I dag var det tilbake til hverdagen bak bussrattet igjen. Akkurat som forventet sov jeg litt dårlig i natt, men regner med at det blir bedre neste natt. Er alltid sånn etter helg, ferie eller når jeg skal snu døgnet. I tillegg hadde jeg mye å tenke på i går kveld, uten at vi bør gå inn på detaljene. Men dagen i dag på jobb har utartet seg uten noen overraskelser. Det vil si at bussen har gått som den skal, passasjerene har vært helt greie å ha med å gjøre og x antall skoleelever har glemt skolekortet sitt hjemme. Akkurat som en vanlig dag på jobb. Jeg må innrømme at det er en stund siden jeg ga opp å følge opp skolekortene til elevene. På et tidspunkt går man rett og slett lei av å bruke energi på det. Da er det lettere å bare nikke og sende dem inn i bussen. Det gjør ikke saken noe bedre, heller tvert imot, men er det meningen at vi skal drive med barneoppdragelse?
Kategori: Sko
apr 28 2010
Fra skolebenken tilbake til hverdagen
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/28/fra-skolebenken-tilbake-til-hverdagen/
apr 27 2010
Verneombud på kurs – dag fem
I dag har vært siste dag på grunnkurset i arbeidsmiljø på Hotel City. Jeg har derfor fått kursbeviset for at jeg har gjennomført det obligatoriske 40 timers kurset for et verneombud. Da skal jeg være bedre rustet til å vurdere HMS-saker og den nødvendige «myndigheten» for å sette foten ned hvis det oppstår grove hendelser/tilstander som er til fare for liv og helse. Utlært eller ekspert på arbeidsmiljøloven blir man nok aldri, og skal man gå enda grundigere i materien trenger man nok mye mer enn 40 timer på dette. Det er mildt sagt ganske omfattende lover og regler. For ikke å snakke om at det er en del av lovparagrafene som ikke er entydige og er åpen for tolkning. I «Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven)» er det i tillegg med kommentarer som skal forklare lovteksten nærmere. Det skal gjøre det lettere å forstå hva det menes med lovteksten.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/27/verneombud-pa-kurs-dag-fem/
apr 26 2010
Verneombud på kurs – dag fire
I dag var det tilbake til verneombudkurset på Hotel City her i byen. Jeg hadde derfor mulighet til å sove helt til kl 7 og parkerte bilen på Hotel Valhalla på toppen av sentrum! Der er det ikke mange minuttene gange ned til Hotel City nemlig. Jeg er tidlig ute som vanlig, har som regel vært på plass mellom 8.05 og 8.10, kurset begynner ikke før kl 8.30. Jeg var på vei til å gå bort til den delen av hotellet som vi har vært hittil, på to forskjellige rom men ikke så langt fra hverandre. Men en av de på kurset ropte til meg at vi skulle være på ett nytt rom i dag. Og etterhvert som sofaene og stolene utenfor rommet fylte seg opp, gikk den ene etter den andre med fast kurs mot det «gamle» kurslokalet. Man får vel skylde på at det er «tidlig» om morgenen og at man går uten å nødvendigvis reflektere over hvilke mennesker som befinner seg på hotellet?
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/26/verneombud-pa-kurs-dag-fire/
apr 25 2010
En tur til Sverige
Jeg drar jo forholdsvis ofte en tur til Sverige, nesten en gang i uka, eller minst en gang annenhver uke. Jeg kombinerer det som regel med å fylle opp bensintanken på bilen i tillegg. Men siden jeg har vært på kurs i 3 dager denne uka, har det ikke gått med så mye bensin som vanlig. Jeg hadde derfor ikke planlagt noen tur til Sverige denne helga. Men når en kompis spurte om jeg hadde lyst til å bli med en tur til Sverige i ettermiddag, var jeg ikke vanskelig å be. Så etter en hårklipp, en dusj og en barbering ble jeg hentet her hjemme for en tur til Sverige for å handle. Vi ble raskt enige om å dra til Nordby, kompisen ville innom Nordby Supermarket eller hva det heter (den «gamle» matbutikken) og jeg pleier å dra på MaxiMat for å handle. Da foreslo jeg at vi drar til Nordby Supermarket først, så kunne det jo hende at vi slapp å dra innom begge butikkene.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/25/en-tur-til-sverige/
apr 25 2010
Hyggelig helg med venner
Denne helgen hadde jeg i utgangspunktet ikke lagt noen planer, men det blir som regel et eller annet allikevel. Det blir for kjedelig å sitte alene hele helgen også. Fredag var jeg hos en kompis som hadde litt lyst på besøk mens kjæresten var en tur i Gøteborg. Vi koste oss derfor med pizza fra Grålum pizza og med litt tv-titting. Det startet med Norske talenter, et program jeg vanligvis ikke ser på med mindre jeg er på besøk hos noen. I bunn og grunn ser jeg jo egentlig ikke på tv i det hele tatt her hjemme. Det eneste jeg følger med på er LOST, men det laster jeg i tillegg ned. Da har jeg mulighet til å se det når jeg har tid og anledning fremfor å måtte sette av et bestemt tidspunkt en spesiell dag. Med de tidene jeg som regel må stå opp, er det vanskelig å følge med på noe som helst på tv.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/25/hyggelig-helg-med-venner/
apr 21 2010
Verneombud på kurs – dag tre
I dag var tredje og siste dag, men vi skal tilbake på kurs mandag og tirsdag til uka. Men i morgen er det altså busskjøring som gjelder. I dag har vi hatt samme «lærer» som på mandag, i grunn en ganske grei kar til å presentere stoffet. Han liker ikke å bruke powerpoint-presentasjoner og det blir prating, skriving på ei tavle og litt på web ved behov. Jeg må innrømme at dette er en mye bedre måte å presentere stoffet på. Ellers blir det mye lesing fra powerpoint-presentasjonene. Man får nok mye mer kontakt med «elevene» på denne måten. Men det er ikke til å stikke under en stol at det er ganske tørre greier. Eller sagt på en annen måte, sengelektyre som du garantert sovner av. Men det er interessant og ikke minst nyttig i arbeidslivet. Spesielt når man tar på seg verv som verneombud, hovedverneombud og ikke minst tillitsvalgt.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/21/verneombud-pa-kurs-dag-tre/
apr 19 2010
Verneombud på kurs
Jeg nevnte allerede på fredag at jeg skulle på kurs denne uka, nærmere bestemt mandag, tirsdag og onsdag. I tillegg skal jeg på kurs mandag og tirsdag neste uke. Kurset er et obligatorisk grunnkurs i arbeidsmiljø for alle som er verneombud eller hovedverneombud. Det er for å få den nødvendige innsikten i arbeidsmiljøloven og hva som må til for f.eks å stanse arbeid, produksjon eller busser for den saks skyld. Det er vel i hovedsak det som er mest aktuelt i min bransje. Men det kan også være forhold på vinterføre som er til umiddelbare fare for både liv og helse. Men det er ganske graverende forhold som må være tilstede for at man skal kunne stoppe dette. Men samtidig er det ingen «bevis» som må forelegge, det blir en subjektiv vurdering fra verneombudet sin side.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/19/verneombud-pa-kurs/
apr 16 2010
Endelig helg, nye utfordringer til uka
Nå har riktignok denne arbeidsuka bare bestått av fire dager, men det er allikevel utrolig deilig at det er helg! Det er det alltid, er det ikke? Man gleder seg jo hele uka til helgen. Ikke at man nødvendigvis skal gjøre så veldig mye, men det er utrolig deilig å ha fri, ha mulighet til å sove litt lengre, slappe av og gjøre det man har lyst til! For min del skal jeg faktisk ikke på jobb igjen før på torsdag. På mandag, tirsdag og onsdag skal jeg på kurs. Men det kommer jeg mer tilbake til senere. I dag har det i grunn ikke skjedd noe spesielt. Men det er forsåvidt helt greit, ikke det noen hyggelige overraskelser i ny og ne er hyggelig! Men dagen i dag startet ganske kjølig med 0 grader her på Veum! Jeg måtte faktisk skrape is på frontruta på bilen i morges! Det er en stund siden sist jeg måtte gjøre!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/16/endelig-helg-nye-utfordringer-til-uka/
apr 15 2010
Nydelig kveld ved vannet
Jeg hadde lyst til å ta en tur ut i kveld, så jeg tok med meg kameraet og kjørte en tur, litt på måfå hadde i grunn ikke bestemt meg for hvor jeg skulle dra. Skrivingen i bloggen henger ofte sammen med at jeg tar bilder, og siden jeg har kommet litt på gli de siste dagene igjen, tenkte jeg at det kunne være hyggelig å ta noen bilder også, hvis jeg kom over noe interessant. Jeg kjørte først i retning Gressvik på innfartsåra, men valgte å kjøre Mosseveien inn til byen og Storgata bort til Kråkerøybrua. Så ville jeg ta en titt på Kallera og Alshus. Det er steder (rettere sagt avkjøringer) jeg passerer på Alshus-sløyfa med bussen hver eneste dag. Men jeg har aldri kjørt ned og sett hva jeg kunne finne. Nå var det riktignok ikke så mye å se, spesielt Kallera-turen ble veldig kort. Det var nemlig ikke lange stubben ned til snuplassen og bare privat vei videre. Ned mot Alshus var det derimot rimelig mye veier på kryss og tvers, men i bunn og grunn bare boliger.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/15/nydelig-kveld-ved-vannet/
apr 15 2010
Forløpig ingen streik i bussbransjen
Lønnsforhandlingene i bussbransjen gikk i brudd for noen uker tilbake og var derfor til mekling hos riksmeklingsmannen tirsdag 13. april og onsdag 14. april. Det var fortsatt ingen avklaring ved midnatt og meklingen gikk defor på overtid. Lite ante jeg at den skulle vare så lenge som den gjorde. Jeg var jeg var oppe 5.30 i morges meklet de fortsatt, og det var ikke før nærmere 12 timer på overtid at partene hadde kommet frem enighet. Det var dog ingen mye å være enige om, for det eneste de hadde blitt enige om var at de skulle sende riksmeklingsmannens forslag til løsning ut på uravstemming. Innholdet derimot er partene åpenbart ikke særlig fornøyd med. Fagforbundet som jeg er organisert i anbefaler sine medlemmer til å stemme NEI til forslaget!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2010/04/15/forlopig-ingen-streik-i-bussbransjen/
Siste kommentarer: