Når jeg dro fra Skjernøya etter fire netter gikk turen direkte til Landehobde utenfor Mandal etter en tur innom Uno-X i Mandal for å fylle diesel. En stor del av poenget med å velge Skjernøya som andre stopp på denne turen var nettopp fordi det var en kort tur videre til Landehobde. Der ligger det nemlig et kystfort bygget av tyskerne under andre verdenskrig som jeg ikke hadde besøkt enda. Nå endte jeg riktignok opp med å vente lengre på bedre vær enn jeg hadde sett for meg på forhånd. Men når jeg skulle ta turen til Landehobde for aller første gang, ville jeg ha så bra vær som mulig og ikke risikere at det begynte å plaske ned etter en times tid. Og den som venter på noe godt, venter aldri forgjeves! Jeg parkerte på parkeringsplassen som turgåerne bruker når de skal til Landehobde. Jeg spiste lunsj og var i bobilen i nesten 1 time og 20 minutter før jeg pakket sekken og gjorde meg klar for den bratte turen opp “steinrøysa” fra parkeringsplassen.
Kategori: Bobil
mar 11 2022
Landehobde kystfort utenfor Mandal
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/11/landehobde-kystfort-utenfor-mandal/
mar 10 2022
Fire netter og 17. mai på Skjernøya utenfor Mandal med bobilen
Det var 20-21 grader når jeg dro fra Merkebekk brygge og det ble veldig fort varmt i bobilen. I motsetning til min forrige bobil med helautomatisk klimaanlegg, har jeg manuelt klimaanlegg nå. Så jeg trykker inn AC-knappen ved behov, og det gjorde jeg for aller første gang på denne turen! Steike det var behagelig! Jeg tok en tur innom Kiwi Nedenes for å handle litt matvarer og stod i kø igjennom Kristiansand i rushtrafikken. Tok også en tur innom Grønvika renseanlegg i Mandal for å tømme toalettanken, gråvannet og fylle opp vanntanken. Det var ikke nødvendig å gjøre dette enda, men greit å få gjort det så man start med fulle/tomme tanker når man allikevel er ute og kjører.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/10/fire-netter-og-17-mai-pa-skjernoya-utenfor-mandal-med-bobilen/
mar 09 2022
Tur med bobilen til Sørlandet startet med to netter ved Merkebekk brygge
Den andre uka i mai startet turen min til sørlandet etter jobb på onsdagen allerede. Med “himmelspretten” på torsdag, hadde jeg tatt fri fredag, hele uka etter og kunne være på tur til og med andre pinsedag på mandag. Med dette fikk jeg ikke mindre enn 12 netter på tur i bobilen! Siden jeg valgte å være hjemme etter siste tur måtte jeg en tur innom LPG Fredrikstad i Dikeveien for å få fylt opp gassflaskene mine og fikk plass til 18,10 liter. Var også innom Esso Østfoldhallen for å etterfylle litt luft i sommerdekkene som jeg hadde fått lagt på på mandag og fylt opp vanntanken. Jeg fikk ikke handlet eller noe sånt. En vask av bobilen, en tur hjem med jobbryggsekk/klær og Kiwi for å handle ble gjort etter jobb. Men da var jeg klar for avreise fra Kiwi Grålum klokka 19.25 onsdag kveld.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/09/tur-med-bobilen-til-sorlandet-startet-med-to-netter-ved-markebekk-brygge/
mar 08 2022
Kortreist tur med bobilen til Puttesund og Kjøkøy fort i sola
Den første helgen i mai hadde jeg ikke helt bestemt meg for hvor jeg skulle dra, men hadde lyst til å ta en tur til Puttesund igjen. Fikk gjort alle de praktiske tingene i løpet av pausa mi på formiddagen. Siste tur for dage med bussen var 15.20 ut til Bratte bakke. Derfor ville jeg få tatt en titt om det var noe trafikk ved Puttesund før jeg bestemte meg for om jeg skulle kjøre ut dit eller ei. Nå var det ikke veldig sannsynlig at det ville være fullt der, men hvis det var fullt der når jeg passerte med bussen, var det bare å finne et annet sted å ta turen denne helgen. Men det er ingen ved Puttesund enten på vei utover eller når jeg tomkjører på vei tilbake til garasjen. Jeg bestemmer meg derfor for å ta turen ut til Puttesund denne helgen! Jeg er ferdig og drar fra jobben klokka 16.30 og drar på håndbrekket ved Puttesund klokka 16.33. I vater, bittelitt fall mot høyre bare.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/08/kortreist-tur-med-bobilen-til-puttesund-og-kjokoy-fort-i-sola/
mar 07 2022
Kortreist tur med bobilen til Gansrød i Fredrikstad
Den siste helgen i april stod jeg ekstra tidlig opp for å hente bobilen allerede før jeg begynte på jobb. Fikk fylt opp vanntanken og så var det å komme seg på jobb. Brukte pausa til å få kjøpt inn det jeg trengte i helgen for å være klar til avreise etter jobb. Jeg brukte litt tid på å bestemme meg for hvor jeg skulle dra denne helgen, jeg vurderte Puttesund, Tistedal, Skjæløy, Kjennetjern, Gansrød og Pæddekummen faktisk. Hadde en løs avtale med en om å ta en tur til Puttesund, men han må ha tatt feil i en sving eller noe, for han endte opp på Roppestad ved Larvik. Så da valgte jeg å ta en kortreist tur til Gansrød for første gang med min Pössl Roadcruiser! Det er bare noen få minutters kjøring fra jobben. Litt grått og trist, eller brunt om du vil riktignok, før det begynner å spire og bli grønt til våren.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/07/kortreist-tur-med-bobilen-til-gansrod-i-fredrikstad/
mar 06 2022
Kortreist tur med bobilen til Økholmen
Den nest siste helgen i april omorganiserte jeg lasterommet litt når jeg hentet bobilen. Jeg tok ut plata og madrassen som skal brukes til å bygge om sittegruppa til en ekstra seng. Den er ikke i bruk og kommer ikke til å bli brukt noen gang heller tenker jeg. Så da ser jeg heller ikke noe poeng i å kjøre rundt med det bak i bobilen heller. Ihvertfall ikke når jeg trenger plassen til noe annet. Da fikk jeg nemlig plass til to campingstoler og både det store og det lille bordet. Da var jeg klar for litt mer vårlig vær og camping, ikke sant? Etter litt vernearbeid etter endt skift kjørte jeg ut til Økholmen på Vesterøy. Det som var plassen for brakkeriggen mens de bygde gang- og sykkelstien langs fastlandsveien mellom Puttesundbrua og Dalsholmen. Jeg var en tur innom på Økholmen for første gang på turen med bobilen til Skipstadsand, Holmlungen fyr og Økholmen i starten av mars. Da hadde jeg en helt spektakulær solnedgang der!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/06/kortreist-tur-med-bobilen-til-okholmen/
mar 05 2022
Kortreist tur med bobilen til Høysand og Utsikten
Den andre helgen i april stod valget mellom Høysand, Økholmen eller kanskje Vansjø. Jeg ender som regel opp med den første tanken jeg har for reisemål for helgen, så det ble til at jeg valgte Høysand. Jeg hadde pakket alt klart på forhånd og fikk henta bobilen i pausa mi fredag, så da var jeg klar for avreise etter jobb. Jeg var fremme i Høysand klokka 18.11. Jeg hadde planlagt å parkere på samme sted som sist, altså rygge inn på den innerste plassen, da det var en lettvint måte å få bobilen i vater. Men det stod en bil der når jeg kom, så jeg parkerte på den “vanlige” plassen min og se hvor lang tid det ville ta før den bilen forsvant. Og det gjorde den etter ca 30-35 minutter. Da var det bare å rygge seg på plass i vater på den innerste plassen. Jeg vil da i utgangspunktet stå bak frem i forhold til utsikten, men ha bodelsdøra sydover og ikke få noen parkert på den siden.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/05/kortreist-tur-med-bobilen-til-hoysand-og-utsikten/
mar 04 2022
Påsketur med bobilen til Puttesund, Kjøkøy fort og Sæbyvannet
Jeg hadde vurdert flere steder å reise til i påska med bobilen, men etter en liten “konsekvensanalyse” landet jeg på å reise lokalt til steder jeg kjenner istedenfor å ta turen og risikere en kaostur ala turen jeg hadde Trollnestjernet, Igletjern og Pæddekummen for kort tid siden. Jeg valgte derfor Kjøkøy og Hvaler denne påska. Første del av denne turen, siden jeg valgte å ikke parkere bobilen de få dagene mellom foregående helg og påska gikk til Ystehede og Høysand. Men først måtte jeg få med meg det jeg trengte hjemmefra, en tur innom Kiwi Grålum for å handle, Esso Østfoldhallen for å fylle opp vanntanken,og en tur innom LPG Fredrikstad i Dikeveien for å fylle 22,30 liter gass. Sist men ikke minst en tur innom gamle Esso Taverna for å vaske bobilen litt.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/04/pasketur-med-bobilen-til-puttesund-kjokoy-fort-og-sabyvannet/
mar 03 2022
Tur med bobilen til Ystehede og Høysand
Den siste helgen i mars droppet jeg å dra innom bobilen for å sette på lading da Votronic VCC-laderen “rygger” strøm til startbatteriet når bodelsbatteriene er fulladede. Dermed får startbatteriet vedlikeholdslading, såfremt solcellepanelet produserer noe strøm. Dette var helgen før påske, så jeg hadde planlagt å ikke parkere bobilen de få dagene mellom, men derimot bo i bobilen fra torsdag den siste helgen i mars til og med mandag 11 døgn senere. Turen blir dog todelt da jeg har planer om å ta en tur hjemom onsdag for litt praktiske gjøremål. Den første kvelden havnet jeg ved Kongsten fort etter at en mulighet jeg hadde funnet på Vaterland viste seg å ha blitt “stengt” med at kommunen hadde sperret av området og tredd en søppelsekk over P-skiltet for området.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/03/tur-med-bobilen-til-ystehede-og-hoysand/
mar 02 2022
Kortreist tur med bobilen til Puttesund og Kjøkøy fort
Etter en “frihelg” var jeg klar for en ny tur med bobilen den nest siste helgen i mars, denne gangen tenkte jeg å ta en tur til Puttesund for aller første gang. Jeg har vært med bobilen oppe på parkeringsplassen til Kjøkøy fort tidligere, men jeg har aldri stått nede på “brygga” ved Puttesund noen gang. Jeg har sett andre bobiler har stått der, og jeg har vurdert det tidligere med min gamle bobil, men jeg har syntes at nedkjøringa til “brygga” var i smaleste laget. Men nå med en bybobil tenkte jeg at det kunne jo ikke være noe problem lengre! Jeg hentet forøvrig bobilen allerede torsdag og fikk fylt opp vanntanken og handlet inn det jeg trengte for de neste dagene. Jeg var også en tur innom Østfold Autovask på Hafslund for å vaske bobilen litt. Det er aldri feil med ren bil eller bobil!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/02/kortreist-tur-med-bobilen-til-puttesund-og-kjokoy-fort/
Siste kommentarer: