Når jeg var ferdig ved Solbergfoss kraftverk gikk turen videre hjemover via Sæbyvannet til Pæddekummen. Der fikk jeg tømt gråvannet og de to toalettankene. Men her hadde jaggu noen vært litt uheldig eller slurvete om du vil, og klint noe forferdelig med gråvannet. Vedkommende hadde nok ikke helt truffet rista og det hadde rent ut over hele plassen. Hvis det bare hadde vært brukt vann med litt såpe i, hadde ikke dette bydd på så store problemene. Men dette var en illeluktende affære som vedkommende som kvitta seg med denne shiten burde rydda opp i selv. Men etter at jeg hadde fått tømt det jeg skulle, flytta jeg bobilen bort til en av bobilplassene og tok frem vannslange og vanndyse. Jeg koblet meg på vannkrana på tømmestasjonen og spylte bort det illeluktende klinet etter beste evne. Ihvertfall så langt jeg kunne komme med den seks meter vannslangen som jeg brukte.
Kategori: Bobil
des 18 2022
Tre netter ved Gansrød med bobilen
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/18/tre-netter-ved-gansrod-med-bobilen/
des 17 2022
En tur til Solbergfoss kraftverk med bobilen
Fra Vamma kraftverk gikk turen videre til Solbergfoss kraftverk som bare ligger en halvtime unna. Men steike, bakken opp fra Vamma kraftverk ødela dieselforbruket mitt. Det steg fra 0,78 til 0,79 bare på den “lille” (ganske bratt da) bakken opp derfra. Jeg hadde ikke planer om å overnatte ved Solbergfoss kraftverk, så jeg parkerte på parkeringsplassen på høyre side med en gang man kommer til kraftverket. Men hvis man kjører over demningen og over på den andre siden, er det en grusplass der som jeg vet at det er mulighet til å stå parkert på. Så etterpå at det faktisk er mulig å stå der i tre døgn uten at man blir “jaget bort”. Men før jeg ruslet en runde på Solbergfoss kraftverk som jeg besøkte for første gang i 2015, spiste jeg lunsj i bobilen. Med mindre man bare skal ut en liten tur, er det greit å få litt mat i magen før man skal ut og rusle litt. Hvis ikke begynner det ganske fort å rumle i magen og gjør dagen “sur”.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/17/en-tur-til-solbergfoss-kraftverk-med-bobilen/
des 11 2022
En natt ved Vamma kraftverk med bobilen
Jeg måtte dra fra Rånåsfoss kraftverk en dag tidligere enn jeg hadde tenkt, da vannpumpa mi tok kvelden midt under lørdagens dusj. Overlykkelig over at jeg skulle få hjelp til å få bytta vannpumpa en lørdag kveld, valgte jeg å kjøre til Askim. En god venn av meg som hadde kommet på besøk fulgte etter i sin egen bil. Men herregud for en svingete og forferdelig vei fra Rånåsfoss til Askim, vi kjørte 172 fra Sørumsand til Fet, Fetveien videre mot Skjønhaug og 115 / Trøgstadveien til Askim. Men men, jeg var overrasket over at jeg bare brukte fire minutter lengre tid på å kjøre denne strekningen enn det Google maps hadde estimert at jeg skulle bruke. Vi var fremme klokka 16.48. En annen ting som imponerte meg var at dieselforbruket fortsatt var på 0,78 liter per mil! Han som skulle hjelpe meg med vannpumpa kom etter en liten stund, jeg hadde allerede rydda tomt den delen av senga som måtte løftes vekk slik at man kom til vanntanken som ligger på høyre side under senga.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/11/en-natt-ved-vamma-kraftverk-med-bobilen/
des 09 2022
En natt ved Rånåsfoss kraftverk med bobilen
På vei fra Røgden tok det bare en halvtime før batteriene var fulladet med inntil 99 A lading underveis. Det var en omkjøring før Kongsvinger på grunn av en stengt bru på E16. Google maps ville ha meg på en omkjøringsvei med en bru/undergang med en klaring på bare 3,1 meter. Det hadde sikkert gått helt fint, men jeg valgte å være på den sikre siden og fulgte den skiltede omkjøringen. Etter Kongsvinger var det ut på E16, og der fikk jeg meg en liten overraskelse med at jeg måtte betale 38 kroner i bompenger. Årsaken til overraskelsen er at Google maps påstod at det var en bompengefri rute. Men da hadde nok ikke Google maps fått med seg denne bomstasjonen enda. Men for å si det sånn, det var ikke noe tema å prøve å finne en alternativ rute nå, det var bare å betale og se blid ut. Det er ikke slik at jeg prøver å unngå bompenger for enhver pris. Men hvis det er en alternativ rute som ikke er “til unødvendig hinder” eller tar veldig mye lengre tid, tar jeg heller den.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/09/en-natt-ved-ranasfoss-kraftverk-med-bobilen/
des 06 2022
To netter ved Røgden i Finnskogen med bobilen
Etter syv netter ved Langneset, Halsjøen i Finnskogen ser det seg selv at jeg hadde behov for å finne en tømmestasjon. Erfaringen fra tidligere er at den eneste tømmestasjonen i nærheten er i Elverum, ved Elverum caravansenter. Det blir derfor en liten omvei når jeg hadde tenkt meg videre til Røgden. Men sånn er det bare. Jeg kjørte mot Braskereidfoss, så riksvei 2 til Elverum. Tømte gråvannet først, så de to toalettkassettene. Jeg rygget så nærme vannpåfyllingen som jeg kunne komme når jeg skulle fylle opp vanntanken. Men jeg hadde store problemer med å få fylt vann. Vannslangen hoppet av hver gang jeg startet vannet. Vannet sprutet veggimellom og det er vel unødvendig å si at også jeg ble våt av dette. Jeg var overhodet ikke forberedt på at vannslangen skulle hoppe av den første gangen ihvertfall.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/06/to-netter-ved-rogden-i-finnskogen-med-bobilen/
des 04 2022
Syv netter ved Langneset, Halsjøen i Finnskogen med bobilen
Etter at bobilen har stått store deler av 2022 på grunn av sykdom, skulle jeg omsider ut på første ferietur etter et par amputerte turer. Jeg prøvde meg på en tur i mai som ble fort avslutta på grunn av helsa og en i august på grunn av kjøleskapet. Men nå hadde jeg vært en tur i Askim og fått fiksa kjøleskapet. For å teste ut kjøleskapet på gass, hadde jeg latt det stå på fra mandag til onsdag og det kjølte som det skulle. Når jeg var en tur innom med litt kjølevarer på tirsdag holdt kjøleskapet 3,7 grader og hadde vært nede i 2,5 grader på det laveste. Når jeg kom på onsdag var kjøleskapet på 2,5 grader og hadde vært nedi 1,2 grader på det laveste. Man kan trygt si at kjøleskapet fungerte mye bedre nå! Normalt sett hadde jeg henta bobilen i pausa mi dagen før ferien starta, men med litt vel kort pause ble det utsatt til onsdagen.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/12/04/syv-netter-ved-langneset-halsjoen-i-finnskogen-med-bobilen/
aug 21 2022
Nok en amputert tur med bobilen
Etter å hatt en amputert tur med bobilen til Fløterveien – Visterflo midt i mai har bobilen stått parkert siden. Hvis man ser bort fra de to nettene midt i mai så har bobilen stått siden jeg hadde den siste vellykkede turen som var en kortreist tur med bobilen til Tangen i snøen den andre helgen i januar. Bobilen har med andre ord ikke blitt brukt stort. Men jeg har måttet kjøre en liten tur med den nå og da for at den ikke skal stå seg ihjel. Det er blant annet greit å holde rusta vekk fra bremseskivene. Men da snakker vi bare om en liten kjøretur i distriktet for å trille litt med hjula og bremse av litt rust. Det er mildt sagt en litt annen hverdag enn de to bobilene jeg har hatt har hatt inntil januar i år. Men jeg håper å komme i gang igjen snart. Både med hverdagen og ikke minst turene mine med bobilen og kameraet!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/08/21/nok-en-amputert-tur-med-bobilen/
aug 10 2022
Amputert tur med bobilen til Fløterveien – Visterflo
Bobilen har stått parkert igjennom vinteren siden jeg hadde min siste bobiltur til Tangen den andre helgen i januar. Årsaken til det er at jeg har vært sykemeldt siden 18. januar og er i skrivende stund fortsatt sykemeldt. Den planlagte operasjonen for min navlebrokk gikk ikke helt som jeg hadde sett for meg. Og da tenker jeg primært på hvor lang tid det skulle ta før jeg kom meg tilbake i jobb igjen, for å ikke prøve å dramatisere det altfor mye. Men jeg må virkelig si at jeg kommer til å tenke meg igjennom både en og to ekstra ganger før jeg gjennomgår en frivillig operasjon i mageregionen en gang til. For det har ikke akkurat vært noen dans på roser. Det er det jo heller ikke meningen at det skal være når man er 100% sykemeldt fra å utføre arbeid. Men at det skulle ta så lang tid hadde jeg aldri sett for meg. Jeg hadde blitt skriftlig varslet at jeg ville bli sykemeldt en uke eller to.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/08/10/amputert-tur-med-bobilen-til-floterveien-visterflo/
apr 22 2022
Kortreist tur med bobilen til Tangen i snøen
Den andre helgen i januar henta jeg et objektiv jeg hadde kjøpt fra Stavanger foto og bobilen i pausa mi. Fikk opp varmen, skravla med foreldrene mine og fylt opp vanntanken, men så var det bare å komme seg tilbake til jobb igjen. Handlinga tok jeg etter andre og siste del av skiftet mitt. Jeg har hatt en slik kombinert isskrape og feiekost i både bobilen og bilen en stund nå, for å slippe å måtte flytte dem frem og tilbake. Men så hadde jeg klart mesterstykket å bruke isskrapa jeg hadde i bobilen og legge den bak i bilen istedenfor bak i bobilen. Jeg tok det ikke for gitt at jeg ikke kom til å trenge en feiekost og/eller isskrape i løpet av denne helgen, så da ble det en tur innom Biltema for å kjøpe en ny. Da har jeg totalt tre slike. Men bedre med for mange enn for få tross alt. Jeg kjørte så rett ut til Tangen for å rigge meg på plass “nede” hvor jeg bare hadde vært en tur innom tidligere. En utrolig fin liten grusplass helt nede ved brygga og ikke på selve parkeringsplassen!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/22/kortreist-tur-med-bobilen-til-tangen-i-snoen/
apr 21 2022
Kortreist nyttårstur med bobilen til Gansrød og Pernes
Nyttårsaften startet med å kjøre et skift med linje 4 og 112. Jeg kan ikke huske om jeg noen gang har kjørt buss på julaften eller nyttårsaften noen gang. Men det er en første gang for alt. Jeg slipper dessverre ikke unna lengre. Men må si at jeg satt pris på å få nyttårsaften istedenfor julaften. Etter jobb henta jeg bobilen hjemme hos foreldrene, måtte bare skrape is og få opp varmen i den først. Mens varmen gikk for fullt benyttet jeg sjansen til å slå av en prat med foreldrene mine før det bar avgårde for å fylle opp bobilen med det som måtte til for å komme seg igjennom nyttårshelgen! Jeg skulle få min tredje dose med koronavaksine på mandag, så jeg skulle bare kjøre et kort skift først. Siden jeg hadde blitt varslet at jeg ikke ville ha vann og kloakk hjemme den mandagen, var det lett å bare bli i bobilen til vannet var tilbake.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/04/21/kortreist-nyttarstur-med-bobilen-til-gansrod-og-pernes/
Siste kommentarer: