De to bussene vi skulle kjøre ned til Kosovo fulle av hjelpemiddelutstyr og klær ble pakket en uke før vi dro nedover sist lørdag, 14. september. Vi hadde pakket den gule #266 som er en gammel turbuss fra den gangen vi het Fredrikstaddistriktets Rutebiler og da hadde den internnummer #103. I tillegg hadde vi pakket den lilla #275 som har blitt brukt som reservebuss på Timeekspressen den senere tid. Den ble opprinnelig kjøpt inn brukt fra Notoddenekspressen og ble brukt på Oslofjordekspressen. I den perioden var bussen hvit med NORWAY-dekor. Navnet på denne bussen var «Birger Ruud». Planlagt avgang fra garasjen til Nettbuss Øst AS avd Fredrikstad, tidligere BorgBuss var lørdag kl 09.00, men vi ble litt forsinket da det alltid er litt å gjøre i siste litten.
Kategori: Ferie
sep 25 2013
Tur til Kosovo i buss
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2013/09/25/tur-til-kosovo-i-buss/
aug 12 2013
Hyttetur til Hurum
Sist helg tilbragte jeg sammen med en god kompis av meg på ei hytte på Hurum. Det er alltid deilig å komme seg litt bort fra det vanlige og få noen nye inntrykk og opplevelser. Og man bør ikke dra så langt bort for å få denne følelsen. Man må faktisk ikke dra så langt som Hurum heller. Turen til hytta tok bare en times tid. Hytta hadde en ordinær adresse, så det var null problem å finne frem med den nye GPS’en fra Garmin som jeg kjøpte etter forrige hyttetur til Uvdal. Men det er litt uvant med Garmin GPS’en, men det er fordi den gjør det litt annerledes og «prater» litt annerledes enn hva jeg har vært vant til de siste 5 årene med TomTom. Men det venner man seg nok fort til. Den navigerte meg ihvertfall nøyaktig dit jeg skulle uten noen omveier eller overraskelser!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2013/08/12/hyttetur-til-hurum/
jul 15 2013
Hyttetur til Uvdal
Jeg skulle hatt ferie i disse dager, men er sykemeldt isteden. Men sist helg var jeg på en hyttetur til Uvdal sammen med 4 venner av meg. For min del var det to ting som var viktig, å komme seg litt vekk fra dørene hjemme og ikke minst ta en masse bilder. Og i den sammenheng å oppleve og se ting jeg ikke har sett før selvfølgelig! Det er også den første lengre turen jeg har med min Peugeot Partner. Og jeg skal skrive under på at det er utrolig behagelig å være på langtur med klimaanlegg! Man slipper å svette ihjel og bli slapp og ukonsentrert pga varmen. I tillegg kjører dieselmotoren i denne bilen mer økonomisk enn bensinmotoren jeg hadde i min Renault Kangoo. En annen fordel med å dra på tur i bil, er at man ikke må pakke så inni granskauen smått som man mår man skal ut å fly.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2013/07/15/hyttetur-til-uvdal/
mar 27 2012
Langhelg i Riga
Torsdag i forrige uke dro jeg sammen med en god venn til Latvias hovedstad Riga, en tur vi hadde bestilt bare 1,5 uke i forveien. Jeg hadde langhelg, fri fra fredag til søndag, og med å dra allerede på torsdag fikk jeg så mye som overhodet mulig ut av denne langhelga. Flyet tok av kl 18.15 fra Moss Lufthavn Rygge på torsdag og returen var søndag kl 23.10. Etter noen tilfeldigheter og en anbefaling fra en venn valgte vi hotellet Monte Kristo rett i utkanten av gamlebyen av Riga. De billigste turene hos restplass/solfaktor var med hoteller som lå 10-15 kilometer unna gamlebyen, og for litt ekstra havnet vi veldig sentralt i Riga. Avstanden fra flyplassen er ikke SÅ viktig, den transporten skjer jo bare ved ankomst og hjemreise. Ellers synes jeg det er ok at det ikke er så lang reisevei hver eneste dag til det man skal se og oppleve!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2012/03/27/langhelg-i-riga/
sep 26 2011
Vel hjemme i Sarpsborg
Litt treig til å skrive dette innlegget, på tanke på at jeg var hjemme natt til torsdag sist uke, men shitt au. Men det har jo skjedd noe siden jeg skrev om utkledningsfesten for Gro og Alexandra forrige mandag. Mandagen tok vi stille og rolig på leiligheten til Gro på Kastrup i København. Jeg brukte litt tid på å skrive innlegget og redigere alle bildene jeg hadde tatt. Det ble også laget hjemmelaget pizza den kvelden, i tillegg til at vi koste oss med en del øl. Men man merker ganske fort at man drikker 5.7% øl og ikke 3.5% som jeg er mest vant til her hjemme. Man kan ikke drikke like mye naturlig nok. Men ALE nr 16 fra Refsvindige er jo et så utrolig godt øl! Jeg prøvde også et økologisk øl med smak av hylleblomst som ikke helt falt i smak. Det ble med den ene øl’en. Må innrømme at det gikk en del i Cult Shaker i København denne gangen. Forrige drakk jeg det bare unntaksvis, men nå var det en utrolig deilig avbrekk fra øl’en.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2011/09/26/vel-hjemme-i-sarpsborg/
sep 19 2011
Utkledningsfest for Gro og Alexandra
Nå har det gått noen dager siden jeg skrev noe sist, men for de som har fulgt med på Twitter, så har det så absolutt ikke vært «dødt» her nede. Det har vært mer enn nok å henge fingrene i, vi har hatt en gedigen utkledningsfest for Gro og Alexandra på lørdag, 2 x 35 års bursdag! På fredag kjørte vi bort alle drikkevarene som hadde blitt kjøpt inn på forhånd. Litt synd at jeg ikke fikk tatt et bilde av «den dyrebare lasten» bak i min Renault Kangoo, men det var 36 flasker vin og 48 øl. Men siden dette var en bursdagsfest for både Gro og Alexandra, hadde også Alexandra kjøpt inn en masse. Bilen hørtes ut som rene danskeferga på vei fra Kastrup til Lergravsparken, klirr klirr.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2011/09/19/utkledningsfest-for-gro-og-alexandra/
sep 15 2011
Pub til pub runde på Strøget og Kastrup
Det har tendens til å bli litt sent om kveldene, det vil si nettene her, så det tar litt tid før jeg kommer meg ut av senga og leiligheten om dagen. Men jeg gjør det ihvertfall etterhvert. I dag var målsetningen å komme seg en tur til FONA før de stengte kl 18.00. Det klarte jeg med litt over en times margin faktisk. Ikke værst når man har ferie eller? Det er to år siden jeg på FONA sist, FONA er en butikk ala Elkjøp over 3 etasjer. Det er dog bare den øverste etasjen som interesserer meg, det er den med film og musikk. Jeg har kjøpt ganske mye film her de to første gangene jeg var på FONA. I dag derimot, de hadde fått ett mye større Blu-ray-utvalg siden sist, men når jeg hele tiden sammenlignet med priser på play.com, endte jeg faktisk ikke opp med å kjøpe noe som helst. Det er første gang jeg har gått tomhendt ut fra FONA på Strøget i København!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2011/09/15/pub-til-pub-runde-pa-stroget-og-kastrup/
sep 14 2011
Vel fremme i København
Det var faktisk på mandag jeg dro nedover til København, som de som følger med på Twitter sikkert har fått med seg allerede. Men jeg har ikke hatt anlending til å skrive noe før nå. Jeg har ihvertfall ikke satt av tid til det. Planen var å dra sånn ca kl 12.00 på mandag, men jeg kom meg selvfølgelig ikke avgårde til den planlagte tiden i år heller. Men det er ikke noe stress, siden jeg kjører bil. Det er liksom ikke noe tog, buss eller fly som går fra meg. I år var det derimot ikke ting jeg glemte som gjorde at jeg ble forsinket, men at jeg rett og slett bare tok det med ro og gadd ikke å stresse. Det var dog ingenting viktige ting som jeg skulle ha med meg som ble glemt denne gangen.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2011/09/14/vel-fremme-i-kobenhavn/
feb 25 2011
Vel hjemme i kulda i Sarpsborg
Siden jeg hadde vært sent oppe hver eneste kveld under ferien i Fuengirola fungerte det heller dårlig å plutselig legge seg ved midnatt. Det var vel akkurat som forventet, men man måtte jo prøve, ikke sant? Jeg måtte sjekke ut av hotellet før kl 12 og hadde satt vekkerklokka til å ringe kl 8 siden jeg var i seng ved midnatt. Men siden det drøyde lenge og vel før jeg fikk sovnet, ble vekkingen utsatt til kl 9. Jeg hadde uansett veldig god tid til å få pakket og få sjekket ut av rommet på hotellet. Jeg skulle dog ikke bli hentet av transporten til flyplassen før kl 14.50. Jeg håpte derfor på å kunne sitte i lobbyen og surfe på internett mens jeg ventet i disse 3 timene. Men før jeg sjekket ut gikk jeg en tur ut med en pose med søppel og en masse tomgods (tomme vannflasker) for å ikke etterlate mer enn nødvendig på rommet når vaskehjelpen kom.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2011/02/25/vel-hjemme-i-kulda-i-sarpsborg/
feb 22 2011
Siste kveld i Fuengirola
Med tanke på tilstanden til høyrefoten mitt etter de siste dags strabaser her nede på solkysten i Spania, valgte jeg å ta det stille og rolig nå i kveld. Selv om det tross alt er min siste kveld i Fuengirola. Men med den heftige vannblemma jeg hadde fått rett bak tærne på høyrefoten min, var det nok det smarteste å gjøre. Det har i grunn vært kronglete nok å bevege seg det lille jeg har gjort med denne foten. Tenk om jeg skulle tatt en tur til Torremolinos i tillegg? Nei, det hadde nok ikke gått vil jeg tro. Det hadde mildt sagt blitt en amputert tur i det minste. Det er fortsatt problemer med internett på rommene her på Nuria Sol Apartments Hotel i Fuengirola. Så eneste alternativ er å gå ned i lobbyen og bruke deres nett. Men det er jo litt begrenset hvor lenge man gidder å sitte der nede.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2011/02/22/siste-kveld-i-fuengirola/
Siste kommentarer: