Innlegg fra denne forfatteren
Det kom nok som en overraskelse at Kimi Raikkonen (McLaren) kjørte inn til raskeste tid i den tredje kvalifiseringen på Monza idag. Han var bare 0,002 sekunder raskere enn Michael Schumacher (Ferrari). Jeg går ut ifra at Ferrari har gjort alt hva de kunne for å sikre seg pole position på hjemmebane foran den italienske fansen idag, men måtte se seg slått av finske Kimi Raikkonen med 0,002 sekunder. Men jeg tipper at Ferrari allikevel er ganske fornøyde med kvalifiseringen, med Michael Schumacher på 2. startspor og Felipe Massa på 4. startspor. Fernando Alonso (Renualt) kvalifiserte seg nemlig bare til 5. startspor.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/09/kimi-raikkonen-stjal-pole-position-foran-ferrari-fansen-pa-monza/
Det ble en film til i kveld, I, Robot denne gangen! Handlingen til I, Robot er lagt til 2035, hvor robotenes utbredelse er kommet langt på vei. I sammenheng med lanseringen av en ny modell er det snakk om en robot per 5. menneske. Det virker kanskje litt snodig at man i 2035 fortsatt bruker Converse All-Star «Chucks» sko, men det er nok bare hovedpersonen som er litt nostalgisk og glad i retroting. Men det hører også med at han er veldig skeptisk til alle disse robotene og er på utkikk etter «the bad one».
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/09/i-robot/
Jeg har i kveld omsider fått sett filmen The Day After Tomorrow. Jeg har tidligere lest og hørt at filmen kanskje har vært en smule overdrivelse, og det kan nok sant sies at farten på denne katastrofen var enormt høy, men det er jo måte på hvor lang en film kan være også! Men seriøst, først ble jeg veldig overrasket over at det var Dennis Quaid som hadde hovedrollen. I tillegg var det mange kjente fjes, både fra film og tv-serier, blant annet Ian Holm og Jake Gyllenhvaal (Brokeback Mountain).
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/09/the-day-after-tomorrow/
Det har idag blitt bekreftet at Henning Solberg har en sponsorpakke på tilsammen 50 millioner i boks for 2007 og 2008. Det betyr at Henning har mulighet til å kjøre alle 16 WRC-rundene i 2007 og 2008. Hvilket team han skal kjøre for er forløpig ikke offentliggjort. I år kjører han en Peugeot 307 driftet av Bozian Racing, mens det er Ford og Kronos (Citroen) som lokker mest. Det er utrolig gøy at det går riktig vei for Henning for tiden, både når det gjelder resultater og ikke minst sponsorer og at flere team er nå interessert i å ha han som fører.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/08/full-wrc-sesong-for-henning-solberg-i-2007-og-2008/
Renault har idag bekreftet at finske Hekki Kovalainen skal kjøre for dem neste år ved siden av Giancarlo Fisichella. Kovalainen overtar derfor racingsetet til Fernando Alonso som kjører for McLaren neste år. Kovalainen har vært testfører hos Renault i år, men har ingen racingerfaring i Formel 1. Det er derfor utelukket at Kimi Raikkonen skal kjøre for Renault neste år. De gjenværende mulighetene for Kimi Raikkonen blir derfor færre og færre. Jeg går ut ifra at det meste er klart for neste år, vi har bare ikke fått vite om det enda.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/06/renault-bekrefter-kovalainen-for-2007/
Jeg er nå om dagen på teorikurs hos Wright Trafikkskole. Startet i går og er der hver dag denne uka, med unntak av torsdag. Siste dag er mandag, da skal vi også gjennomgå en test-teoriprøve og gå igjennom og se hva vi gjorde galt, og hva vi gjorde feil på. Hittil har vi vært primært innom forskjellige bremsesystemer, kjøre/hviletid og ikke minst nyttelastberegninger. Forløpig har vi bare beregnet nyttelast på lastebil (klasse C), men i morgen skal vi også se på hvordan dette gjøres på buss (klasse D). Onsdag og fredag i neste uke er kun for de som skal ta vogntog (klasse CE) og de vil også gjennomgå nyttelastberegning på vogntog.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/05/pa-teorikurs-om-dagen/
Etter at kvalifiseringen på Mosport-banen i Canada ble avlyst i går pga voldsomt regnvær, var det de beste tidene til hver enkelt bil fra testen på fredag og de to fritreningene på lørdag som utgjorde startlisten. Allan McNish og Rinaldo Capello startet fra 2. startspor, men Emanuele Pirro og Frank Biela som bare hadde konsentrert seg om løpsoppsett på sin Audi R10 TDI, måtte nøye seg med 6. startspor. Av alle de årene jeg har fulgt ALMS er det uhyre sjeldent at dette har skjedd, det er derfor veldig liten sjanse for at man må ha i bakhodet under treningene at de tidene vil til syvende og sist bli kvalifiseringstiden.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/04/audi-r10-tdi-vant-og-sikret-alms-tittelen-pa-mosport/
Tom Kristensen startet fra 2. startspor i dagens DTM-løp på Zandvoort, men tar umiddelbart starten da Jamie Green (Mercedes) misser og ramler ned til 4. plass. Tom Kristensen, Martin Tomczyk og Mattias Ekström ligger 1-2-3 store deler av løpet, men Mattias Ekström blir kræsjet av banen og må inn i pit for å skifte ett dekk. Han faller derfor nedover resultatlisten og er uten en sjanse til å komme seg opp i teten. Mattias Ekström ender på en 13. plass. Tom Kristensen og Martin Tomczyk lå 1-2 igjennom 36 av 38 runder (og kjempet seg oppover i feltet igjen etter første pit stop). Men Bernd Schneider presset Tomczyk store deler av løpet, og når det gjenstod 2 runder klarte ikke Tomczyk å holde han bak lengre, takket være dekkslitasje. Tom Kristensen vinner med Bernd Schneider på 2. plass og Martin Tomczyk tok 3. plassen. Heinz-Harald Frentzen kjørte inn til 5. plass og Timo Scheider tok 6. plassen.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/03/tom-kristensen-vant-pa-zandvoort/
Foran årets Rally Japan hadde Petter Solberg ikke like store forhåpninger som tidligere år, men hadde forhåpninger om å komme på pallen. Den drømmen ble nok knust allerede på fredag med store bremseproblemer. Petter raste derfor ned til 8. plass allerede etter fredagens kjøring, 3,5 minutter bak ledende Marcus Grönholm. På lørdagen hadde han såvidt jeg vet ingen store problemer og klarte å kjøre seg opp til en 7. plass. Marcus Grönholm derimot hadde hatt litt problemer på en etappe og ble derfor kjørt forbi av Sebastian Loeb. Etter lørdagens kjøring ledet Loeb med 25 sekunder på Grönholm. På søndagens første etappe allerede var det store bremseproblemer for Petter Solberg og han tapte derfor masse tid igjen på søndag. Bare på en etappe alene tapte han 3,5 minutter. Petter raste derfor ned til 8. plass igjen etter søndagens kjøring, 11:43 bak vinnende Loeb. Loeb vant derimot ikke med en større margin enn 5,6 sekunder denne helgen.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/03/ingen-rally-japan-suksess-for-petter-solberg/
Jeg har idag vært igjennom 6 timers sikkerhetskurs på vei med buss. Vi var selvfølgelig igjennom den daglige sikkerhetskontrollen av bussen. (sjekk av oljenivå, kjølevæskenivå, lufttrykk i dekkene og at alle lysene på bussen virker) Vi planla også den ruta vi skulle ta på kartet og noterte ned de veivalgene vi skulle gjøre underveis. Vi måtte også sjekke om de veiene var godkjent for tunge kjøretøyer. Jeg husker ikke alle veinummerne nå, men det var riksvei 109 mot Sarpsborg, mener det var riksvei 111 i retning Rakkestad. Mener at vi så endte opp på riksvei 22 før vi var i Rakkestad. Så kjørte vi riksvei 124 mot Askim.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/08/31/sikkerhetskurs-pa-vei-i-bussen/
Siste kommentarer: