Tur med bobilen til Ystehede og Høysand

Den siste helgen i mars droppet jeg å dra innom bobilen for å sette på lading da Votronic VCC-laderen “rygger” strøm til startbatteriet når bodelsbatteriene er fulladede. Dermed får startbatteriet vedlikeholdslading, såfremt solcellepanelet produserer noe strøm. Dette var helgen før påske, så jeg hadde planlagt å ikke parkere bobilen de få dagene mellom, men derimot bo i bobilen fra torsdag den siste helgen i mars til og med mandag 11 døgn senere. Turen blir dog todelt da jeg har planer om å ta en tur hjemom onsdag for litt praktiske gjøremål. Den første kvelden havnet jeg ved Kongsten fort etter at en mulighet jeg hadde funnet på Vaterland viste seg å ha blitt “stengt” med at kommunen hadde sperret av området og tredd en søppelsekk over P-skiltet for området.

Tenkte det kunne vært en fin avveksling fra Kongsten fort, og rett ved vannet og utenfor Gamlebyen i Fredrikstad. Men Kongsten fort fungerer utmerket det også. Jeg så filmen Long Shot (2019) og lyttet til “Do it Again” med Röyksopp og Robin etterpå. Jeg var tidlig oppe fredag for å kjøre skiftet mitt, med en lengre deltskiftpause i bobilen etterpå. Jeg så filmen The Art of Self-Defence (2019) og lyttet til “Push the Sky Away” med Nick Cave & The Bad Seeds. Etter andre del av skiftet var jeg ferdig 18.22, men brukte litt tid på å skrive feilrapporter og forbedringsrapporter. Skiftet i bobilen og dro fra jobben med 7 grader ute. Det ble en liten tur innom Kiwi ved festningen for å handle inn noen siste ting før jeg kjørte til Ystehede. Jeg var litt spent på om det ville være noen der allerede. Det var jo helgen før påskeferien, så det var jo en viss fare for at noen hadde tatt seg ut litt ferie. Men det var jo fortsatt mars, plassen var helt tom faktisk.

Jeg parkerte på samme sted som sist uten å måtte bruke nivåklossene. Det ble en enkel middag med ostegrill i pølsebrød. Jeg så filmene Jurassic World (2015) og Who Am I (2014). Lørdag våknet jeg til gråvær og tåke. Jeg var ute og tok litt bilder to ganger. Først i gråværet og tåka og litt senere når sola titta frem på ettermiddagen. Det var veldig lite folk innom, bare noen få biler og turgåere. Det kom en som skulle fiske som gikk ut i vannet med vadere, men han ga opp allerede etter bare 8 minutter. Ingen avansert middag i dag heller, men var snadder med brødskiver med varme karbonader, potetsalat, røkt laks i skiver og cherrytomater til. Jeg så serien The Queen’s Gambit (2020) og filmen I Don’t Feel at Home in This World Anymore (2017). Jeg koste meg med tre bokser med Aas Premium juleøl 6,5% på kvelden, men merker at det gjør meg ekstra trøtt på tampen av kvelden. Men det er jo ikke så rart.

Natt til søndag ble klokka stilt en time frem til sommertid, det vil si at jeg mistet en time denne natta. Våknet til pent vær med bra solcellelading, men det ville nok bare vare noen få timer frem til regnet skulle komme på ettermiddagen. Regnet startet forøvrig ved 15-tiden. Det var noen få biler og turgåere innom, ellers veldig stille og rolig, i motsetning til første gangen jeg var ved Ystehede i juni. Da var det fullt hus og stormende jubel. Jeg hadde en stille og rolig dag i bobilen med masse film. Jeg så filmene Message from the King (2016), Stardust (2007), Freedom Writers (2007) og Boyz n the Hood (1991). Normalt sett ville jeg kjørt til Kongsten fort og overnattet der når jeg skulle på jobb mandag. Men med påskeferie for skolen var det litt andre skift og jeg begynte derfor litt senere enn normalt. Jeg valgte derfor å ta den tredje natta også ved Ystehede.

Jeg var oppe mandag morgen og gjorde meg klar for å dra på jobb. Jeg dro fra Ystehede klokka 07.52 med 57% igjen på batteriet. På vei til jobb hadde jeg alt fra 89 A til 93 A lading til bodelsbatteriene. Når jeg parkerte under Fredrikstadbrua rett ovenfor jobben klokka 09.13 var batteriene på 96%. Når jeg dro fra jobb den kvelden klokka 18.33 var batteriene fulladet og det var 9 grader ute. Siden jeg skulle begynne sent tirsdag valgte jeg å kjøre en tur til Høysand. Parkerte bak/frem, altså rygget meg inn på den innerste plassen ut mot vannet. Da stod jeg i perfekt vater. Lettvint. Jeg så filmen Hillbilly Elegy (2020). Var i seng litt før midnatt og skulle begynne såpass sent at jeg ikke hadde på vekking tirsdag en gang. Jeg var oppe og fikk meg en dusj, spiste frokost, etterhvert lunsj før jeg dro fra Høysand klokka 12.23 med 87% på batteriet og 12 grader ute.

Noterte en ny rekord i lading under kjøring på vei til jobben. Jeg hadde 99 A lading på det meste, det inkluderte 5-6 A lading fra solcellepanelet. Bodelsbatteriene var fulladet når jeg parkerte under Fredrikstadbrua. Jeg kjørte skiftet mitt tirsdag, men jeg hadde ikke fått tildelt noe skift på onsdag enda. Så jeg håpte i det lengste at jeg skulle få fri, eller ihvertfall ikke bli tildelt noe skift. Men det er ekstremt sjelden kost for min del å ikke få tildelt noen skift. Det var ikke tilfelle denne gangen heller. Jeg fikk en telefon fra drift så sent som klokka 16.50 tirsdag med beskjed om at jeg hadde fått tildelt et skift onsdag som startet 04.35. Var ikke måte på til tidlig heller, lang deltskiftpause på over 5 timer men ferdig 15.13. Så forholdvis tidlig ferdig til påske ihvertfall. Men blir en lang dag totalt sett.

Det ble derfor en tur innom Kiwi Borgarveien for å handle litt og så rett til Kongsten fort. En enkel middag og så tidlig i seng. Vekking onsdag klokka 02.50 og dro fra Kongsten fort klokka 04.05. I deltskiftpausa mi så jeg filmen Instant Family (2018). Jeg dro fra jobben klokka 15.31 og dro hjemover. Jeg tok med meg jobbklær/ryggsekk og skittentøy og min iPad. For jeg tenkte å laste ned mer film, jeg hadde sett ferdig nesten alt jeg hadde lastet ned før jeg startet denne turen. Mens dette ble lastet ned gikk jeg like godt ned og hentet toalettanken i bobilen og fikk tømt den samtidig.

Fortsettelse følger!

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/03/tur-med-bobilen-til-ystehede-og-hoysand/

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.