Jeg må innrømme at jeg synes det er utrolig deilig med litt vårfølelse om dagen! Jeg kan ikke akkurat tenke meg at det er noen som er lei seg for at snøen har smeltet og at sola skinner fra skyfri og blå himmel om dagen! Det har vært utrolig godt for sjelen og ikke minst humøret! Det er veldig deilig å slippe å måtte fyre som rakker’n for å holde temperaturen her inne og ikke minst slippe å måtte skrape is, gå med lue og hansker og slike ting som er helt vanlig om vinteren. Jeg synes dog at enkelte kaster litt vel mye av klærne på en gang, det er tross alt rimelig kjølig i skyggen og ikke minst om morgenen. Det er skremmende å se hvor lite klær enkelte har på seg når de kommer på bussen om morgenen. Klesantrekket på bussen kl 7.40 fra Skjærhalden i morges var sikkert passende utover dagen når sola hadde fått litt tak, men i morges må det ha vært rimelig kjølig!
Kategori: Sko
apr 14 2010
Utrolig deilig med vår
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/14/utrolig-deilig-med-var/
feb 24 2010
Monaco «by day and night» og sitrusfestival i Menton
Gårsdagen hadde vi lagt store planer, det vil si at vi skulle til Monaco og Menton. Sitrusfestivalen skulle vi i motsetning til for 14 år siden se om kvelden i mørket. Da ville parken være opplyst og med «bisarre» lyder. Det var ihvertfall det det stod i programmet som vi fikk hos turistinformasjonen. Det er første gang mamma og pappa har sett sitrusfestivalen i Menton i mørket også. Vi hadde også lyst til å se Monaco både i dagslys og i skumring/mørket. Det ville gi noen utrolig stilige bilder regnet jeg med! Derfor var vi ikke avgårde så fryktelig tidlig i går, men tror vi var avgårde til litt over kl 12. Turen til Monaco skal egentlig bare ta 36 minutter fra Nice sentrum, så da beregnet jeg sånn ca 45 minutter. Men når vi tok «sightseeing-ruta» nede langs vannet tok det nok ganske mye lengre tid. Men det er jo der man virkelig får se landskapet og får tatt bilder underveis!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/02/24/monaco-by-day-and-night-og-sitrusfestival-i-menton/
feb 21 2010
Blomsterparade og karneval i Nice
I går ble mildt sagt en lang dag, men vi opplevde og så veldig mye i går, det tyder også antall bilder jeg hadde med meg hjem i går på. Jeg byttet bildebrikke underveis for ikke å måtte stå i folkemengden midt under karnevalet å måtte gjøre det. Det vil mildt sagt ta litt tid å jobbe seg igjennom 733 bilder. Jeg tok en kjapp titt i natt når vi kom hjem, og det så ut til å være mange bra bilder! Jeg var litt spent på hvordan det ville bli under karnevalet i mørket, men det ser også ut til å ha gått veldig bra! Jeg vil helst ikke bruke blitz på bildene, så da er man avhengig av at karnevalet er litt opplyst. Forrige gang jeg så karnevalet her i Nice var for 14 år siden i 1996, men da så vi karnevalet i dagslys. Vi hadde kjøpt plasser til tribunen, men for å få tatt noen bra bilder endte jeg opp med å gå rundt nede på «bakkenivå». Vi valgte derfor i år å droppe tribunen og prøve å finne oss en bra plass.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/02/21/blomsterparade-og-karneval-i-nice/
feb 18 2010
En tur til CAP 3000 i Saint Laurent du Var
I dag var vi litt senere ut av senga etter å ha strekt kvelden i går litt lengre. Sånn går det når man koser seg med godt drikke og snacks! Men vi var vel i seng nærmere 3 i natt tror jeg. I dag var vi ikke ute av senga før nærmere kl 12, men på tanke på hva slags vær vi har hatt i dag har det vel ikke gjort så mye. I dag har det vært regn, regn og atter regn her nede i Nice eller Villeneuve-Loubet som området heter. Det har derfor ikke vært så veldig fristende å gjøre noe særlig utendørs. Men vi valgte å ta en tur til et stort kjøpesenter som heter CAP 3000 i nærheten. Jeg hadde fått vite at det var ett kjøpesenter med «fine» butikker og stive priser.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/02/18/en-tur-til-cap-3000-i-saint-laurent-du-var/
feb 17 2010
En stille og rolig dag i leiligheten
I dag har vi tilbragt mesteparten av dagen i leiligheten på Le hauts de Vaugrenier. Med unntak av en tur til bakeren for å kjøpe brød, en tur innom turistinformasjonen for å få litt informasjon, en liten sightseeing og en tur ned til Port Marinaen på kvelden når det var i ferd med å bli mørkt. Den første turen kjørte vi litt rundt omkring her nede i nabolaget, rundt pyramideblokkene nede ved vannet, det vil si tvers igjennom Port Marinaen. Jeg fikk tatt noen kjappe bilder fra bilen mens vi kjørte, men det er ganske mye å ta bilder av, så det blir nok en gåtur i dagslys senere, tenker jeg. Men jeg fikk allikevel tatt noen bilder i dag.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/02/17/en-stille-og-rolig-dag-i-leiligheten/
feb 14 2010
Pakket og klar for avreise til Nice
Fredag satt jeg med ned og skrev en sjekkliste for hva jeg måtte huske å pakke ned til turen min til Nice søndag. I dag har jeg vært en tur på Clas Ohlson og kjøpt «bagasjemerkelapper» eller hva det kalles. De skal ihvertfall brukes til bagasjen for å merke den med navn, adresse og telefonnummer. Greit å ha hvis kofferten skulle komme på avveie. I dag har jeg tatt det rimelig stille og rolig, men det har gått med litt tid til pakkingen. Ikke hvis man ser på hvor lang tid selve pakkingen har tatt, men det har blitt pauser, skravling på internett og slike ting innimellom. Da tar ting plutselig litt lengre tid enn man hadde regnet med. På første forsøk bommet jeg litt med vekta på håndbagasjen, den veide 11 kilo, så da måtte det flyttes over noe fra håndbagasjen til bagasjen. Bagasjen kan nemlig veie 20 kilo hos Norwegian.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/02/14/pakket-og-klar-for-avreise-til-nice/
jan 15 2010
Kan du holde tiden neste gang?
Man skal høre mye før øra faller av. I dag fikk jeg streng beskjed om å holde tidene mine neste gang. Jeg var på runden rundt Vesterøy fra Bratte Bakke kl 13.00, Utgårdskilen kl 13.20 og Papperhavn kl 13.30. Det var flere passasjerer på vei fra Utgårdskilen til Papperhavn til Hauge/Åttekanten enn det pleier å være, i tillegg er det jo vinterveier på Vesterøy. I tillegg har det vært såpass mildt i dag at snøen har begynt å «løsne» det vil si at bussen danser litt rundt på de værste stedene, og man må ta det litt roligere. Derfor var jeg ikke på Åttekanten skole før ca kl 13.40 i dag. I ruteheftet står det sikkert kl 13.35, men det er tross alt i Hauge-krysset og ikke på Åttekanten. Selv om det er veldig mange som tror at mellomtiden er på Åttekanten. Men uansett så var dette ganske normalt, selv på sommerføre vil man ikke klare å kjøre fra Papperhavn til Åttekanten på 5 minutter.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/01/15/kan-du-holde-tiden-neste-gang/
des 19 2009
Det blir hvit jul
Som metrologene har meldt en stund, i dag kom den etterlengtede snøen for å få en hvit jul. Snøen medbringer seg dog en del ulemper, men det får vi vel leve med for å få en hyggelig hvit jul. Det hører liksom med til jula. Det er ikke noe som er værre enn ei jul med regn og skikkelig møkkavær! Da er det bedre med litt kuldegrader og snø, ikke sant? Det blir dog litt vankseligere å komme seg frem på veiene enn med tørr asfalt, men vi bor jo tross alt i Norge. Selv om vintrene blir bare kortere og kortere, er det nok lenge til vi får en helt grønn vinter, selv med global oppvarming. Jeg merket forøvrig ikke noe til denne globale oppvarmingen i går når det var 15 minusgrader her på Veum! I dag har det derimot ikke vært mer enn 3 minus på dagen og 6-7 minusgrader nå i kveld!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2009/12/19/det-blir-hvit-jul/
des 16 2009
Fairytale of New York – julestemning
Etter jobb på mandag og tirsdag har jeg vært en tur på Norby shoppingsenter og utforsket den nye delen av kjøpesenteret for første gang. Må innrømme at det har blitt enormt stort det kjøpesenteret. Det er jo faktisk en stund siden den nye delen av kjøpesenteret ble åpnet nå, men jeg har bare ikke hatt tid eller lyst til å se meg omkring i den nye delen. Men tirsdag og onsdag etter jobb var jeg altså klar for å ta kjøpesenteret i nærmere øyesyn. Med som målsetning å kanskje få kjøpt noen av de julegavene jeg ikke har fått kjøpt enda. Men jeg har vel en gang for alle fått konstantert at å rusle rundt i gedigne kjøpesentre nesten uten mål og mening ikke er helt min greie. Ikke klarte jeg å finne noe særlig med julegaver heller. Jeg klarte å komme hjem med en liten ting, men det kunne jeg forsåvidt ha kjøpt hvor som helst.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2009/12/16/fairytale-of-new-york-julestemning/
des 16 2009
Nye utfordringer?
Etter å hatt en varm periode i noen dager har kuldegradene kommet over oss igjen, det medfører som regel at vann fryser til is, det rimer både her og der og ikke minst at det kan komme litt snø. Snøen har det ikke kommet så veldig mye av enda, de vinterglatte veiene har det også vært moderat av, men i dag har jeg mildt sagt vært på glattisen. Det var kuldegrader på mandag, det var saltet på hovedveiene og det var ingen problemer på sideveiene. Tørt og fint. Tirsdag var det på plussiden og det frøs derfor på litt, men fortsatt ingen problemer. I dag har det vært kaldere enn på lenge og jeg var derfor spent på hvordan føret ville være. Hovedveiene er saltet som vanlig, men det er ikke salt å spore enten ned til Papperhavn, Bukta eller til Ed for den saks skyld. Men det har bare vært flekkvis glatt på Vesterøy i dag.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2009/12/16/nye-utfordringer/
Siste kommentarer: