Innlegg fra denne forfatteren
Jeg har ikke hatt anledning til å se på eller følge med på noe motorsport denne helgen, men artiklene må produseres allikevel. Flere høydepunkter denne helgen, men Petter og Henning Solberg hadde masse problemer. Det har vi ihvertfall blitt veldig vant til når det gjelder Petter Solberg. Han endte Rally Kypros på en 8. plass, mens Henning Solberg kjørte inn til en 6. plass. Marcus Grönholm ledet halve løpet, men Sebastian Loeb trakk til syvende og sist det lengste strådet.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/24/martin-tomczyk-kjorte-fra-pole-til-seier-i-istanbul/
Det er to store oppdagelser jeg har gjort når det kommer til musikk i år. Wolfmother og Dream Theater. Wolfmother er ett ganske ferskt band fra Australia som jeg har skrevet mer om her. Dream Theater derimot er ett ameriansk band som har holdt på siden 1985. Deres første album, «When Dream and Day Unite» ble gitt ut i 1989. De albumene jeg har hørt mest på er «Images and Words» fra 1992 og «Metropolis Pt 2: Scenes from a Memory» fra 1999. I år har Dream Theater gitt ut ett nytt album som heter «Score«. Dette er ett live album spilt inn i Radio City Music Hall i New York, USA den 1. april 2006. Albumet er på 3 cd’er og det første albumet er Dream Theater live alene. Mens på cd 2 og 3 spiller de sammen med symfoniorkesteret Octavarium Orchestra. Såvidt jeg har forstått var det ikke annonsert på forhånd at Dream Theater skulle spille sammen med ett symfoniorkester under store deler av konserten, og at fansen derfor fikk seg en gedigen overraskelse.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/23/dream-theater/
Jeg har idag tilbragt hele dagen i Moss for å være med på ett kurs for ulykkesberedskap. Vi har derfor vært igjennom en masse teori knyttet til det meste som har med ulykkesberedskap og førstehjelp som som man kan få behov for hvis man skulle komme opp i en ulykke. Vi har vært igjennom hvordan man plasserer en person i stabilt sideleie, utfører munn til munn-metoden, hjerte/lunge-kompresjon, hvordan man retter opp en person som henger bevisstløs over rattet og hvordan man skal trekke en hjelm av en motorsyklist/mopedist. Vi har også vært igjennom i hvilken rekkefølge og hva man skal gjøre når man ankommer en ulykke.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/22/ulykkesberedskap/
Vi har idag fått montert en boligalarm fra Hafslund Sikkerhet. De har to type pakker å velge mellom, en med bare innbruddsalarm og en med både innbruddsalarm og brannalarm. Begge koster 990,- i installasjon, den med bare innbruddsalarm koster 299,- kroner i abonnement i måneden og den med brannalarm i tillegg koster 349,- kroner i abonnement i måneden. Denne grunnpakken inneholder to sensorer og en brannalarm hvis man velger den med brannalarm. Hvis man trenger flere sensorer har de en utvidet pakke med 2 valgbare enheter i tillegg, enten sensorer eller brannalarm. Denne utvidede pakken koster 1990,- kroner.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/21/boligalarm-fra-hafslund-sikkerhet/
I dag har vi iløpet av litt over 2 klokketimer hatt en gjennomgang i alle de sikkerhetskontroll-tingene man kan risikere å bli spurt om før førerprøven. Etter at man har tatt den vanlige dagligkontrollen skal man trekke ett kort av sensor. Dette kortet forteller hva vi skal forklare eller utføre. Det vi har vært igjennom idag har vært å kontrollere bremsenes matersystem og manøversystem, om varselanordning for lavt lufttrykk fungerer, om bilens to krets bremseanlegg virker som to uavhengige kretser, vise bruken av fartsskriver når man er to sjåfører, måle slaglengde på en av bremsehevearmene, kontrollere at sperreventilen fungerer som den skal, kontrollere batterier, ettertrekke hjulmyttere, sjekke lufttrykk, måle mønsterdybde, vise fremgangsmåte for lufting av dieselsystemet, påvist nødutganger, førstehjelpsutstyr og brannslukningsapparater.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/21/gjennomgang-av-sikkerhetskontroll-pa-bussen/
Etter en tre ukers pause fra busskjøring med full fokus på teorikurs og teoriprøver har jeg idag vært en tur ute i bussen igjen. Det startet med den daglige sikkerhetskontrollen selvfølgelig, hvor det ble avdekket at sideblinklysene på begge sider ikke blinket. Blinklysglassene ble derfor skrudd av for å sjekke pærene, begge pærene så ut til å ha gått. Vi skrapet også av litt irr på polene for å gjøre at det ble bedre kontakt mellom lyspæra og polene. Siden vi ikke hadde noen reservepærer av den typen tilgjengelig kjørte vi til Esso-stasjonen nede på Rolvsøyveien. Vi benyttet også anledningen til å fylle diesel på bussen. Vi måtte derfor kjøre inn den andre innkjøringen og rundt på baksiden av bygget og opp ved dieselpumpa for lastebiler og store kjøretøy. Kjørelæreren var litt usikker på om bensinmålernåla fungerte som den skulle, siden den hadde stått på halv tank i lang tid. Jeg er usikker på hvor stor dieseltanken er, men vi fikk plass på 300 liter diesel.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/20/sjette-kjoretime-i-bussen/
Det har tatt meg utrolige 3 måneder før jeg har fått rota meg til å høre på debutalbumet til australske Wolfmother. Det er også nå så lenge siden jeg leste noe om dem så jeg ante i grunn ikke hva slags musikk det var. Når jeg satt i gang plata for første gang for 2 dager siden fikk jeg fullstendig bakoversveis med en gang. Hva i hule var dette for noe leven? Men det tok ikke mange sekundene før jeg var fullstendig forelsket i musikken til Wolfmother. Det er ikke til å stikke under en stol at jeg er stor fan av både Led Zeppelin og Black Sabbath den gangen Ozzy Osbourne var med. Wolfmother høres ut som en blanding av disse to tatt rett ut fra 70-tallet.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/19/wolfmother/
Jeg har nå hatt BluePhone i 3 måneder og har idag mottatt den første telefonregninga for BluePhone. Den var på svimlende 16 kroner i «tellerskritt»! Så fort jeg har brukt opp SkypeOut-saldoen min (har 3,27 euro igjen) vil BluePhone-regninga sikkert øke litt, men det ser forløpig ikke ut til at det vil være noe behov for å betale 60,- ekstra pr. måned for å kunne ringe gratis til fasttelefoner. Ellers opplevde jeg for første gang at BluePhone var nede i går, i omlag 4 timer. Jeg prøvde å ta strømmen på ip-adapteret ett par ganger, men det hjalp ikke. Når jeg prøvde å ringe mitt eget nummer (fra en annen telefon) vekslet det mellom at det bare var helt stille og ikke begynte å ringe og at jeg kom til telefonsvareren.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/19/forste-bluephone-telefonregning/
Hvis alt går etter planen på oppkjøringen mandag 25. september, starter jeg hos Borg Buss mandag 2. oktober. Det vil si at det bare er en uke fra oppkjøring til oppstart. Jeg fryktet at behandlingstiden for kjøreseddel (for persontransport mot vederlag) var 2 uker. Da ville jeg isåfall begynne å få rimelig dårlig tid. Jeg ringte derfor til førerkortavdelingen hos Fredrikstad politikammer for å sjekke om det var mulig å sende inn søknaden for kjøreseddel før jeg hadde fått førerkort for klasse D. Det var det dog ingen mulighet for. Men damen hos politiet kunne heldigvis fortelle at kjøreseddel skrev de ut den samme dagen eller dagen etter. Da er det med andre ord ikke noen krise allikevel. Når jeg består oppkjøringen er det bare å ta med kjøreseddelsøknaden, legeattest og førerkortet til politiet. Når jeg har fått skrevet ut den blå kjøreseddelen er jeg klar for busskjøring! 🙂
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/18/kjoreseddel/
Det skjer ikke ofte, men denne helgen er det faktisk ingen motorsport som jeg følger med på. På tanke på hvor mye motorsport jeg følger med på, så er det ganske imponerende at det er ingenting en hel helg. De motorsportgrenene jeg følger med på er Formel 1, WRC, WTCC, STCC, DTM, ALMS, Le Mans og BTCC. Neste år blir det dog en del endringer når det gjelder motorsporten på car.kak.net. I sammenheng med at jeg begynner i ny jobb, er jeg bare nødt til å foreta noen prioriteringer.
Fortsett å lese
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2006/09/17/ingen-motorsport-denne-helgen/
Siste kommentarer: