Kortreist tur med bobilen til Gansrød og Gansrødbukta i ekstrem varme

Etter en jobbehelg hvor bobilen stod parkert var jeg veldig usikker på om jeg skulle ta turen ut med bobilen, da det var meldt 30-31 grader i løpet av den nest siste helgen i juli. Etter å ha kjørt med fremdøra åpen noen uker var smitten nå på vei oppover igjen i Fredrikstad. Etter å ha vært i kontakt med verneombudet i Sarpsborg ble vi enige om at vi måtte forfatte et stansingsvedtak. Jeg ryddet derfor kalenderen på fredag og satte i gang med å skrive. Etter å fått det gjennomlest ble det sendt avgårde litt før klokka 14 den fredagen. Da hadde jeg gjort det jeg kunne gjøre og overlatt saken videre for andre å vurdere. Jeg hadde fått litt lite søvn natt til fredag, så jeg hadde behov for å legge meg nedpå en times tid. Etterpå pakket jeg det jeg trengte og dro for å handle og hente bobilen.

Dagen før hadde jeg forøvrig vært innom bobilen for å sette på litt lading, slå på kjøleskapet, støvsuge hele bobilen og fylle opp skapene med håndklær, sengetøy og sånt. Torsdag var det 34 grader i bobilen når jeg var innom og fredag var det ikke mindre enn 38 grader. Jeg rygget bobilen inn på gårdsplassen hjemme hos foreldrene mine og fikk fylt opp vanntanken og fikk åpnet alt av takluker og begge vinduene fremme og bak i bobilen for å få lufta ut litt. Jeg fikk en epost om at stansingsvedtaket var mottatt og at VY ville starte driftsdøgnet på lørdag med stengt fremdør. Vanligvis drar jeg avgårde med en gang jeg har fått fylt opp bobilen og eventuelt vanntanken, men denne gangen valgte jeg å bli hos foreldrene mine hele ettermiddagen og kvelden. Det ble pizza fra Cherries på Greåker og hyggelig prat til langt på kveld. Men siden jeg måtte handle inn noen småting dro jeg fra foreldrene mine klokka 22.30 for å rekke Kiwi Grålum før de stengte klokka 23.

Jeg gjorde forøvrig en avtale med en god venn av meg om at han skulle komme en tur innom på lørdag, så da ble det en kortreist tur til Gansrød denne helgen også. Jeg tok en liten tur innom jobben for å se om de var i gang med å rigge bussene for stengt fremdør og der så alt ut til å gå etter planen. Deretter gikk turen rett ut til Gansrød som bare er noen få minutters kjøring og jeg dro i håndbrekket innerst på høyre side av grusplassen klokka 23.45. Det var ingen bobiler eller biler noe sted på Gansrød denne fredagskvelden. Jeg var oppe litt for å lufte litt og få ned temperaturen inne i bobilen før jeg skulle prøve å få meg en god natts søvn. For det er jaggu ikke lett når det “koker” i bobilen i varmen.

Var ganske tidlig i gang på lørdag da telefonen begynte å ringe. Jeg måtte derfor ta tak i et par saker som verneombud som tok et par timer. Da begynte det å bli såpass varmt i bobilen at det var på tide å få seg en dusj og komme seg ut. Jeg hadde heldigvis klart å få temperaturen ned i 18 grader i løpet av natta, slik at det faktisk var mulig å få seg litt søvn. Men så fort sola kommer og begynner å varme opp bobilen tar det ikke lang tid før man er oppi 30 grader. Og jeg har av en eller annen merkelig grunn som vane å parkere slik at jeg ligger på den siden bak i bobilen som sola steker. Det er vel rett og slett fordi jeg ofte står parkert vendt mot syd, enkelt og greit. Etter et par timer pakket jeg ryggsekken med 1 liter drikke, kameraet, solkrem, Walkstool (en sammenbrettbar trebeinet stol) og MYGGA. Jeg gikk til det samme stedet som sist i Gansrødbukta og satt meg på fjellet en stund, men det tok ikke så lang tid før jeg var rimelig “mørbanka” i rumpa. Jeg pakket derfor ut min Walkstool Comfort 45 cm for første gang og satt på den isteden. Det var mildt sagt mye mer behagelig!

Jeg hadde også med meg kikkerten og satt og så litt på utsikten der jeg satt på min svenskproduserte Walkstool. Badeplassen innerst i Gansrødbukta, Frevar, campen til Art Ranger, fugletårnet helt syd på Øra, bort til Kjøkøy, radarmasta på Kjøkøy fort, minemagasinet og Kjøkøybrua. Sola varmet godt det var et sted mellom 27 og 29 grader. Men det lufta godt der jeg satt, så det gikk greit. Var bare viktig å smøre seg godt inn med solkrem for ikke å bli grilla levende i den varme sola. Jeg var der i nesten to timer før jeg ruslet tilbake mot bobilen. Jeg skulle få selskap utover ettermiddag en eller kvelden, tidspunktet endret seg litt da det ble litt endring i planene på grunn av en tredjepart. Jeg fikk etterhvert beskjed om at jeg ville få besøk klokka 19, så da avventet jeg litt med middagen så kunne vi få oss en matbit begge to.

Når jeg kom tilbake til bobilen var det selvfølgelig varmt som fy inne i bobilen, jeg kan ikke ha vinduene på noe annet enn litt lufting når jeg forlater bobilen, og da blir det veldig fort varmt i sola. Så da var det bare å få opp alle vinduene og selvfølgelig la bodelsdøra stå åpen med myggnettingen dratt igjen. Ut med markisa og jeg tok ut to campingstoler, det lille bordet og monterte også opp det store bordet mitt. Når jeg valgte å kjøpe det store bordet, det lille bordet er litt lite til å sitte og spiste ved, så var jeg litt usikker på hvor mye jeg ville bruke det store bordet, så jeg valgte å kjøpe et rimelig bord på Biltema først. Bordet fungerer bra nå det har blitt montert opp, men det er litt av et byggesett. I tillegg er det bare justering av det ene bordbeinet, så det kan være litt av en utfordring å få bordet til å stå både stødig og rett hvis underlaget er litt ujevnt. Jeg har derfor hatt lyst på et nytt bord en stund som ikke er et byggesett men som man bare klapper sammen bordbeina og setter inn bak i bobilen på høykant. Men inntil videre får dette bordet duge.

Jeg startet også opp Thermacell’en også for å holde myggen og insektene unna. For sola ville forsvinne rundt treet like etter at jeg skulle få besøk, og da har myggen en tendens til å komme frem. Etter at besøket kom satt vi og prata ganske lenge før jeg begynte på maten. Jeg grillet bbq-marinerte nakkekoteletter, habanero pølser og hadde grill potetsalat og cherrytomater til. Det smakte utrolig snadder med grillmat i varmen! Nå som sola hadde forsvunnet fra der vi satt, selv om den ikke hadde gått ned under horisonten enda, så var det lit mer levelig temperatur. Men det aller beste må jeg innrømme var kald Cola fra kjøleskapet! Det er helt magisk med kald drikke i denne varmen! Og det er uten tvil en av de store fordelene med bobil, å ha med seg kald drikke hele tiden! Det er selvfølgelig mange fordeler å ha en bobil, men det er av de små gledene som ikke må undervurderes! Jeg har hatt dette som middag flere ganger i sommer, men jeg må si at det smaker utrolig mye bedre når man griller kjøttet og pølsene enn når man steker det i stekepanna! Det er dog litt mer styr å grille enn å bare bruke stekepanna, men det er uten tvil verdt det, spesielt når man skal grille til mer enn bare meg alene!

Selskapet jeg hadde denne kvelden dro ved 22-tiden, rett etter at sola gikk ned. Jeg satt ute litt til, men det ble fort mørkt så jeg pakket sammen alt sammen igjen. Bordet er jo som nevnt et byggesett og tar dermed litt mer tid, men alt det andre er fort gjort å få inn i bobilen. Jeg sveiva inn markisa og gikk bort til Fredrikstad modellflyklubb for å kaste en søppelpose i søppeldunken som står der. Etterpå så jeg filmen Warcraft: The Beginning (2016) og koste meg med Cola med litt rom i. Det var ikke dumt! Sånn ca klokka 01.08 blinket det opp noe forferdelig to ganger ute, jeg skjønte ikke bæret av hva det kunne være for noe. For det var ikke tordenvær eller noe sånt. Men det dukket raskt opp nyheter på nett at en meteor hadde kommet gjennom atmosfæren og syntes over hele østlandet. Dette kan jeg ikke si at jeg har opplevd før. Det lyste opp noe forferdelig, og syntes selvfølgelig veldig godt siden det var midt på svarte natta.

Det ble med den ene gangen den natta, så jeg fikk sovet litt natt til søndag. Det tok ikke lang tid før det var forferdelig varmt i bobilen og det bare var å komme seg ut av bobilen. Jeg sveivet ut markisa så fort bobilen ikke ga noe skygge og “spikret fast” beina til markisa til bakken for å forsikre meg om at vinden ikke skulle ta tak og ødelegge hele markisa. For det kom noen vindkast innimellom som var ganske kraftige. Hittil har jeg ikke hatt behov for å sikre markisa med noe annet enn disse fire “teltpluggene” som jeg banker ned i bakken for å sikre selve støttebeina til markisa. Men jeg har med meg stormplugger og stropper som jeg kan sikre markisa med ytterligere. Men i utgangspunktet tenker jeg at da er det kanskje så mye vind ute at det er like greit å sveive inn markisa? Men greit å ha med hvis man skulle ha behov for å sikre markisa ytterligere.

Det var meldt 30-31 grader denne helga, og det kan man trygt si slo til. Jeg hadde 32-33 grader under markisa denne søndagen. Når jeg tok bilde av det digitale termometeret jeg vanligvis bruker inne i bobilen var det ikke mindre enn 31,9 grader i “skyggen” under markisa. Det var så varmt at det var nesten ikke mulig å drikke nok. Jeg må innrømme at jeg ble ganske slapp i denne varmen, selv om jeg prøvde å drikke så mye som jeg overhodet klarte. Men det var tross alt mye bedre å sitte ute, der luftet det ihvertfall litt. Å sitte inne var ikke noe tema i det hele tatt. Det er ikke noen tvil om at dette ble en veldig varm helg, det er nok ikke noen hemmelighet at jeg foretrekker litt lavere temperaturer enn dette. Men man styrer ikke været eller temperaturen, man må bare ta imot det man får og gjøre det beste ut av det. Men jeg tipper at det var mange som var ute ved vannet og fikk seg en dukkert denne helga!

Jeg pakket sammen og dro fra Gansrød klokka 17.57 og fikk tømt toalettanken, gråvannstanken, vanntanken og fikk spylt av bobilen litt før jeg kjørte hjem til foreldrene mine og parkerte bobilen. Foreldrene mine var ikke hjemme, så da kjørte jeg rett hjem etterpå. Denne turen var på 50,3 kilometer og hadde et gjennomsnittlig dieselforbruk på 0,84 liter diesel per mil. Solcelleproduksjonen denne helgen var på 40 Wh (43 W) fredag, 280 Wh (80 W) lørdag og 330 Wh (93 W) søndag, totalt 650 Wh. Batteriet var fulladet hver dag, så det stod ikke på solcelleproduksjonen, men derimot at jeg ikke brukte så mye strøm.

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2022/03/28/kortreist-tur-med-bobilen-til-gansrod-og-gansrodbukta-i-ekstrem-varme/

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.