Kategori: Bobil

Tur med bobilen til Grønnetkilen, Skjæløy og Engelsviken brygge

Den andre helgen i oktober skulle jeg selvfølgelig ut med bobilen som vanlig. Når jeg parkerte bobilen sist søndag parkerte jeg de med 77% på batteriet, når jeg var innom onsdag for å slå på kjøleskapet var batteriet kommet opp i 90%. Men jeg valgte allikevel å koble til strøm for å lade opp både bodels- og startbatteriet. Jeg pakket det jeg skulle ha med meg torsdag kveld, deriblant fotoutstyret og tok med regntøy og gummistøvler som jeg tenkte å ha liggende i bobilen. Det er ikke mer enn to uker til jeg skulle flytte inn i bobilen og bo i bobilen i 6-7 uker. Jeg hentet bobilen i pausa mi og fikk fylt opp vanntanken, spylt av bobilen litt og bunkret opp det jeg trengte på butikken. Jeg traff på en kollega etter å kjørt andre del av skiftet mitt og ble stående og skravle i 45 minutter om primært bobil. Det er flere som kunne tenke seg å teste ut bobillivet og kanskje har en stor drøm om å kjøpe seg en bobil. Men det er for de aller fleste et stort steg å ta.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/10/tur-med-bobilen-til-gronnetkilen-skjaloy-og-engelsviken-brygge/

Tur med bobilen til Fløterveien – Visterflo i regnet

Når jeg dro fra Puttesund søndag kveld var det ikke for å kjøre hjem og parkere bobilen, jeg skulle bo i bobilen hele kommende uke da de renoverte vann og kloakk hjemme i borettslaget jeg bor i. Så da gikk turen innom for å tømme toalettanken, gråvannet og fylle opp vanntanken før jeg kjørte til Kongsten fort. Det ville være min base de neste dagene når jeg skulle på jobb hver dag. Jeg tenkte ikke å skrive detaljert om hver av ukedagene, det er ikke så veldig mye å skrive hjem om uansett. Det var i bunn og grunn jobb hver dag og litt gjøremål. Jeg fylte diesel på mandag, var i bobilen hele tirsdag, en tur hjem for å hente barberhøvel, skrive en timeliste, innom Biltema for å kjøpe noen skrutrekkere på onsdag og på torsdag hadde jeg selskap og middag i bobilen. På fredag var det jobbing og hjem for å hente et håndkle som jeg skulle bruke rett innenfor bodelsdøra i bobilen og hente en pakke fra Bokkilden.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/09/tur-med-bobilen-til-floterveien-visterflo-i-regnet/

En omfattende runde på Kjøkøy fort med bobilen

Hovedårsaken til at jeg dro til nettopp Puttesund den siste helgen i september var fordi jeg hadde gjort en avtale om at jeg skulle få ta en titt inn i kanonbunkeren til nedre kanon igjen. Jeg har vært innom denne kanonbunkeren tre ganger tidligere, første gang var med Erik Dreyer i august 2013, andre gang var under en åpen kanonbunkerdag en søndag i april 2014 og den tredje gangen var også under en søndagsåpen kanonbunkerdag på Kjøkøy fort i september 2016. Jeg har vært mang en gang innom Kjøkøy fort i mellomtiden, men det hadde altså vært mange år siden sist jeg hadde fått tatt turen innom kanonbunkeren og tatt 10,5 cm SKC/32 kanonen i nærmere øyesyn. Noen vil kanskje synes at har man først sett det en gang, så har man sett det, og ferdig med det. Men jeg har ingen problemer med og synes det er veldig fint å få muligheten til å stadig komme tilbake til steder jeg liker meg. Og jeg tar alltid bilder når jeg er på slike turer! Jeg går rett og slett ikke lei av å ta bilder av fort, festninger, kanoner og militærhistoriske steder! Rett og slett!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/08/en-omfattende-runde-pa-kjokoy-fort-med-bobilen/

Tur med bobilen til Puttesund

Den siste helgen i september ble det litt ekstra å pakke, da jeg skulle bo i bobilen fra fredag til søndag i uka etter. Jeg har tjuvstarta helga før fredag og jeg har valgt å bli i bobilen til både mandag og tirsdag tidligere selv når jeg skulle på jobb disse dagene. Jeg har også bodd i bobilen igjennom hele jula og nyttår tidligere. Denne gangen blir det en generalprøve på å bo i bobilen over en lengre periode. Årsaken denne gangen er at jeg ikke vil ha vann og kloakk hjemme i leiligheten denne uka. Full rehabilitering av badene våre i borettslaget jeg bor i er i gang og snart vil jeg måtte bo i bobilen i mange uker. Alternativet er fryktelig upraktisk synes jeg, så jeg velger heller å flytte ut i bobilen og dermed ha full kontroll, slippe å bruke ei brakke ute på plassen når jeg skal på “badet”.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/07/tur-med-bobilen-til-puttesund/

To netter ved Røgden bruk i Finnskogen med bobilen

Batteriet var på 67% når jeg dro fra Langneset, Halsjøen i Finnskogen. Hovedårsaken for å flytte på seg var fordi kjøleskapet var i ferd med å gå tom. Det var ikke så mye igjen i vanntanken heller, men det kunne jeg regulert bedre hvis jeg hadde hatt mulighet til å bli ved Langneset i to netter til. Fordelen med å flytte på seg nå etter frem netter er jo selvfølgelig at jeg kunne få se et sted til av de tilsammen seks stedene jeg hadde plukket ut på forhånd. Jeg skulle innom Elverum for å benytte tømmestasjonen der. Men jeg gjorde mildt sagt en liten brøler av et veivalg. Istedenfor å kjøre den samme veien tilbake som jeg hadde kommet, kjørte jeg en annen vei, nordover i håp om at jeg skulle være raskere fremme på riksvei 25. Men det var som sagt overhodet ikke noe sjakktrekk, det viste seg å være flere mil med grusvei! Grusvei hele veien opp til riksvei 25 faktisk!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/06/to-netter-ved-rogden-bruk-i-finnskogen-med-bobilen/

Fem netter ved Langneset, Halsjøen i Finnskogen med bobilen

Fra Hallangen gikk turen videre nordover mot Finnskogen. Selv om jeg bare hadde hatt to netter siden sist jeg fylte og tømte ville jeg gjerne finne en tømmestasjon på veien for å ha tom gråvannstank, tomt toalett og full vanntank før jeg kjørte inn i Finnskogen. For å slippe å avbryte idyllen tidligere enn nødvendig. Jeg levde ihvertfall i håpet om at dette kom til å bli idyllisk! Siden jeg aldri hadde vært i Finnskogen før eller heller aldri vurdert å dra til Finnskogen med bobilen, visste jeg ikke helt hva jeg hadde i vente. Jeg kjørte selvfølgelig ikke helt på måfå, jeg hadde gjort litt research på forhånd. I de to artiklene jeg hadde snublet over om Finnskogen som mente at Finnskogen var et eldorado for oss i bobil, fikk jeg selvfølgelig noen tips. I tillegg har jeg søkt og lett i flere grupper på Facebook, apper og i tillegg studert satellittbilder på Google maps selv!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/05/fem-netter-ved-langneset-halsjoen-i-finnskogen-med-bobilen/

To netter ved Hallangen på vei til Finnskogen med bobilen

Så kom omsider ferien jeg trodde jeg skulle hatt uka før og tur nummer 100 med bobilen! Ikke alle 100 turene med min nåværende bobil riktignok, jeg hadde 70 turer med den første og dette er tur nummer 30 med min nåværende bobil. Jeg hadde tidligere i 2021 lest om Finnskogen som et eldorado for oss med bobil. Aldri tenkt på Finnskogen som noe alternativ tidligere faktisk. Men det var et par nettsteder som skrev veldig varmt om nettopp Finnskogen. Jeg hadde derfor tatt en nærmere titt og lurt på å ta turen til Finnskogen ved flere anledninger i løpet av 2021. Men det var ikke gitt at jeg faktisk skulle ende opp i Finnskogen denne gangen, da jeg var litt usikker på værvarselet. Jeg hadde sørget for å få på litt lading og få i gang kjøleskapet allerede på tirsdag, da jeg hadde planer om å hente bobilen på torsdag.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/04/to-netter-ved-hallangen-pa-vei-til-finnskogen-med-bobilen/

Med kortreist tur med bobilen til Fløterveien – Visterflo rundet jeg 99 turer på tre år

Siden sist har jeg valgt å returnere campingbordet jeg hadde kjøpt. Jeg var ikke fornøyd med stabiliteten og ville se om jeg kunne finne meg et nytt bord. Denne helgen trodde jeg oppriktig at min “høstferie” skulle starte. Jeg hadde bedt om å få uke 36, alternativt uke 37. Jeg legger alltid inn ferien jeg ber om å få i Google kalender med en gang, så det ikke skal være noen tvil. Når jeg mottok “tildelingen” av ferien ved nyttår la jeg ikke merke til noe spesielt, alt så ut til å være i orden i henhold til ønskene jeg hadde levert. Jeg hadde også i et møte på tirsdag fleipet litt om dette om at jeg kom ikke under noen omstendighet til å komme på jobb på mandag, uavhengig av hva drift og SelfService (hvor vi ser våre arbeidstider) måtte si. Jeg skulle på ferie, ferdig snakka. Men når jeg på torsdag ser at jeg har blitt tildelt skift til uka og ikke blitt satt i ferie begynte jeg å bli litt usikker, mildt sagt.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/03/med-kortreist-tur-med-bobilen-til-floterveien-visterflo-rundet-jeg-99-turer-pa-tre-ar/

Turer med bobilen til Gansrød og Kongsten fort

Den siste helgen i august startet jeg turen med å hente bobilen allerede på torsdag og hadde planlagt å bli i bobilen helt frem til tirsdag. Etter jobb torsdag kjørte jeg ut til Kongsten fort for å stå der til fredag morgen, men der var det allerede ganske mange biler og en bobil som stod på langs, så jeg kjørte videre til Gansrød isteden. Der var jeg alene som vanlig. Spiste middag og så filmen Inside Man (2006) før det var på tide å komme seg i seng. Jeg skulle ikke skrekkelig tidlig opp på fredag, men vekkerklokka begynte å mase klokka 04.50 og kjørte fra Gansrød mot jobben klokka 06.17. Den lille turen fra Gansrød til jobben ladet opp batteriet fra 92% til 99%! Jeg kjørte skiftet mitt, både første og andre del. Slapp å smøre meg lunsj i pausa mi denne dagen, da det var baguetter til alle på spiserommet!

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/02/turer-med-bobilen-til-gansrod-og-kongsten-fort/

Tur med bobilen til Gansrød

Den tredje helgen i august startet jeg turen på fredag men hadde planer om å bli i bobilen til mandag. Henta bobilen i pausa mi på fredag og gjorde klart det meste, men tok turen tilbake til foreldrene mine etter jobb. På vei til foreldrene mine tok jeg en tur hjemom for å hente en ekstra dyne og pute for å ha alle muligheter åpne denne helgen. Jeg hadde gjort en avtale om at en god venn av meg skulle komme innom på lørdagen. Men det var ikke avklart om det ble dagsbesøk eller overnatting enda. Etter å sittet ute og skravlet i flere timer på verandaen hjemme hos foreldrene mine tok jeg turen til Fløterveien – Visterflo. Jeg var litt spent på om det ville være plass til meg når jeg kom så sent som klokka 19.52 en fredag kveld. For meg så det faktisk ikke ut som det var noen i området i det hele tatt. Men jeg la naturlig nok merke til at de hadde rigget til et stort partytelt borte ved museet.

Fortsett å lese

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/01/tur-med-bobilen-til-gansrod/