Stopp-bygget og inn ved siden av Power i det “gamle” Obs-bygget. Jeg hadde funnet et 12volt adapter for pc der som jeg trodde kunne brukes til min bærbare pc. Det var et slikt universelt adapter med flere forskjellige adaptere/plugger. Det hadde ihvertfall vært utrolig mye enklere enn å måtte bruke inverter hver gang jeg skal bruke pc’en i bobilen. Ikke at det skjer så veldig ofte. Så gikk turen direkte til Quality Hotel på Grålum, jeg hadde time for vaksinering der klokka 13.55. Jeg rusla mot vaksineringssenteret sånn ca 10 minutter før timen min etter å tatt på meg munnbind. Når jeg kom til vaksinasjonssenteret så var det håndsprit, av med gammelt munnbind, på med nytt munnbind og så stille seg i kø. På vei inn fikk jeg også datoen for dose to. At det var datoen for dose to jeg fikk i hånda skjønte jeg ikke før jeg satt og ventet etter at jeg hadde fått min første Phizer vaksine mot Covid-19.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/20/en-natt-ved-vansjo-med-bobilen/
mar 19 2022
Fire netter ved Gansrød med bobilen
Fra Puttesund gikk turen til Gansrød noen få minutter fra jobben. Når jeg kom frem til Gansrød ble jeg rimelig overrasket, til og med sjokkert, over at det allerede stod en bobil der jeg pleier å stå. Det har jeg aldri opplevd noen gang før. Jeg parkerte bobilen i bakkant og ruslet bort til den “store” parkeringen litt lengre frem. Det er en grusplass i litt bakke, så jeg var litt usikker på hvordan jeg skulle få parkert bobilen i vater der borte. Men helt oppe og innerst til høyre tror jeg at det skulle være mulig å få det til. Jeg rusler derfor tilbake og henter bobilen og kjører på plass innerst til høyre og opp på toppen. Kjører også fronten et stykke inn i “ugresset” for å komme langt nok opp til å få bobilen noenlunde i vater. Jeg fikk bobilen i vater fra side til side men bittelitt fall bakover i bobilen. Men det skal jeg nok leve med.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/19/fire-netter-ved-gansrod-med-bobilen/
mar 18 2022
Sommerferien i bobilen startet med to netter ved Puttesund
Sommerferien 2021 hadde ikke helt den oppladinga som jeg hadde håpet på. Tirsdag i uka før fikk jeg en melding fra helsenorge om at jeg hadde blitt kalt inn til første dose av Koronavaksine torsdag i den første uke av ferien min. Jeg hadde egentlig lyst til å ta en tur til Nord-Norge for tredje gang på like mange år, men var veldig skeptisk med veldig dårlige værvarsel for regionen. Hele langtidsvarselet så begredelig ut faktisk. Og på toppe nav det hele fikk jeg koronavaksine å forholde meg til i tillegg. Men jeg tok ikke sjansen på å si nei til timen for koronavaksine i frykt for at det kunne ta sin tid før jeg fikk en ny time. Men jeg måtte gå noen runder med meg selv først. Men jeg valgte å takke ja til vaksine og heller tilpasse meg. Da ble ihvertfall den første uka av sommerferien 2021 veldig lokal. For jeg så ingen grunn til å kjøre langt avgårde for så å måtte kjøre tilbake hjem igjen innen torsdag.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/18/sommerferien-i-bobilen-startet-med-to-netter-ved-puttesund/
mar 17 2022
Tur med bobilen til Sæbyvannet i varmen
Den første helga i juni stod jeg opp 45 minutter tidligere enn normalt for å hente bobilen før jobb allerede. Jeg møtte en god venn av meg i pausa og vi tok en tur til Kongsten fort og satt oppe på fortet og skravlet igjennom hele pausa mi. Etter å ha kjørt andre del av skiftet mitt bestemte jeg meg for å ta turen til Sæbyvannet i Svinndal denne helgen. Men først en tur innom Østfold Autovask for å vaske bobilen litt, så innom Extra Yven for å hente noen pakker som hadde kommet og så hjem for å ordne resten. Hadde bestilt litt fotoutstyr fra Stavanger foto, så det ble en liten unboxing før jeg kom meg videre. Denne gangen tenkte jeg å teste en sixpack med Seidel øl på Kiwi. Tenkte det kunne være godt med litt øl i varmen denne helgen også! Deretter gikk turen direkte til Sæbyvannet. Ikke så veldig lang kjøretur hjemmefra riktignok.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/17/tur-med-bobilen-til-sabyvannet-i-varmen/
mar 16 2022
Kortreist tur med bobilen til Gansrød og Pernes i varmen
Første helg etter ferieturen til Sørlandet med bobilen var jeg klar for ny tur. Jeg hadde dog ikke helt bestemt meg for hvor jeg skulle dra enda. Men hadde pakket alt klart og til og med tatt med meg mat/kjølevarer da jeg hadde en veldig kort pause til å hente bobilen i. Men med matvarene på plass allerede rakk jeg å hente bobilen og fylle opp vanntanken i den pausa jeg hadde. Jeg rakk til og med å ta en tur innom Østfold Autovask på Hafslund og vaske bobilen litt. Den hadde blitt litt møkkete etter å ha kjørt i regnvær i ferien og ikke minst en masse pollen. Etter å ha kjørt ferdig andre del av skiftet mitt ble jeg igjen litt på jobben for å skavle med noen kollegaer. Det stod mellom å ta turen til Gansrød, Fløterveien eller Sæbyvannet. Men det hadde gått opp for meg at jeg hadde glemt å pakke med meg shorts på denne turen. Med et værvarsel som viste 22-23 grader var det litt krise.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/16/kortreist-tur-med-bobilen-til-gansrod-og-pernes-i-varmen/
mar 15 2022
To netter ved Svennevig bru i Lillesand avslutter turen til Sørlandet med bobilen
Fra Korshamn gikk turen østover og litt nordover, men jeg kjørte ikke så langt før jeg kjørte av E18 og tok turen til Svennevig bru i Lillesand. Batteriet var forresten fulladet når jeg kjørte igjennom Lyngdal. Det ble også en tur innom Grønvika renseanlegg i Mandal for å tømme og fylle. Det var også behov for en tur innom Kiwi for å etterfylle kjøleskapet litt. Jeg har vært der med bobilen tre ganger tidligere. Det ligger rett ved den gamle E18, men det er ikke så mye trafikk der at det er noe problem. Jeg har alltid hatt det fint ved Svennevig bru. Jeg har stått parkert på tre forskjellige steder når jeg har vært der tidligere, først det jeg kaller “oppe”, så “nede” og så langs vannet/veien før man kommer til selve brua. Jeg prøvde å finne meg en plass langs vannet denne gangen også, siden jeg likte meg godt der.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/15/to-netter-ved-svennevig-bru-i-lillesand-avslutter-turen-til-sorlandet-med-bobilen/
mar 14 2022
Tre netter i Korshamn på Revøy med bobilen
Videre gikk turen til Korshamn på Revøy som ligger nordvest for Lindesnes. Jeg har ikke vært i Korshamn eller i dette området tidligere, jeg fant stedet i park4night-appen. Når jeg kom frem til Korshamn og kjørte ned bakken til parkeringen må jeg innrømme at jeg ble litt usikker på hvordan jeg skulle parkere for å parkere lovlig. Det samme skiltet som viser hvordan man kan og ikke kan parkere står flere steder og jeg må si at jeg måtte studere det noen ganger for å navigere meg i forhold til plassen. Jeg treffer på to som jeg spør for å være på den sikre siden. Da får jeg bekreftet at man kan parkere på de midtre plassene borte ved marinaen og på midten på den andre plassen. Jeg prøver først å finne en plass jeg kan stå i vater uten å bruke nivåklossene, men gir det opp ganske fort. Og parkerer slik som jeg helst vil stå med bobilen “rett vei” og kjører opp på nivå to på nivåklossene foran.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/14/tre-netter-i-korshamn-pa-revoy-med-bobilen/
mar 13 2022
Würzburg Riese FuMO 214 radaren på Lista flyplass med bobilen
Når jeg dro fra Lista fyr hadde jeg egentlig ikke planer om å dra innom Würzburg Riese FuMO 214 radaren på Lista flyplass, da jeg har vært innom den tre ganger og tatt bilder. Jeg passerte derfor den første avkjøringen jeg kom til, men ombestemte meg og kjørte av på den neste og måtte derfor kjøre tilbake inne på området til Lista flyplass. Jeg klarer rett og slett ikke å bare kjøre forbi når jeg vet at det er en Würzburg Riese FuMO 214 radar stående og skriker etter litt oppmerksomhet og en ny mulighet til å ta litt bilder! Selv om det skal ha blitt produsert over 4.000 varianter av denne radaren og rundt 1.500 eksemplarer av Würzburg Riese FuMO 214 spesifikk, er det ikke så mange av dem som gjenstår i dag. Men det er veldig mange av fortene langs Atlanterhavsvollen som hadde en slik eller lignende radar!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/13/wurzburg-riese-fumo-214-radaren-pa-lista-flyplass-med-bobilen/
mar 12 2022
En natt ved Lista fyr med bobilen igjen
Fra Landehobde gikk turen til Grønvika renseanlegg for å tømme og fylle igjen, nå hadde jeg hatt fire døgn siden sist, så nå var det mye mer vann å fylle opp. Når man fyller drikkevann her så må man trykke på en knapp for at vannet skal starte og så stopper den automatisk. Jeg vet ikke hvor mange liter vann man får for hver gang man trykker, men jeg måtte ihvertfall trykke veldig mange ganger for å fylle opp vanntanken. Ble også en tur innom Kiwi Mandal for å handle litt og fylle opp kjøleskapet igjen. Deretter var planen å kjøre ut til Brekneholmen utenfor Borhaug/Borshavn som jeg hadde to netter året før, men der var det noe arbeid på gang og var ikke like fint som sist. I tillegg var jeg bekymret for at det skulle bli litt “leven” dagen etter. Så da valgte jeg heller å kjøre til Lista fyr som en nødløsning. Det var såpass sent på kvelden allerede at det var ikke aktuelt å begynne å lete etter noen andre steder. Og Lista fyr fungerer veldig bra for en natt!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/12/en-natt-ved-lista-fyr-med-bobilen-igjen/
Siste kommentarer: