Etter å h vært litt dårlig skodd på turen til Foten dagen før, valgte jeg å sko meg etter forholdene denne dagen. Forholdene lå derfor til rette for å ta en lengre tur rundt i distriktet for å ta litt bilder. Første stopp ble skulpturparken StenKunstHvaler på Rødshue. Rødshue ligger på Kirkeøy på Hvaler, for dem som ikke skulle vite det allerede. Jeg har vært der ute om vinteren en gang tidligere for å ta bilder, og det var i februar i fjor. Det var mine første testbilder med LEE Big Stopper som brukes for å forlenger lukkertiden med 10 blendere. I mitt tilfelle forlenger min LEE Big Stopper lukkertiden med 11 blendere. Det er litt variasjon på filter fra filter i produksjonen. Å ha en ekstra blender å gå på gjør som regel ingenting. Men så kaldt som det var i denne perioden, hadde jeg ikke en gang vurdert å styre med stativ og filtre, det har jeg rett og slett ikke tålmodighet til når kuldegradene kryper forbi 10 og nærmer seg 20 minus.
Derfor ble det en tur med kameraet på frihånd, noe jeg forsåvidt foretrekker. Det er slik jeg får den friheten jeg ønsker når jeg er ute og tar bilder. Men noen ganger er stativ en nødvendighet på grunn av for lite lys og/eller at man ønsker å oppnå en effekt. Jeg startet denne gangen med å ta bilder av korset ute på Rødshue. Det har riktignok ingenting med skulpturparken StenKunstHvaler å gjøre, men allikevel et veldig interessant landemerke å ta bilder av. Men de bildene jeg ble mest fornøyd med ble tatt av de forskjellige skulpturene i skulpturparken StenKunstHvaler på morgenkvisten midt i januar. Spesielt fornøyd ble jeg med bildet av skulpturen «En vandring i mot horisontens lys» av svenske Anne Carlsson Korneev fra 2008. Det er skulpturen som består av to buede former satt sammen og som kan se ut som et øye. Jeg fikk et par kurante bilder av skulpturen «Gul Lophelia» av norske Gunn Harbitz fra 2009. Det er de to buede skulpturene som står mot hverandre.
I tillegg er selvfølgelig skulpturen «Fortidens vitner» av italienske Alessandro Stenico fra 2005 en sikker vinner i skulpturparken StenKunstHvaler. Det er de to «søylene» med hvert sitt øye mot toppen og med mannlige og kvinnelige formelementer i seg som strekker seg mot himmelen og med rullesteinen foran som med risninger som assosieres med selve livsspiralen. Men siden sola hadde kommet opp over horisonten for lengst allerede, så sleit jeg litt med flare og andre optiske effekter som gjorde det litt kranglete. De to objektivene jeg hadde med til mitt (eldre) Nikon D7000 er ikke av de beste når det kommer til å ta bilder rett mot sola. Men av de to er uten tvil Nikon 10-24 mm-objektivet det beste. De uønskede optiske effektene som er et resultat av at lyset reflekteres rundt inne i selve objektivet er i det minste forholdsvis lett å fjerne når jeg bruker dette objektivet. Mitt Sigma 17-70 mm-objektiv derimot er helt grusomt når det kommer til motlys. Så det bør jeg så langt det er mulig ikke bruke til den typen bilder. De objektivene jeg har aller best erfaring med til motlys er uten tvil mine Sigma Art-objektiver.
Jeg benyttet også anledningen til å ta et par selfies når jeg var ute på Rødshue denne dagen. Ikke alltid like lett å ta disse bildene og få med det man ønsker å ha med i bakgrunnen når man tar det i «blinde». Men jeg ble fornøyd med disse to bildene som jeg har valgt å legge ut her. Ellers må jeg si at det var en fryd å være på tur skikkelig skodd og med brodder i tillegg. Varmt og godt på beina og ikke minst trygt å gå. Må si at jeg er imponert over at jeg bare brukte en halvtime på Rødshue denne dagen, det må jeg si var rimelig effektivt. Men jeg hadde planer om å dra videre for å ta mer bilder denne dagen. Jeg hadde ikke like mange timer til rådighet som søndagen, men jeg hadde en lang pause på jobb og hadde bestemt meg for å bruke hele pausa til å dra rundt og ta bilder. Spise gjorde jeg underveis.
Siste kommentarer: