Hjemreise fra Sassnitz på Rügen

Så hadde dagen kommet for å reise hjem etter en uke på Rügen. Etter frokost når jeg skulle betale for hotelloppholdet, ble jeg framlagt en regning inkludert turistskatten. Den samme turistskatten som jeg hadde blitt bedt om å dra til politiet for å betale ved innsjekkingen. Nå endte jeg opp med å bli sendt til turistinformasjonen i Putbus for å betale denne turistskatten, men betalt den hadde jeg ihvertfall. Men heldigvis hadde jeg tatt vare på kvitteringen for at jeg hadde betalt, så etter noen forsøk på å forklare at jeg hadde blitt bedt om å betale denne på egenhånd og viste til kvitteringen, så ble turistskatten trukket fra. Slik at jeg ikke betalte turistskatten to ganger. Hadde jeg ikke tatt vare på denne kvitteringen hadde jeg jo selvfølgelig hatt et forklaringsproblem.

Jeg kan aldri i verden tenke meg at vi klarte å misforstå hverandre så grundig ved innsjekking at jeg klarte å misforstå «go to police to pay». Så man begynner jo litt å lure på om dette var et forsøk på å få inn 10,50 euro ekstra ved å lure meg som førstegangsturist på Rügen. Nå er det jo selvfølgelig ingen som liker å bli lurt, eller forsøkt bli lurt, selv om dette ikke er det helt store beløpet. Men det spiller forsåvidt ingen rolle for min del, poenget er at jeg skal betale det som var avtalt, ikke noe mer eller mindre. Men det løste seg ganske greit, selv om hu som tok imot betalingen tydeligvis ikke skjønte noe særlig engelsk. Det var nok det at jeg kunne vise til en kvittering på at jeg hadde betalt turistskatten som løste hele problemet. Ellers hadde jeg nok stått der og prøvd å forklare i en evighet.

Men det som derimot forundrer meg, er at nettene på hotellet på Rügen fortsatt har status som «Låst» på Hotels.com Rewards-oversikten min. Jeg har aldri opplevd at nettene har vært låst tidligere, tre dager etter utsjekk har de dukket opp, men jeg har aldri opplevd at de har hatt status som «Låst» noen gang. Ifølge websiden er det fordi de venter på en bekreftelse på bestillingen jeg betalte for på hotellet. Med unntak av turen min til Stockholm, er jo nettopp alle hotelloppholdene betalt på hotellet, som regel ved innsjekking riktignok, men det spiller jo ingen rolle. Bekreftelsen skal kunne ta opptil 35 dager, og det har gått 35 dager nå. Men nettene mine har fortsatt status som «Låst».

Jeg var i kontakt med Hotels.com på telefon kort tid etter at de låste nettene dukket opp, og jeg var også i kontakt med dem her for 3 dager siden, men standardsvaret er hele tiden at det kan ta opptil 35 dager, og at jeg må ta kontakt etter at disse 35 dagene har gått hvis de fortsatt har status som «Låst». Vi får se hva som skjer frem til i morgen, har de fortsatt status som «Låst», får jeg vel ringe til Hotels.com igjen. Det jeg mistenker eller frykter, er at hotellet ikke har «aktivert» eller rapport hotellovernattingen som betalt (i sin fullhet). Hvordan dette ender er ihvertfall avgjørende om jeg ønsker å benytte meg av dette hotellet igjen. Men jeg får avvente og se hva de eventuelt sier i morgen. Hvis det til slutt viser seg at jeg ikke får disse 7 nettene godkjent i Rewards-programmet til Hotels.com, må jeg si at jeg blir ganske irritert.

For dem som ikke har benyttet Hotels.com, så får man en gratis natt etter å ha spart opp 10 netter. Eller det er mer korrekt å si at man får en «tilgodelapp» for gjennomsnittsprisen for disse 10 nettene. Inkludert disse 7 nettene på Rügen har jeg 3 netter tilgode og er halvveis til natt nummer 4. Det er jo greit å ta med seg denne rabattordningen, som tilsvarer at man igjen 10% av det man har betalt for nettene. Men det er viktig å holde kontoen vedlike, hvis det går mer enn 12 måneder siden siste natt, mister man det man har opparbeidet seg av bonusnetter. Men det er vel ikke noe stort problem for min del om dagen, siden juni i fjor har jeg hatt 35 netter på hotell.

Det var ganske tidlig utsjekking fra hotellet kl 10, så jeg hadde litt tid frem til ferga kl 17. Men jeg hadde ikke planlagt noe spesielt denne dagen. Jeg var nok litt i «reise hjem-mood» må jeg innrømme. Men jeg tok turen i retning Sassnitz og stoppet ved Neue Mukran, en bydel i Sassnitz hvor fergehavna ligger. Jeg stoppa litt før fergehavna ligger for å ta litt  bilder av sola som strålte igjennom skyene på himmelen. Det var flere som stoppet her og gikk en tur bortover stranda. Jeg tok med meg Sony RX100 III kompaktkameraet for å ta litt bilder. Det ble også en liten selfie med fergehavna i bakgrunn. Jeg hadde forøvrig også sørget for å fylle opp tanken før jeg kjørte til fergehavna, tilfeldigvis på samme bensinstasjonkjede som den første gangen, Tankstelle OIL! Artig navn, på skiltet står det bare OIL.

Jeg var ganske tidlig ute på havna i Sassnitz og tenkte å gå en liten tur og få tatt ett bilde av FS Sassnitz som skulle frakte meg tilbake til Trelleborg i Sverige igjen. Men jeg kom ikke langt før jeg møtte et fotografering forbudt-skilt, så da var jo det bare å glemme. Det nærmeste jeg kom var bildet jeg tok inne fra bilen, men på det  bildet ser man bare pipa til ferga bak bilrampa. Det ble litt mer bilder når jeg kom ombord i ferga og ut på dekk. Jeg ble på dekke en god stund mens vi seilte ut fra Sassnitz og ut forbi nasjonalparken Jasmund. Jeg kunne også tenke meg å se nærmere på nasjonalparken Jasmund og Köningsstuhl, aller helst fra vannet kanskje. I det fjerne kunne man også se Kap Arkona og fyret som blinket med jevne mellomrom. Det blåste mildt sagt friskt ute på dekk. Det var meldt ganske mye vind i Sassnitz og i Trelleborg på kvelden, så jeg fryktet at det ikke kom til å bli en rolig overfart.

Men det merket jeg overhodet ingenting til. Det var bare når jeg gikk ombord på ferga at jeg merket at det var noe sjøgang. Ellers må jeg si at det var overraskende stille og rolig. Jeg prøvde å få meg litt søvn sittende i en stol, men det er lettere sagt enn gjort. Vi var litt forsinka ut fra ferga i Trelleborg, men det gikk radig hjemover til Greåker. Jeg hadde et par korte pauser underveis og brukte ikke mer enn 5 timer og 18 minutter hjem. Det er 2 minutter kortere enn jeg brukte nedover. Ganske likt med andre ord. Jeg  var hjemme kl 2.58 på natta etter sommertid. To minutter senere var klokka plutselig «bare» 2.00. Det var i grunn ganske praktisk at jeg fikk en time ekstra denne natta.

Som en rask oppsummering må jeg si at jeg likte meg godt på Rügen, og jeg kan tenke meg å dra tilbake. Det er mye jeg ikke har fått sett enda, og det er noen ting jeg kan tenke meg å se igjen. Om jeg velger å bruke samme hotell neste gang, er nok litt avhengig av hvordan Hotels.com Reward-saken går. Prismessig er det en del å spare i forhold til andre hotellet. I tillegg synes jeg i grunn at dette hotellet, eller pensjonat som de har valgt å kalle seg, i grunn fungerte veldig bra. Bra standard på rommet, god frokost og jeg slapp nok veldig billig unna denne gangen, da de hadde dumpet prisen med 20% når jeg booket hotellet.

Det er ikke så mye militærhistorisk på Rügen, men det var jeg klar over. Men et besøk til Prora og Kap Arkona var verdt turen i seg selv. Resten av turen på Rügen var jeg litt mer vanlig turist og besøkte byer, badebyer for å ta bilder av arkitektur og naturen i seg selv. Jeg hadde også en tur til Szczecin i Polen på blokka før jeg dro ned til Rügen. Men det ble ikke prioritert denne gangen. Det er en lengre tur og det var andre ting på øya som ble prioritert isteden. Det har også dukket opp andre interessante stedet jeg kunne tenke meg å besøke iløpet av turen min til Rügen. Så det står på blokka for neste tur.

På hjemreisedagen gikk jeg 4.658 skritt og hele turen ble på 66.442 skritt tilsammen. Bilen rullet 1888 kilometer.

Mer om turen min til Rügen her:

Solnedgang over Thiessow på Rügen (02.12.16)
Fra regn til sol i Binz på Rügen (30.11.16)
Grått vær i Lohme på Rügen (27.11.16)
Piren i Sellin på Rügen (26.11.16)
Stralsund: Inngangsporten til Rügen (20.11.16)
Kap Arkona på Rügen (19.11.16)
Prora på Rügen (13.11.16)

Permalenke til denne artikkelen: https://www.kak.net/2016/12/04/hjemreise-fra-sassnitz-pa-rugen/