Kortreist tur med bobilen til Puttesund og Kjøkøy fort

Etter en “frihelg” var jeg klar for en ny tur med bobilen den nest siste helgen i mars, denne gangen tenkte jeg å ta en tur til Puttesund for aller første gang. Jeg har vært med bobilen oppe på parkeringsplassen til Kjøkøy fort tidligere, men jeg har aldri stått nede på “brygga” ved Puttesund noen gang. Jeg har sett andre bobiler har stått der, og jeg har vurdert det tidligere med min gamle bobil, men jeg har syntes at nedkjøringa til “brygga” var i smaleste laget. Men nå med en bybobil tenkte jeg at det kunne jo ikke være noe problem lengre! Jeg hentet forøvrig bobilen allerede torsdag og fikk fylt opp vanntanken og handlet inn det jeg trengte for de neste dagene. Jeg var også en tur innom Østfold Autovask på Hafslund for å vaske bobilen litt. Det er aldri feil med ren bil eller bobil!

Som vanlig tok jeg turen til Kongsten fort for å ta den første natten, siden jeg skulle på jobb dagen etter. Jeg hadde planlagt Fast & Furious filmmaraton denne helgen, så jeg startet torsdagen med å se The Fast & The Furious (2001). Fredag hadde jeg en såpass lang pause at jeg rakk å se 2 Fast 2 Furious (2003) i tillegg til å spise lunsj og sove litt. Når jeg var ferdig med andre del av skiftet ble det en liten tur innom Kiwi for å handle noen siste ting før jeg kjørte ut til Puttesund på Kjøkøy. Svingen ned til “brygga” er såpass krapp at jeg kjørte til første og beste kryss for å snu der og så kjøre tilbake og ned “Putten” til Puttesund. Jeg parkerte lenst inn mot vannet og fikk bobilen i vater med å kjøre opp på nivå tre på nivåklossene foran. Jeg tok litt bilder før jeg laget meg middag for så å se litt mer film.

Jeg så filmen The Fast and the Furious – Tokyo Drift (2006) og Fast & Furious (2009). Det ble noen bilder av solnedgangen også. Ikke like spektakulær som når jeg var på Økholmen sist, men dette var uten tvil over snittet! Jeg hadde vært såpass tidlig oppe fredag at jeg la meg ganske tidlig til en fredag å være. Men like greit når man var trøtt å komme seg i seng og heller komme seg opp litt tidligere lørdag. Men jeg var ikke noe spesielt raskere ut av bobilen av den grunn. Jeg tok det piano og akkurat idèt jeg hadde fått på meg skoa og skulle gå ut en tur så ringte telefonen. Ble sittende og prate i 33 minutter med en kompis. Alltid hyggelig det. Planen var å rusle en tur opp til Kjøkøy fort i litt overskyet men ganske fint vær egentlig.

Gikk bare en liten runde på Kjøkøy fort, stillingen i bakken på vei opp til fortet, kommandobunkeren, den sekundære kommandoposten, øvre kanon, nedre kanon og på vei opp igjen måtte jeg stå i kø og vente litt for å komme opp trappa. Gikk etter et eldre ektepar. Nevnte på toppen av trappa at jeg ikke var vant til at det var så mye folk her ute. Så var de usikker på hvor de skulle gå når de var nesten helt oppe ved øvre kanon. Jeg fortalte at de kunne gå til venstre og forbi bunkeren. De hadde visst ikke vært der før. Da begynte vi å prate en del om fortet. På veien kom vi forbi den sekundære kommandoposten og de lurte på hva det var. Så ble det mer prat, de lurte på om det var noe informasjon som de kunne søke opp for å finne ut mer om Kjøkøy fort. De bor i Fredrikstad. Men hu var fra Finnsnes. Tok de bort med til kommandobunkeren, der ble det ganske mye prat. Veldig hyggelig at noen vil høre på og tilegne seg informasjon om Kjøkøy fort og militærhistoriske anlegg generelt sett.

Jeg kom inn på at jeg hadde vært i Nord-Norge to ganger, at jeg reiser med bobil, at jeg var i Steigen, Lofoten, Vesterålen / Andøya i 2019 og Senja i 2020. Det var da hu fortalte at hu var fra Finnsnes. De har aldri eid bobil, men de har leid bobil flere ganger og synes det er en genial måte å feriere på. De lurte på om jeg visste om noe sted de kunne leie bobil. Jeg trodde at det kanskje allerede kunne være for sent denne sommeren. Det er utrolig mange som leide bobil i fjor og det blir sikkert ikke noe bedre i år. Da prater jeg fort veldig mye merker jeg. De gikk til parkeringsplassen for å kjøre hjem mens jeg ruslet ned til bobilen. Gikk nedom Søndre Kjøkøy hytteforening sin båtplass og tok noen få bilder der. Jeg var ute og ruslet i ca 2 timer. I løpet av dagen har det vært 2-3 biler innom plassen ved Puttesund som jeg står med bobilen for å fiske. De står borte på brygga rett bortenfor.

Vanligvis er det full trøkk, masse biler og ikke minst turgåere oppe på Kjøkøy fort og parkeringsplassen, men her nede ved Puttesund er det ganske få som tar turen innom. Det er ikke et naturlig sted å parkere for de som skal gå tur oppe på fortet antar jeg. Her kommer som regel bare de som enten skal campe med bobil eller en eller annen form for campingbil eller de som skal fise. Det er de som skal fise det er mest av har jeg inntrykk av. For selv om det er første gang jeg er her med bobilen, kjører jeg ganske ofte forbi med bussen og det er ikke så veldig mye trafikk nede på “brygga” ved Puttesund. Må og si si at det var en utrolig idyllisk plass helt nede ved vannet. Og selv om Puttesundbrua og riksvei 108 dermed ikke er langt unna, hører man ikke like mye til veien som når man f.eks står ved Økholmen. Det er nok fordi trafikken er oppe på brua og er litt høyere enn der jeg står. Det oppfattes mest som “sus” som passerer.

Lørdag ettermiddag og kveld så jeg filmene Fast & Furious 5 (2011) og Fast & Furious 6 (2013). Jeg var også ute og tok litt bilder av solnedgangen og litt senere litt LE (Long Exposure) for å få noen stemningsbilder av bobilen ved Puttesund. Søndag var det lettskyet og egentlig ganske pent  vær, sola titta frem også. Jeg tok noen bilder med bodelsdøra åpen. Ikke misforstå, det var på ingen måte så varmt at det var behagelig å ha døra åpen, men det var bare for å ta noen bilder. Jeg lukket døra fort igjen så fort jeg hadde tatt de bildene jeg ville ta! Men jeg ser virkelig frem til varmere vær utover våren! Jeg så to filmer på søndag også, Furious 7 (2015) og Fast & Furious: Hobbs & Shaw (2019).

Etter å ha pakket dro jeg fra Puttesund klokka 17.45 med 7 grader ute med 87% strøm igjen på batteriet. Dette er den første helga med virkelig god produksjon fra solcellepanelet på bobilen. 70 Wh (78 W) torsdag, 340 Wh (88 W) fredag, 420 Wh (83 W) lørdag, 420 Wh (80 W) søndag, totalt 1.250 Wh. Jeg har to lithiumbatterier som hver av dem er på 1.280 Wh, det vil si at jeg i løpet av denne turen hadde ladet tilsvarende 98% av ett av batteriene! Da kan man trygt si at det begynner å monne! I tillegg til det åpenbare at man kan stå parkert på samme sted over mye lengre tid når man får såpass mye lading fra solcellepanelet, vil også DC-DC-laderen og dynamoen ha mye mindre å gjøre på vei hjem enn uten lading fra solcellepanelet. Det vil i utgangspunktet gi et lavere dieselforbruk. Nå er det selvfølgelig mange faktorer som spiller inn her, men det er ikke noen tvil om at når dynamoen går for full musikk for å lade opp batteriene mine, så drar det litt ekstra diesel. Det er jo gøy med gratis strøm, ikke sant?

På vei hjem tok jeg turen innom tømmestasjonen på Værste, men der hadde visst gråvannet gått tett og nå fungerte ikke toalettømmingen heller. Så da ble det en liten tur innom jobben for å få tømt både gråvannet og toalettanken. Etterpå ble det en tur innom LPG Fredrikstad i Dikeveien for å fylle 13,23 liter gass. For ordens skyld, jeg har to 11 kilo gassflasker som rommer 44 liter gass. Det vil si at en kilo gass, som de aller fleste bruker som måleverdi for gass, tilsvarer to liter gass. Jeg parkerte med fulladede bodelsbatterier hos foreldrene mine og hadde hatt 93-94 A lading under kjøringen. Turen var uten tvil kortreist med sine 75,9 kilometer og et gjennomsnittlig dieselforbruk på 0,87 liter diesel per mil.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/02/kortreist-tur-med-bobilen-til-puttesund-og-kjokoy-fort/