Når jeg dro fra Laupsvika, Bleik på Andøya var det fordi det var behov for å tømme spillvannstanken og toalettanken og for å fylle opp ferskvannstanken igjen, ikke nødvendigvis fordi jeg hadde lyst til å forlate Laupsvika. Jeg hadde heller ikke brukt noe annet enn eget toalett i løpet av disse fire nettene, så det var høyst på tide med en tømming. Jeg hadde på forhånd sjekket ut at det var flere muligheter på Andøya, deriblant på Andenes camping. Når jeg passerte Midnattssol camping som ligger i Bleik, så jeg at det også var muligheter for tømming der. Men jeg regnet med at tjenesten kun var gratis for gjester. Turen gikk derfor videre til Andenes camping som ligger helt nord på Andøya.
Kategori: Bobil
aug 04 2019
En natt ved Torvmyra på Andøya
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/08/04/en-natt-ved-torvmyra-pa-andoya/
aug 03 2019
Fire netter og midnattssol i Laupsvika, Bleik på Andøya
Jeg siktet høyt når jeg først skulle ta turen opp til Andøya som ligger på 69 grader nord. I følge Bobilguiden for Nord-Norge og Midt-Norge har forfatteren kåret Laupsvika i Bleik på Andøya til Norges beste sted å fricampe! Jeg hadde bare sett dronebildet i Bobilguiden på forhånd, men det så utrolig idyllisk ut! Jeg var derfor spent på om det ville være plass til meg, men det var det heldigvis når jeg ankom lørdag kveld. Men siden det var tåke, fikk jeg liksom ikke helt sett helt hvordan det faktisk så ut i Laupsvika! Tåka skulle heller ikke lette før dagen etter, så jeg gledet meg til å våkne opp til synet av Laupsvika søndag morgen!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/08/03/fire-netter-og-midnattssol-i-laupsvika-bleik-pa-andoya/
jul 27 2019
På vei til Andøya med bobilen
Etter å forlatt Lofoten hadde jeg bestemt meg for å dra til Andøya. Jeg hadde hatt det litt i bakhodet i løpet av turen, men jeg hadde egentlig ikke regnet med å få tid til å ta turen din. Men etter at turen til Lofoten ble mye kortere enn jeg først hadde regnet med, lå mulighetene åpne for en tur til Andøya i tillegg! I Bobilguiden for Nord-Norge og Midt-Norge hadde jeg sett et fantastisk sted som forfatteren like godt kalte det beste stedet å fricampe i hele Norge! Det er ikke småtteri, og det var nettopp det stedet jeg ville reise til! Nå var det selvfølgelig en viss fare for at også andre hadde fått med seg at dette skulle være det beste stedet å fricampe i Norge, men jeg tok sjansen!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/07/27/pa-vei-til-andoya-med-bobilen/
jul 25 2019
På vei til Henningsvær i Lofoten
Lørdag morgen var jeg klar for en tur til Henningsvær i Lofoten. Jeg nevnte forresten i starten av turen at jeg hadde måttet finne et annet toalettpapir å bruke i bobilen etter at Jula hadde sluttet å ta inn papiret fra Thetford. Man kan utmerket godt bruke ordinært toalettpapir, ihvertfall Lambi fungerer sånn tålig greit. Men det løser seg ikke så godt opp som spesialpapiret beregnet for kjemiske toaletter. Så det er litt mer styr å få tømt toalettanken. Derfor har jeg gått over til å bruke spesialpapir som er 2-lags og veldig lett oppløselig i vann. Valget endte opp på Biltema sitt papir, og jeg si meg veldig fornøyd med toalettpapiret til Biltema! Bra pris når man kjøper 4 pakker av gangen (139 kr for 4 x 4 ruller), det fungerer bra i bruk og ikke minst fungerer veldig bra på vei ut igjen også! Må også si meg imponert over hvor lenge disse rullene holder, den første pakka på 4 ruller var tom lørdag morgen, da hadde jeg vært på tur med bobilen i 2 uker!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/07/25/pa-vei-til-henningsvar-i-lofoten/
jul 25 2019
En natt og midnattssol på Gimsøya i Lofoten
Etter å ha vært i Nusfjord i Lofoten var egentlig planen å kjøre direkte til Henningsvær. Men idét jeg kjører over Sundklakkstraumen bru fra Vestvågøy til Gimsøya i Lofoten ser jeg en veldig fin plass jeg kunne parkert for kvelden og overnattet i bobilen! En liten avstikker fra europaveien ned til noe som kan se ut som et gammelt fergeleie eller lignende med utsikt over Sundklakkstraumen. Det var heller ingen andre som stod der nede når jeg var på vei over Sundklakkstraumen bru. Jeg var derfor rask med å svinge av og kjøre ut på det som ser ut som et gammelt fergeleie. Der fikk jeg bobilen i vater også, da er jeg fornøyd!
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/07/25/en-natt-og-midnattssol-pa-gimsoya-i-lofoten/
jul 24 2019
Nusfjord i Lofoten
Allerede før jeg sovnet natt til fredag ved Selfjorden i Lofoten lå jeg og googlet litt om Nusfjord. Planen var å komme av gårde til rett tid og ta en tur til Nusfjord på fredagen. Da oppdager jeg ved en tilfeldighet at de for få år siden hadde begynt å ta inngangspenger for å komme inn i fiskeværet Nusfjord. På meg virker ikke Nusfjord som det stedet som alle turistene må eller tar en tur innom når de er i Lofoten. Men “Nusfjord” kjenner jeg til siden Helly Hansen har regntøy som heter nettopp Nusfjord. Ifølge en artikkel i Dagbladet satte planene om å sette opp et gedigent gjerde sinnene i kok i 2016. Eierne av Nusfjord ville sette opp et gedigent gjerde og ta inngangspenger. Nå ble det riktignok ikke noe av dette gjerdet, men det ble skrevet at de begynte å ta 50 kroner i inngangspenger. Tidligere har de visstnok oppfordret til å legge igjen noen kroner for vedlikehold av fiskeværet.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/07/24/nusfjord-i-lofoten/
jul 23 2019
En natt og midnattssol ved Selfjorden i Lofoten
Jeg hadde først funnet et sted i Bobilguiden for Nord-Norge og Midt-Norge som jeg hadde planlagt å parkere for kvelden. Stedet heter Avløysinga vest på Torvøya i Lofoten. Men når jeg kommer frem dit har grunneier tydeligvis sett sitt snitt i å begynne å ta betalt for å parkere der etter at Bobilguiden kom ut. Det var ingen stor sum riktignok, men jeg valgte derfor å kjøre litt tilbake til en større grusplass jeg hadde sett langs E10 ved Selfjorden. Det var ikke lengre unna at jeg kunne se bort til bruene ved Avløysinga fra der jeg parkerte! Det var riktignok langs E10, men allikevel en såpass stor grusplass at man kom litt bort fra europaveien.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/07/23/en-natt-og-midnattssol-ved-selfjorden-i-lofoten/
jul 23 2019
Reine i Lofoten
Fra Å i Lofoten gikk turen raskt videre til Reine, det er ikke veldig lange kjøreturen heller. Jeg hadde vært en liten tur innom Reine når jeg ankom Lofoten dagen før, så det var ikke noen tvil om at jeg måtte en tur innom Reine. Her var det utrolig flott, men fullt av turister og det så ut til å være litt trøblete med parkering. Og det kan man trygt si at det var når jeg kom til Reine. Jeg havnet ute på den store parkeringsplassen som også fungerer som bobilparkering. Problemet med denne plassen, er at man ikke betaler for hver time man står der, men man må betale 100 kroner for å stå mellom klokka 08.00 og 15.00 og 200 kroner for å stå mellom 15.00 og 08.00. 300 kroner per døgn med andre ord, og det uten noen fasiliteter på plassen. Foruten tømmeplassen litt bortenfor som er tilgjengelig for alle.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/07/23/reine-i-lofoten/
jul 22 2019
Videre til Lofoten: Å i Lofoten
Etter en fantastisks skue av midnattssola fra Nupen utkikkspunkt i Kværfjord kommune og en god natt søvn, skulle turen gå videre til Lofoten. Men jeg skulle en tur innom LPG Harstad for å fylle opp den tomme gassflaska først. Det er faktisk den samme gassflaska som ble fylt opp av LPG Karmøy når jeg var på tur til Karmøy og Haugesund i mai! I tillegg var jeg en tur innom en Kiwi-butikk i Harstad for å bunkre opp litt. Jeg hadde også behov for å tømme/fylle bobilen for vann/toalett et eller annet sted på veien. Hvis jeg ikke fant noen steder jeg kunne gjøre dette på veien, hadde jeg notert at jeg kunne få gjort det i Reine i Lofoten. Tanken min nå var å ta en transportetappe helt til veis ende i både alfabetet, på europaveien og Lofoten og kjøre helt frem til Å. Så kunne jeg kjøre Lofoten østover i etapper på vei “hjem” mot ferga som skulle frakta meg sørover igjen. Istedenfor å ta transportetappen på vei hjem.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/07/22/videre-til-lofoten-a-i-lofoten/
jul 22 2019
En natt og midnattssol ved Nupen i Kvæfjord
Etter turen til Trondenes fort i Harstad var det greit å finne seg et sted for kvelden som jeg kunne overnatte. Jeg hadde kjørt nok for en dag. Derfor gikk turen til Nupen utkikkspunkt som ligger nordvest for Harstad i Kvæfjord kommune. Fylkesvei 1 i Troms går mellom Ervika i Harstad kommune og Borkenes i Kvæfjord kommune, og ved kommunegrensa passerer du utkikkspunktet Nupen, berømt for spesielt en ting. Sin fantastiske utsikt mot midnattssola! For 10 år siden ble nettopp dette stedet kåret til det mest romantiske stedet i hele Norge! Nå var ikke jeg klar over akkurat denne kuriositeten før jeg plukket ut Nupen, men har blitt opplyst om det etterpå.
Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2019/07/22/en-natt-og-midnattssol-ved-nupen-i-kvafjord/
Siste kommentarer: